fotka redaktora RecenzeStarší článekTesty automobilů

TEST: TOYOTA AYGO SE SYSTÉMEM X-TOUCH

Michael Krahulec22.11.2014 - 14:35 RecenzeStarší článekTesty automobilů

Nová Toyota Aygo se společně s Peugetem 108 a Citroenem C1 vyrábí ve středočeském Kolíně, a proto je lze označit, jako české automobily, které se pyšní vysoce kvalitní karosérií i motory. Jak moc zlaté české ručičky přiložily ruce k tvorbě a navrhování palubního systému Toyota X-Touch?

toyota_aygo_ant_0

Design a motor – malý, ale zábavný

Nová Toyota Aygo, stejně jako předchozí generace, je primárně určena pro mladé lidi a seniory. Můžou za to především malé rozměry, které mají své výhody, ale samozřejmě i stinné stránky. Mladší uživatelé bez pochyb ocení originální design, který navíc můžete doplnit o zajímavé kombinace barevných provedení, což zajišťuje, že se na silnicích stanete nepřehlédnutelnými a zbudíte tak větší obdiv, než například s Mercedesem třídy S.

DSC_0036
Další fotografie naleznete v naši Galerii

Mezi největší lákadla patří poměrně nízká pořizovací cena, která lehce překračuje hranici 200 tisíc korun, či kvalitní dílenské zpracování. Takto malé vozy bývají často označovány jako nákupní tašky na kolečkách, ale pro Toyotu Aygo není bohužel toto přirovnání příliš trefné, jelikož do zavazadelníku těžko uložíte více než tři tašky nákupu.

DSC_0035

Pokud se na Aygo podíváte ze předu, určitě vás zaujme maska tvořená coby do písmene X, což vozům Toyota dodává jistý charakter. Toyota tento model navíc doplnila o pěkné světlomety a denní LED svícení, díky kterému poznáte Aygo i za zhoršených světelných podmínek.

DSC_0009

Z boku, ač na malé rozměry, vypadá autíčko velmi dravě. Může za to především černé lakování litých kol a ostré dravé hrany. Naopak dle mého rozměru se nepovedla záď vozu. Ta je tak rovná, až budí dojem, že do auta narazil kamion a zploštil ho.

Tento dojem utvrzuje i fakt, že Aygo nenabízí standardní viko zavazadelníku, nýbrž pouze otevírací zadní okno se vzpěrami. Celkově se mi ale nové Aygo líbí, je odvážné, dravé a zároveň neurazí, pokud zvolíte méně křiklavé barevné provedení.

DSC_0011

Co se mi však na Aygu líbilo nejvíce, byl motor. Jedná se o litrový tříválec VVT-i s výkonem 51 KW a točivým momentem 95 nM, díky kterému Aygo zrychlí z nuly na 100 km/h za úporných 14,2 sekundy a maximálku nabídne pouhých 160 km/h, a přesto všechno mohu tvrdit, že motor je opravdu skvělý.

DSC_0053

K takto malému vozu, který váží lehce přes jednu tunu, je tento motor naprosto dostačující. Nové Aygo není žádný závoďák, je určeno především do městských ulic. Pokud ale stlačíte plynový pedál až na podlahu, odmění vás motor typickým tříválcovým zvukovým projevem, který v Aygu připomíná dravé zvuky sportovních vozů.

DSC_0060

Pár kilometrů po prvotním usednutí za volat jsem Aygo  k smrti nenáviděl, především díky značně gumovým pedálům, které dělají největších neplechu u spojky a málo výkonnému motoru, ale potom začnete objevovat přednosti tohoto vozu, což je především zábava. Jízda je hlučná, nepříjemná, tvrdá, ale opravdu zábavná. Určitě doporučuji, navštivte některý z autorizovaných showroomů Toyota a svezte se, poznáte sami.

Interiér – barevná prostornost

Odvážně tvary a celkově originálnost se přesunuly i do samotného interiéru. Po usednutí za volant vás nejvíce překvapí prostornost. Řidič a spolujezdec se vpředu mají doslova královsky a díky čelnímu sklu, které je dosti posunuté do předu, si můžete připadat, jako když sedíte ve voze o segment výše. Pohled do zpětného zrcátka vám však tvrdě připomene, že záď vozu máte téměř pár centimetrů za zády, což razantně pociťují cestující na zadních sedadlech.

DSC_0086

Palubní deska díky různým světelným efektům a zvýrazněním laku karoserie působí velmi svěže a originálně. Největší dominantou jsou bez pochyb zajímavé budíky v přístrojové kapličce či ovládání klimatizace s digitálním displejem. Naopak velkým problémem, a to nejen u Ayga, ale u většiny nových vozů, jsou lesklé plasty.

DSC_0104

Na pohled vypadají pěkně, ale po pár hodinách jízdy je vše opatlané, na což již tak pěkný pohled není. Vadil mi i volant, který nabízí zbytečně velký věnec, který je zároveň nepříjemně měkký.

Uživatelské prostředí – za málo peněž hodně muziky

I přesto, že je Aygo vozem s poměrně nízkou cenovkou, ve vyšších výbavách nabízí poměrně slušnou 7palcovou multimediální dotykovou obrazovku s WVGA rozlišením. Při tvorbě uživatelské prostředí zřejmě vývojáři vsadili především na design, který je hlavní předností celého vozu, a musím uznat, že se jim to podařilo.

DSC_0125

Systém, který u Toyoty dostal název X-Touch, jakoby z oka vypadl Renaulťáckému R-Linku. Tyto dva systémy se ale zásadně liší, a to vybaveností funkcí Mirror-Link pro X-Touch, k tomu ale až později.

Grafické prostředí je vyvedeno především v bílém textu s černým pozadím a oranžovými doplňky. Všechny ikonky a grafické efekty můžou někomu připadat dětinské, mě ale právě takovýto styl pro nové Aygo pasuje, jako ulité.

DSC_0140

Všechny funkce ovládáte pomocí dotykových příkazů, k dispozici je i dvojice otočných ovladačů, které slouží pro vypnutí a zapnutí obrazovky, zesílené zvuku a ladění rádia.

Propojení s telefonem – neočekávané zklamání

Nová Toyota Aygo láká především na funkci Mirror-Link, díky které můžete na obrazovce palubního počítače promítat zrcadlením obrazovku z vašeho mobilního telefonu. Během testu jsme vyzkoušeli spárovat HTC One (M8), Sony Xperii M2 Aqua či Samsung Galaxy S4, v žádném případě se nám však nepodařilo telefony se systémem úspěšně spárovat.

DSC_0176

Na internetových diskuzích lze dohledat, že Mirror-Link u Toyoty spolupracuje pouze se zařízeními Samsung a to jen s určitými modely, konkrétně Galaxy SIII a Galaxy S5, za což si od nás Toyota odnáší velký palec dolů.

DSC_0145

K dispozici je i klasické spárování přes Bluetooth pro handsfree či poslech hudby. Samozřejmostí je USB konektor pro přehrávání médií či dobíjení telefonu, nebo AUX pro poslech hudby. Velkou pochvalu si ale X-Touch odnáší za možnost čtení a psaní SMS zpráv.

Multimédia – zvuková špička

Největší předností celé kategorie Multimédia je kvalita zvuku. I přesto, že se nejedná o audio soustavu renomované značky, jak nabízí jiné, prémiové automobily, hrají reproduktory u nového Ayga takřka špičkově. K dispozici máte bohaté možnosti nastavení zvuku, a pokud jste zběhlý hračičkové, můžete si zvukový výstup vyladit ke svému gustu.

DSC_0171

Svoji oblíbenou hudbu si můžete přehrát ze svého mobilního telefonu či flash-disku, k dispozici je samozřejmě i CD přehrávač a FM/AM rádio. Díky systému Mirror-Link by se stal systémem X-Touch špičkou mezi konkurencí, ale díky omezené kompatibilitě si o tom může nechat jen a jen zdát, jelikož bez propojení s telefonem žádné další zajímavé multimediální funkce nenabízí.

Navigace – marná sláva

Toyota u systému X-Touch spoléhá především na funkci Mirror-Link, díky které je možné promítat navigaci spuštěnou na mobilním telefonu na samotný displej palubního počítače, a proto nové Aygo žádným integrovaným navigačním systémem nedisponuje.

IMG_9450u

Bohužel, jak jsem již zmínil, Mirror-Link je omezen pouze na několik vybraných modelů, a proto se musíte s navigací rozloučit, za což si Toyota pochvalu opět neodnáší.

Jízdní asistenty – základ s bonusem

Toyota Aygo příliš jízdními asistenty nedisponuje, přesto jsou k dispozici základní bezpečnostní prvky jako ESP, ABS, VSC či elektrická posilovač řízení. Nejvíce mě však překvapila funkce HAC, tedy asistent rozjezdu do kopce.

DSC_0167

Touto funkcí, která pomáhá hlavně začínajícím řidičům a především ženám, se nemohou leckdy pochlubit ani outdoorové SUV, u kterých bych ji ocenil více, než u městského autíčka. I tak si za to Toyota odnáší pochvalu. Na druhou stranu budete marně hledat asistenty jízdních pruhů či snímače mrtvého úhlu. Záleží však na každém řidiči, který asistent preferuje více.

Závěr

Předchozí generace Toyoty Aygo odpuzovala potencionální zájemce především nepěkným designem. Naopak u nového modelu je právě vzhled hlavním předností a v kombinaci s křiklavými a výraznými barvami vypadá nové Aygo velmi originálně, navíc s kvalitním litrovým motorem si můžete užití spoustu zábavy.

DSC_0096

Samotný systém X-Touch je graficky velmi povedený a poměrně svižný. Velkou chybou se ale stává funkce Mirror-Link, kterou výrobce značně podcenil, díky čemuž je dostupná pouze pro pár modelů, především od Samsungu, což má za následek nefunkčnost hned několika funkcí systému, například navigace.

 

Další fotografie naleznete v naši Galerii

Tagy Automobily Palubní systém Recenze Toyota