fotka redaktora RecenzeStarší článekTesty automobilů

TEST: ŠKODA SUPERB SE SYSTÉMEM COLUMBUS A APPLE CARPLAY

Michael Krahulec14.1.2016 - 15:20 RecenzeStarší článekTesty automobilů


Škoda Superb, aneb to nejlepší, co může česká automobilka nabídnout. Je ale veřejně známo, že Passat má u koncernu přednost, a proto Superb oproti německému konkurentovi, co se týče inteligentní výbavy, mírně strádá. Je to ale opravdu takový rozdíl? Pojďme se na to podívat.

75d1b470a0f9ed5e6f6616b7a6a056920fcffb19-e1425641400353

Design a motorizace – tak tohle se opravdu povedlo

Superb od své první generace spadá do kategorie prémiových liftbacků, společně se dvěma největšími konkurenty Passatem a Mondeem (recenze). Konkurence z vlastních řad zůstala, co se designu Passatu týče, spíše usedlá a Passat proto nepřichází s ničím extra zajímavým. Naopak Ford vybavil Mondeo masivní maskou alá Aston Martin, což byl více než vydařený tah. Nejvíce se ale, dle mého skromného názoru, dařilo právě designérům Škodovky, kterým pod rukama vznikl opravdový oku lahodící skvost.

DSC_0208Více fotografií naleznete v naši Galerii

Nový Superb přichází oproti předchozí generaci se zbrusu novým designem, který je inspirován modely Fabia a Octavia (recenze). Ostré hrany, to je duch vzhledu Superbu. Přímé tvary jsou k vidění naprosto všude, například na předních světlometech, kapotě, dveřích či zrcátkách. A proč ne, když to vypadá úchvatně.

Na druhou stranu design Superbu není nijak extravagantní, takže se bude bez pochyb líbit i za pět až deset let, což ostatně potvrzují i předchozí generace. Superb se nabízí ve dvou karosářských variantách kombi a liftback, přičemž do testu jsme si vybrali právě druhou zmíněnou.

DSC_0180

A právě u této kategorie Škoda provedla úpravu možností otevírání víka zavazadelníku, kde se již nesetkáme s funkcí otevření formou styli sedan. Nyní lze víko otevřít celé i s čelním sklem, a to zcela automaticky.

Po stránce designu se tedy Superb vydařil, jak si ale vedou motory? Do testu jsme zvolili nejsilnější dieselový dvoulitr TDi s výkonem 140 KW a šestistupňovou manuální převodovkou, který v kombinaci s výbavou Style pořídíte od 830 tisíc korun.

DSC_0153

Jak už výkon napovídá, díky 140 KW pod kapotou nebude Superb žádný lenoch, navíc díky manuální převodovce si můžete upravit jízdní styl dle svého gusta. Na druhou stranu, k Superbu by mi více seděl automat, který však Škoda pro tento model nabízí pouze se šesti kvalty. Zajímavé je, že Octavia jich nabídne sedm.

DSC_0195

Agregát je trošku hlučnější, s čímž by si automat rovněž poradil o něco lépe. Na druhou stranu vás ale odmění výbornou spotřebou pod 6 litrů.

Mnohem zajímavější je ale podvozek, který je poprvé u Superbu elektricky stavitelný, dle přednastavených jízdních režimů. Rozdíl mezi režimem Sport a Comfort je opravdu znát, nejen na tuhosti tlumičů, ale i na řízení či výkonu motoru dle změny akceleračních map řídící jednotky.

Interiér – hodno pana prezidenta

Superb je králem prostoru, což platí i u třetí generace. Cestující vzadu mají místa naprosto královsky, a to jak nad hlavou, tak především pro nohy. Na pohodlí cestujících bylo ve Škodovce myšleno, proto si lze na zadní lavici nastavit požadovanou teplotu díky třízónové klimatizaci či si zapnout výhřev sedaček. Pokud byste měli i přesto málo prostoru, není problém díky speciálně umístěnému ovladači odsunout spolujezdcovu sedačku, na jejíž opěrce hlavy se nachází držák na tablet, přes který je možné ovládat multimediální systém.

DSC_0250

Ikdyž je Superb manažerskou limuzínou, myslelo se i na komfort řidiče a spolujezdce. Více než příjemné sedačky, potažené kůží v kombinaci s alcantarou jsou obě elektricky stavitelné s pamětí a vyhřívané. Posez za volantem si tedy každý přizpůsobí dle vlastním požadavkům.

Jinak ale interiér příliš nepřekvapí, čímž se dostáváme k tomu, kde Passat dostal oproti Superbu přednost. Nový Passat nabízí místo klasických budíků v přístrojové kapličce displej, který můžeme znát například z Audi TT.

DSC_0237

Právě díky klasickým budíkům a stylu palubní desky, která je jenom o něco větší než u Octavie, je interiér až na LEDkové linky poměrně obyčejný a strohý. Jediným potěšením se tak stává vcelku dobře umístěný 8palcový dotykový displej se systémem Columbus, který i přes omezení Volkswagenu nabízí velké množství funkcí.

Multimediální systém – něco nového?

Před rokem jsme testovali Škodu Octavii, která rovněž nabízí systém Columbus, proto jsem byl více než zvědavý, zda o třídu lepší auto přijde s něčím novým. A přišlo!

Superb si můžete pořídit se čtyřmi druhy obrazovek, přičemž nejmenší nabízí 5palců, naopak nejvyspělejší a největší 8palců, což už není rozhodně málo a převyšuje tím velkou část konkurence. Superb má navrch i co se týče rozlišení a svižnosti systému.

DSC_0299

Uživatelské prostředí zůstalo takřka nezměněno, což ale vůbec nevadí, protože i před rokem bylo designové podání prostředí povedené a příjemné. Byla zachována i klasická koncepce osmi postranních tlačítek s rychlou volbou a dvojicí otočných ovladačů, které slouží především pro regulaci hlasitosti a změnu rádiových stanic – funkcí ale zastupují mnohem víc, záleží, jakou službu systému zrovna využíváte.

DSC_0055

Ovládání je tedy intuitivní a svižné, navíc díky velmi tvrdému sklu jsou dotyky přesné a jisté. Velkým esem v rukávu je zabudování lišty se senzory, která při přiblížení ruky aktivuje spodní lištu s rozšířenou nabídkou. Pokud však zvolíte vůz s manuální převodovkou, vždy při přeřazení na první, třetí a pátý rychlostní stupeň tuto lištu aktivujete, což je občas velmi nepříjemné.

Propojení s telefonem – internet vládne světu

Není žádným překvapením, že infotainment Superbu se dokáže s vaším chytrým telefonem spárovat pomocí Bluetooth či USB kabelu. Největší parádou systému je ale funkci Mirror-Link, která umožňuje zrcadlení obrazovky vašeho chytrého telefonu na 8palcový displej. Díky této funkci můžete předinstalovaný systém přepnout na Android Auto či Apple CarPlay.

DSC_0043

Stačí, abyste měli vhodný smartphone, který propojíte s vozem přes USB kabel. U Superbu jsme se rozhodli vyzkoušet Apple CarPlay (níže), na recenzi systému Android Auto se můžete těšit u testu Škody Fabie.

Škoda od konkurence nabízí opravdu velké množství aplikací pro chytrý telefon, které lze aktivovat propojením systému přes Wi-Fi. Pro iPhone či iPad se jedná o aplikace Škoda Drive, G-Meter, MFA Pro 3 či Motorsound. Pojďme si je tedy představit trošku podrobněji.

Škoda Drive

Pokud se zajímáte o ekonomické aspekty vaší jízdy, je právě tato aplikace nejlepší volba. Drive totiž z palubního počítače získává informace o stylu jízdy, spotřebě či ekologickém aspektu. Rovněž po zadání množství natankovaného paliva a jeho ceny vypočítává náklady na jízdu a další. Všechna data ukládá to paměti a vy si v nich můžete následně prohlížet jako v knize jízd.

supscr

G-Meter

Tato aplikace ukazuje v reálném čase především informace o aktuálním přetížení v závislosti na stylu jízdy, ale i všechny nejdůležitější informace o vozidle. Například kolik otáček točí motor, zda máte rozsvícená světla či zapnuté bezpečností pásy.

MFA Pro 3

Aplikace MFA funguje na téměř shodném principu jako G-Meter, avšak s tím rozdílem, že dokáže z palubního počítače zobrazit až 40 dat na třech přizpůsobitelných obrazovkách.

supscr1

Motorsound

Jak už název napovídá, jedná se o aplikaci, která dokáže upravit zvuk motoru. Předinstalované jsou tři zvuky, které se přehrávají do reproduktorů, přičemž je ale nutné mít vypnutou všechnu hudbu. Jedná se o zajímavý prvek, ale hned na první poslech je patrné, že zvuk je umělý a po určité době se stává nepříjemným.

IMG_0373

Škoda MediaCommand

Pokud cestujete na zadních sedadlech a rádi byste změnili frekvenci rádia či řidiči nastavili navigaci, můžete využít právě tuto aplikaci, přes kterou lze ovládat základní funkce systému. Skvělé využití naleznete na tabletu, který můžete umístit do chytrého držáku umístěného na spolujezdcově sedačce.

Krom samotných aplikací a hlasité handsfree dokáže bezdrátově systém získat z telefonu všechny kontakty, výpisy hovorů, ale i SMS zprávy, které si můžete nechat automatem přečíst. Nový Superb totiž disponuje hlasovým ovládáním, které lze aktivovat tlačítkem na volantu.

DSC_0303

A pokud s vámi cestuje více spolujezdců, můžete jim vytvořit Wi-Fi sít z vašich mobilních dat. Hotspot lze udělat ze SIM karty vašeho chytré telefonu, nebo můžete jinou SIMkartu vložit přímo do vozidla, jelikož je vybaveno slotem pro LTE SIM.

Apple CarPlay – je vážně tak svělý?

Funkce Mirror-Link je u Škody novou technologií, i přesto už nabízí možnost aktivace systému Android Auto či Apple CarPlay.

Funkce je to určitě zajímavá, ale její využitelnost trošku pokulhává. Po připojením iPhonu přes USB kabel se vám zobrazí osm ikon na černém pozadí v designu iOS, navíc s lištou obsahující hodiny a domovské tlačítko.

IMG_0364

Ze svého iPhonu přes CarPlay tedy můžete telefonovat, pustit si hudbu, zobrazit Apple Mapy, číst zprávy, poslouchat audioknihy nebo spustit výše uvedené Škoda Aplikace. To vše je ale možné spustit, s výjimkou map Applu, přímo přes systém Columbus bez nutnosti propojení USB kabelem.

DSC_0067

Mnohem zajímavější by bylo zrcadlení obrazovky iPhonu, to však u Applu prozatím není možné.

Multimédia – nudit se nebude

Krom zmíněných aplikací si můžete cestu například zpříjemnit poslechem hudby z dvanácti reproduktorů Canton se subwooferem s výkonem 610W. K mání je i TV Tuner, televizní kanály, který je opravdu značné množství můžete ale sledovat kvůli bezpečnosti pouze, když auto stojí. Příjemné je, že během jízdy lze poslouchat zvuk, a ihned když auto zastaví, se aktivuje i obraz, takže například na semaforech či STOPce.

DSC_0040

A kdyby náhodou v televizi nedávali to, co máte rádi, můžete si to jednoduše pustit díky DVD mechanice umístěné v přihrádce spolujezdce či z USB flash disku a chytrého telefonu.

Navigace – doma to má v malíku

České auto musí znát Českou republiku jako vlastní „boty“, a Superb má mapové podklady ČR opravdu v malíku. Navede vás přesně k určenému domu dle čísla popisného, nebo k vybranému bodu zájmu, kterých zná MapCare opravdu velké množství, i za pomoci doživotní aktualizace podkladů.

DSC_0047

Samotné grafické zpracování mapových podkladů se od testu Octavie nezměnilo, ono není ani třeba, jelikož jsou mapy přehledné a intuitivní. Podklady se zobrazují ve 3D, aktuální příkazy si můžete přenést i na palubní počítač mezi budíky, vše je navíc doplněno o hlasové navádění.

DSC_0048

A pokud by vám navigace MapCare nevyhovovala, můžete využít alternativu přes Mirror-Link, ať už Google Maps, Sygic či Apple Mapy.

Jízdní asistenty – jen to nejlepší

Vlajková loď automobily vždy musí nabídnout TOP bezpečnostní výbavu a jízdní asistenty. Tohoto pravidla se Škodovka držela zuby nehty a proto do Superbu doslova nacpala takřka vše, co umí. Ať už se jedná o zmiňovaný adaptivní podvozek, skvěle fungující adaptivní tempomat, sledování dopravních značek Travel Assist či hlídání jízdních pruhů s funkcí automatického navrácení.

DSC_0054

Většina systémů funguje díky senzorům umístěným ve zpětném zrcátku a přední masce, takže si můžete například užívat funkce Intelligent Light Assisent. Nejedná se o klasické automatické přepínání dálkových světel, nýbrž stále rozsvícená dálková světla za zhoršených světelných podmínek, přičemž světlomety dokáží odstínit protijedoucí vozidlo, dokonce i to, které jede před vámi.

Funkce je to velmi zajímavá, a při ideálních podmínek funguje výborně. Pokud se však dostanete do situace, kdy vjíždíte do skryté začátky, kde proti vám jede vozidlo, systém reaguje zmateně a protijedoucího řidiče oslní.

DSC_0052

V rámci komfortu si můžete užívat bezklíčkového odemykání a startování nebo otevření víka zavazadelníku kopnutím nohou pod nárazník, kde se nachází snadno vysouvatelné tažné zařízení.

Superb umí dokonce sám zaparkovat, a to hned v několika směrech a pozicích. Jednoduše shrnuto, Superb je vybaven opravdu bohatě a kvalitně.

Závěr

Od nového Superbu se očekávalo hodně, a z většiny aspektů všechny uživatele uspokojí, a to i přesto, že je v některých oblastech je znát vliv Volkswagenu na omezení výbavy. Superb má na rozdíl od konkurence dvě obrovská esa v rukávu – úchvatný design a výbavu jízdních a bezpečnostních asistentů.

DSC_0119

Ani co se týče mutlimediálních a chytrých technologií na tom není Superb vůbec špatně. Pochlub si může špičkovou 8palcovou dotykovou obrazovkou s funkcí Mirror-Link a podporou Android Auto či Apple Car Play. Nechybí ani TV tuner či skvělá audio aparatura Canton. Superb je opravdu králem, a dává to jasně najevo! Pozn. red.: na test Škody Fabie s Android Auto se můžete těšit do 14ti dní.

Více fotografií naleznete v naši Galerii

 

 

Tagy Android Auto Automobily CarPlay Palubní systém Recenze Škoda Technologie