fotka redaktora RecenzeStarší článekTesty automobilů

TEST: SEAT LEON ST FR SE SYSTÉMEM EASY CONNECT

Michael Krahulec1.11.2014 - 13:50 RecenzeStarší článekTesty automobilů

Španělský Seat již v minulosti produkoval vozy s elegantním a zároveň nadčasovým designem. Jinak tomu není ani v současnosti, kdy automobilka spadá pod koncern VW. Většina technologických prvků je v nových modelech Seat použita z koncernu, proto se pojďme podívat, jak moc je nový Seat Leon ST podobný například české Škodě Octavii Combi.

SEAT-Leon-III-Hatchback-5dr

Design a motor – ostrý v každém smyslu

Na úvod je potřeba zmínit, že jsme do testu nedostali standardní Leon ST, nýbrž ostřejší verzi FR, která by se dala srovnat například s Octavií Combi RS. Přídomek FR značí nejen výkonnější motorizace, ale také designové úpravy karoserie a interiéru.

DSC_0024
Další fotografie naleznete v naší Galerii

Námi testovaný Leon disponoval červenou, avšak nemetalickou barvou, která vozu dodává jakousi dravost. Může za to částečně i fakt, že na celé karoserii nenajdete žádnou jemnou a uhlazenou hranu, vše je dynamický ostré a jak již bylo zmíněno, pořádně dravé.

DSC_0065

Přední části dominuje dvojice LED světlometů s denním LED svícením ve tvaru trojúhelníku, díky kterým vozy značky Seat poznáte vždy s přehledem. Velmi pěkný je i sportovní nárazník, jehož spojler končí jen těsně nad vozovkou, proto počítejte s tím, že s FR verzí Leonu ST do žádného marastu moci vyrazit nebudete.

DSC_0026

Pokud se na Leona podíváme z boku, opět je vidět, že máme čest se sportovním kombíkem. Hodně povedená jsou špičatá zrcátka, která však nejsou díky svým malým rozměrům vůbec praktická. Dominantou jsou potom 18“ litá kola, která Leonu v tomto červeném laku jednoduše padnou jako ulitá.

DSC_0071

Zadní části převládá především masivní nárazník doplněný o černý krycí plast, na kterém je umístěna poznávací značka. Zezadu sportovní FR verzi poznáte rovněž podle dvojité koncovky výfuku, samozřejmě nesmí chybět ani logo FR.

Úplnou špičkou vnější výbavy a komfortu je panaromatická střecha, který je v interiéru kryta pouze síťovanou roletkou, která však pro zastavení nepříjemného slunečního svitu naprosto dostačuje. Nejen že se po jejím zatažení můžete kochat nádherným výhledem, střechu je možné i v několika polohách zcela otevřít.

DSC_0111

Námi testovaný Leon FR skrýval pod kapotou osvědčený dieselový dvoulitr TDi s výkonem 110 KW a pohonem všech kol 4WD. Fakt, že tento motor můžete najít i v Octavii RS naznačuje, že bude nutné pouze chválit a chválit. A opravdu, u Leonu mu není co vytknout.

I přesto, že se jedná u turbo-diesel, je prodleva při zrychlení jen velmi malá a Leon vás bez problému doslova přibije do sedačky. Parádně odladěná je i šestistupňová manuální převodovka, která je s tímto konkrétním motorem sladěna naprosto špičkově. Navíc nabízí krátké dráhy a příjemnou tuhost s bezkonkurenční přesností.

DSC_0035

I přesto, že má motor sportovní charakter, dokáže jezdit i velmi úsporně. Udávaná kombinovaná spotřeba výrobcem je 4,2 litru na sto kilometrů, po necelém tisíci najetých kilometrů jsme měli průměr 6,2, což je dle mého názoru úctyhodný výsledek, a to jsme vůz nikterak nešetřili.

Interiér – červená nitka

Sportovní duch vozu zavítal i do samotného interiéru. Dominantou je krásný sportovní volant se zkosenou spodní hranou, jehož věnec nabízí vyladěnou velikost, díky čemuž krásně padne do rukou. Stejně jako volant, tak i sedačky a kožený potah řadící páky jsou doplněny o červené prošívání, což interiéru dodává sportovní charakter. Samotné sedačky jsou více než pohodlné a v ostrých zatáčkách díky pevnému bočnímu vedení krásně podrží.

DSC_0046

Palubní deska, ač nabízí stejně ostré tvary jako samotná karoserie, moc sportovní charakter vozu nenaznačuje. Je spíše uhlazená a díky koncernovým ovladačům připomíná spíše manažerské vozy Passat či Superb.

DSC_0053

Pěkné je, že Seat přesunul všechny ovládací prvky na dotykovou obrazovku, naproti tomu ale středový panel působí holým dojmem, jakoby mu něco chybělo. Alespoň, že se zde nachází ovládání dvou-zónové automatické klimatizace. Vše zachraňují také pěkné budíky v přístrojové kapličce.

DSC_0059

Přesto, že se jedná o sportovní verzi, nikterak neubylo specifických vlastností karosářského kombi. Na zadních sedadlech je místa pro tři osoby více než dost, ještě větší překvapení se nachází v zavazadelníku, který je úchvatně dlouhý a hluboký, navíc díky dvojitému dnu disponuje téměř nulovou nakládací hranou.

Uživatelské prostředí – malá složitost

Největším problémem a neduhem námi testovaného Leonu byla menší dotyková obrazovka, která nabízí úhlopříčku pouhých pět palců. Seat do nových Leonů nabízí i o trošku větší 5,8“ obrazovku, která navíc disponuje i navigačním systémem.

I přesto, že úhlopříčka displeje je poměrná malá, Seat si více než dobře poradil s tvorbou uživatelského prostředí. Je vidět, že inženýři značky čerpali design především u bratrského Volkswagenu a díky malému displeji částečně i u systémů z chytrých telefonů.

DSC_0160

Celý systém se stejně jako u Octavie ovládá především pomocí šesticí hardwarových tlačítek a dvojicí otočných ovladačů. Každé tlačítky v sobě skrývá jednu z funkcí systému, po jeho stisku se vám příslušená funkce spustí a navíc v každém rohu obrazovky se zobrazí dotyková tlačítka pro rozšířenou nabídku dané funkce.

45

Celé prostředí je tvořeno v tmavých barvách, přičemž každá nabídka má své příslušné zbarvení, které se projevuje nenásilným ohraničením tlačítek pro rozšířené nabídky, díky čemuž téměř okamžitě poznáte, jestli se právě nacházíte v nastavení rádia nebo nastavení vlastností vozu.

I přesto, že je displej poměrně malý, je krásně přehledný a ovládá se snadno. Vše je totiž špičkově intuitivní a graficky jednoduché. Samotná rychlost a reakce na pokyny systému jsou poměrně svižné, samotný dotyk je jistý, nejedná se o žádné nepříjemné měkké plastové krycí sklo displeje.

Propojení s telefonem – základ s mínusem

Seat, stejně jako další automobilky nenabízí v otázce propojení systému s chytrým telefonem nic nového. V budoucnu se například u nové Fábie dočkáme funkce Mirror-Link, která dokáže na displeji sdílet obrazovku telefonu, v současnosti se u koncernu musíme spokojit pouze s propojením telefonu přes Bluetooth.

 DSC_0145

Tato funkce nabízí „pouze“ sdílení telefonních kontaktů a multimediálního obsahu telefonu se systémem vozu, díky čemuž můžete telefonovat přes zabudované handsfree či poslouchat hudbu z telefonu.

Samotné volání je špičkově odladěno, v kabině je více než dobře rozumět, volající na druhé straně rovněž nemá s kvalitou hovoru žádné problémy.

Bez názvu

Pokud však nechcete spárovat telefon přes Bluetooth, můžete využít zdířky pro USB a AUX kabel, čímž se dostávám k problému, které Seatu nemohu odpustit – tyto přípojky se nachází pouze v přihrádce u spolujezdce, takže pokud chcete mít telefon na očích, máte jednoduše smůlu.

nuevo-seat-leon7

Seat měl přitom několik možností, kam USB a AUX umístit, například po vzoru jiných výrobců (loketní opěrka či „šuplíček“ pro dřívější umístění popelníku). Je to velká škoda, jelikož se jedná o smolné a velmi nepraktické řešení.

Multimédia – příjemnou cestu

Standardem multimediálního obsahu je bez pochyb FM rádio, které díky devíti reproduktorům SEAT SOUND SYSTÉM produkuje špičkový zvuk s optimální hlasitostí a brilantními basy díky subwooferu. Pokud vás však rádio již omrzelo, můžete využít svého chytrého telefonu a vlastní hudby.

Nastavení zvuku je poměrně bohaté a každá změna je znát.

Navigace – těžké hodnotit

Námi testovaný Leon kupodivu navigačním systémem nedisponoval, proto jej nemůžeme ohodnotit. Přesto jsme si našli několik recenzí, byť věnujících se především jízdním vlastnostem vozu, přesto se dotyčným redaktorům navigace velmi líbala.

44

Mezi největší plusy patří přehlednost a povedené mapové podklady, a to i přesto, že se mapy zobrazují pouze na 5,8“ obrazovce. Další kladné body si odnáší i logika ovládání a svižnost.

Jízdní asistenty – řidič jako nutnost

Vozy koncernu VW jsou proslulé vysokou výbavou bezpečnostních a jízdních asistentů. Mezi ty nejzajímavější patří funkce Front Assist, která snímá vozy jedoucí před vámi, počítá vzdálenost a dokáže automatickým zastavením zabránit kolizi.

1869

Funkce Lane Asisst udržuje vůz v jízdních pruzích pomocí zvukového upozornění nebo automatické zajetí zpět do svého jízdního pruhu, což hlídá a umožňuje videokamera, která snímá vozovku. Nesmí chybět ani asistent dálkových světel či snímač únavy řidiče.

Závěr

Seat Leon ST FR nás v redakci mile překvapil. Kombinace praktického kombíku se sportovním designem a motorem je více než zajímavá. Seat Leon navíc díky ostrým hranám vypadá více než dobře a koncernové motory zajišťují dostatek výkonu, spolehlivost a nízkou spotřebu.

 DSC_0122

Seat do svých modelů umisťuje poměrně malé displeje s nepříliš vysokým rozlišením, což je asi největší neduh celého vozu. Uživatelské prostředí je i tak příjemné, jednoduché a vše je krásně svižné. Přesto se Seat nemůže zařadit mezi systémovou špičku na trhu, daleko má i k bratrské Octavii.

Další fotografie naleznete v naší Galerii

Tagy Automobily Palubní systém Recenze Seat