fotka redaktora RecenzeStarší článekTesty automobilů

TEST: TOYOTA PRIUS+ SE SYSTÉMEM TOUCH 2

Michael Krahulec17.9.2015 - 12:20 RecenzeStarší článekTesty automobilů

Když se řekne Toyota Prius, většina motoristů se rozdělí na dvě poloviny – odpůrce a příznivce ekologických aut, mezi kterými je právě Prius legendou. I přesto, že se to nemusí na první pohled zdát, se Toyota těší z velké prodejnosti Priusů, hlavně v USA, a proto si pro své ekologické řidiče připravila novinku v podobě Priusu Plus.

2015_PriusV_1

Design a motor – už žádný šereda

Koncepce designu standardního Priusu se podřídila hlavně ekologii, proto se inženýři Toyoty snažili, aby byla karoserie co nejvíce aerodynamická. Stejná snaha byla vynaložena i u většího modelu Prius Plus, ale díky tomu, že je karoserie delší, vypadá tento designový styl vcelku dobře.

DSC_0155Další fotografie naleznete v naši Galerii

Přední část s čelním sklem je oproti konkurenčním MPVčkům zkosena v mnohem větším úhlu, v podstatě kapota drží stejnou linii náklonu jako čelní sklo. Díky tomu je odpor vzduchu minimální a Prius má tak zase o něco nižší spotřebu. Pokud se na auto podíváme z boku, je po zadní dveře vidět typické zakřivení Priuse, poté ale navazuje velký zavazadelník. A právě díky němu vypadá Prius Plus jako velmi povedené designové MPV, za které se nemusíte vůbec stydět.

DSC_0153

I přesto, že máme čest s eko autem, není Prius Plus žádný lenoch. Pod kapotou má zážehovou 1,8 HSD s výkonem 99 koní. Dále je k dispozici elektromotor, který funguje na principu permanentního magnetu s 60 koňmi, který dodává, nebo naopak získává energii z 56 Li-on baterií. Na ně můžete ujet cca. 2-3 kilometry do rychlosti 49 kilometrů v hodině, v takzvaném EV módu.

DSC_0143

To vše zní hezky, až na převodovku e-CVT. Nejedná se však o modernizovaný variátor, nýbrž planetové ústrojí, které využívá většina hybridních či elektrických vozů, hlavně bratrský Lexus. A všichni mají stejný problém – hrozné řazení. Pokud potřebujete akcelerovat a sešlápnete plyn až na podlahu, motor se vytočí do nejvyšších možných otáček a drží, dokud neuberete. Poté následuje přeřazení virtuálního převodového stupně a celá situace se opakuje. Na klidnou jízdu po městě je e-CVT ideální, pokud však preferujete svižnější jízdu, dejte od Priusu raději ruce pryč.

Prius Plus se pyšní spotřebou pod 5 litrů/100 km, a troufám se zmínit, že kdyby v Toyotě zapracovali na lepší převodovce, byla by spotřeba ještě nižší.

Interiér – opravdu auto za milion?

I přesto, že vás Prius Plus může stát až přes milion korun, je interiér nezajímavý a připadáte si, jako kdybyste usedli do několik let starého auta. Nejhorší na tom všem jsou tvrdé plasty, které mají převážně vybledlou šedou barvu. Ale zcela nejhorší jsou některá tlačítka, přepínače a madla, která vypadají jako z éry 20tých let.

DSC_0050

Ani příliš řidičského zážitku si z Priuse neodnesete – chybí kaplička přístrojů za volantem s klasickými budíky, sedačky připomínají spíše křesla z obýváku s minimálním bočním držením a vzory na volantu a palubní desce navozují dojem tapet z ložnice od babičky z venkova. Někomu se to ale může líbit a proto to Priusu nemáme za zlé, protože k eko autu, které je určeno hlavně pro pohodlí, se to vcelku hodí.

DSC_0057

A právě prostor a pohodlí je největší předností Priuse Plus. Řidič a spolujezdec se mají přímo královsky, vůbec špatně na tom nejsou ani cestující na druhé řady, kteří mají prostoru na nohy a nad hlavou více než v kdejaké první třídě. A je tu ještě třetí řada sedadel pro dva cestující, která je určena hlavně pro děti, ale ani dospělý by neměl s několika kilometry problém.

DSC_0068

Pokud sklopíte zadní řadu sedadel, dostanete podle Toyoty až 784 litrů úložného prostoru, což je naprosto skvělá hodnota. Nikoliv luxus a honosné materiály, ale pohodlí a prostor, to jsou přednosti nového Priuse!

Multimediální systém – podmanění ekologii

I přesto že jsem palubní desku, co se designu týče, spíše hanil, umístění multimediálního displeje musím naopak pochválit. Toyota displej zařadila na šikovné místo mezi výdechy klimatizace a její ovládání, navíc jej krásně zakomponovala na lesklou černou plochu.

Konkrétně se jedná o 6,1palcový dotykový panel s VGA rozlišením, což je ale naprosto dostačující hodnota. Na něm se zobrazuje nový systém Toyota Touch 2, který se vývojářům vydařil na výbornou.

DSC_0029

Důraz byl kladen na jednoduchost a přehlednost, proto v celém prostředí nalezneme jediné pozadí, a to kombinaci modré a černé barvy, s bílým písmem a ikonami. Vše je naprosto ideální do doby, kdy narazíte na přímé ostré slunce, potom je displej takřka vůbec nečitelný.

Kolem displeje se nachází osm kapacitních tlačítek, které slouží pro přepínání jednotlivých funkcí systému. Smolně zvolené bylo ovládání hlasitosti hudby, jedná se o dvě šipečky, kterými ubíráte či přidáváte na hlasitosti – otočný ovladač, který využívá většina automobilek, by byl v tomto případě vhodnější.

DSC_0014

Systém je poměrně svižný, na jednotlivé příkazy reaguje s minimální prodlevou a ovládání dotykem je pohodlné a přesné. Až na špatnou viditelnost, která nastává i při maximálním jasu, není displeji a systému Touch 2 co vytknout.

Propojení s telefonem – základ a opět Plus

V této kategorii již delší dobu nepřišel žádný model s ničím, čím by až tak překvapil, a ani Toyota není bohužel výjimkou. Pokud chcete spárovat svůj telefonem, s jakýmkoliv operačním systémem, s multimediálním počítačem, můžete využít bezdrátového Bluetooth či USB.

DSC_0019

Systém potom dokáže sám z telefonu vytáhnout kontakty, výpisy hovorů a jako plus i SMS zprávy, které můžete dokonce i psát pomocí dotykové obrazovky.

Toyota Touch 2 rovněž podporuje i Wi-Fi připojení, jelikož systém dokáže využívat webové funkce, jako Google Streetview, e-mail, Panoramio, Weather či dokonce vyhledávač Google. Pokud chcete tyto funkce využívat, stačí v telefonu aktivovat mobilní hot-spot.

Multimédia – počítejte s daty

Základem je opět hudba, kterou si můžete přehrát na audiosystému JBL. K dispozici je standardně FM i digitální rádio, hudbu si můžete přehrát i ze svého telefonu či Flash disku. K dispozici je i AUX, díky kterému můžete spojit telefon se systémem na přímo. A promítat si mimo hudby můžete i obrázky a fotky, videa a filmy bohužel nikoliv.

DSC_0023

Jak již bylo zmíněno, Toyota hodně spoléhá na mobilní internet, proto jsou k dispozici funkce, které poslouží hlavně při cestování v neznámých krajinách. Během testu jsem ocenil především aplikaci e-mailu a kalendáře, systém vám ale dokáže poradit kde natankovat či kde zaparkovat, nebo jaké počasí nastane. Jedná se v podstatě o základní funkce z chytrých telefonů, a za to si od nás Toyota odnáší opravdu velikou pochvalu.

Navigace – radost pohledět

I u navigačního systému Go Plus budu chválit. V Toyotě sáhli po sytých barvách mapových podkladů, které vypadají skvěle a díky tomu jsou mapy více než přehledné. Zadávání destinací je velmi jednoduché, vybrat si můžete i z přednastavených míst, jako restaurace, parkoviště a další.

DSC_0030

Navigační systém navíc spolupracuje s aplikacemi, které pro své správné fungování potřebují mobilní připojení. Palec nahoru si zaslouží i hlasové navádění v češtině a integrace aktuálních příkazů do multiinformačního systému a head-up displeje.

Multi-informační systém a hybridní funkce

Nad mutlimediální dotykovou obrazovkou se nachází kaplička, ve které se skrývají tři digitální a jeden barevný displej. Digitální displeje nahrazují standardní přístrojovou kapličku za volantem. Zobrazují se na nich informace o rychlosti, stavu nádrže, převodovce, kontrolky a hodiny.

DSC_0039

Barevný displej je vlastně palubní počítač, který slouží pro různá nastavení a zobrazení jízdních informací, jako spotřeba či dojezd. Krom toho dokáže počítač vyhodnotit styl jízdy, zobrazit informace o bateriích či aktuální příkazy navigace. Nejlepší využití jsme ale nalezli v zobrazení schématu hybridních informací, kde můžete reálném čase sledovat toky energií a zjistit, jaký pohon právě využíváte.

Stejný „graf“ můžete sledovat i na hlavní dotykové obrazovce, rovněž si můžete zjistit informace, jak moc ekologická vaše jízdy byla.

Jízdní asistenty – na co si jen vzpomenete

Toyota Prius Plus je určena především na americký trh, kde mají rádi různé asistenty, jak bezpečnosti, tak řízení. Za zmínku stojí automatický brzdový systém, asistent rozjezdu do kopce, přednárazový systém či VSC+, tedy modernizovaný asistent stability.

DSC_0041

Myslelo se i na komfort, proto je k dispozici již zmíněný head-up displej s příjemným podsvícením a regulací výšky a jasu, adaptivní tempomat či chytré odemykání bez nutnosti hledání klíčku v kapse s tlačítkovým startováním.

Závěr

Toyota volbou vývoje ekologického MPV vstoupila do prozatím neprozkoumaných vod, a nyní nelze nic jiného, než konstatovat, že se to automobilce povedlo. Skvělým tahem bylo zvětšení modelu Prius, nikoliv vývoj zcela nového modelu.

Prius Plus díky tomu dostal zajímavý náboj, vypadá dynamicky a elegantně, což přinese nové zákazníky, které nemají zelené smýšlení, ale jde jim spíše o ušetření financí na spotřebě v kombinaci s bohatým prostorem a pohodlím.

DSC_0141

Jednou z největších předností Toyoty Prius Plus je multimediální systém Toyota Touch 2, který se nadmíru vyvedl a nám nezbývá než smeknout klobouk a vystavit mu ocenění jednoho z nejlepších palubních systémů na trhu.

Další fotografie naleznete v naši Galerii

Tagy Automobily Palubní systém Recenze Technologie Toyota