fotka redaktora RecenzeStarší článekTesty automobilů

TEST: RENAULT ESPACE INITIALE PARIS SE SYSTÉMEM R-LINK 2

Michael Krahulec10.2.2016 - 0:05 RecenzeStarší článekTesty automobilů

Renault – pro mnohé obyčejná francouzská automobilka, která ničím novým a extravagantním, na rozdíl od Citroenů a Peugeotů, nezaujme. Možná tomu tak doposud bylo, jenže Renault před několika měsíci představil nové modely, v čele s rodinným MPV Espace, který snad každého zaujme hned na první pohled. Překvapí ale i svou technikou, kvalitou a palubními infotaimenty? Tak právě na to se podíváme v recenzi.

espace2015-white

Design a motorizace – žádná ošklivá bedna

Renault Espace se v uplynulých letech představil již v několika generacích, vždy to ale bylo auto, které si zákazníci kupovali především díky velkému prostoru a praktičnosti, nikoliv kvůli (ne)líbivému designu. Vzhled vozu musel jednoduše ustoupit praktičnosti, proto jsme na silnicích mohli vídat nepříliš povedené krabice s příliš ohavnými zrcátky a logem diamantu na přední masce.

DSC_0089Další fotografie naleznete v naší Galerii

Tato doba je už naštěstí pryč a my tak máme čest se zbrusu novým Espacem, který má se svými předchůdci společný snad jen název a podobné rozměry. Espace přichází se zbrusu novým designeovým směrem, který se příliš nepodobá ani modelům jako Captur či Mégane aktuální generace. Naopak právě Espace je průkopníkem pro Talisman a nový Mégane.

DSC_0019

A nutno podotknout, že design se franzouzským inženýrům opravdu vydařil. I přesto to, že je Espace velký, vypadá velmi dynamicky a elegantně. Může za to především povedený černý metalický lak a velké množství chromovaných doplňků, které přináší výbava Initiale Paris, jež vozu přidává výbavu především v interiéru. Espace je jednoduše kus pořádného, ale velmi hezkého auta. Ve světlometech navíc můžete nalézt skvělé LED světlomety, a to na zadních pátých dveřích. I když se tentokrát dbalo více na design, praktičnost a funkčnost nešla v žádném případě stranou.

A ani pod kapotou to není žádná ostuda. Do testu jsme obdrželi sice benzínovou 1,6 TCe, která oproti DCi dieselu spotřebuje o 2-3 litry paliva více, na oplátku ale nabídne úctyhodných 147 KW, což i přes celkovou hmotnost vozu 1 609 kg s Espacem pěkně zamává.

DSC_0065

Motor je navíc krásně kultivovaný, nezpůsobuje žádné vibrace či nepříjemný hluk, navíc v kombinaci se sedmi stupňovou automatickou převodovkou EDC zajišťuje řidiči dostatek komfortu. Převodovka má sice pár much při rozjíždění a při brzdění na nulovou rychlost, kdy dokáže s vozem nepříjemně zacukat, jedná se ale bohužel o neduh všech automatických převodovek koncernu Nissan-Renault, takže je s tím potřeba počítat.

Interiér – zbrusu nová liga

Téměř každý fanoušek automobilů a chytrých zařízení musí obdivovat podlouhlý dotykový displej elekromobilu Tesla Model S. A právě u tohoto vozu zřejmě Renault čerpal inspiraci, proto se dominantou interiéru stává právě podobný displej, který na rozdíl od Tesly nabízí značně menší úhlopříčku. To ale vůbec nevadí, displej je i přesto tím nejvýraznějším prvkem interiéru.

DSC_0127

Samotný interiér se stejně jako exteriér velmi vydařil. Důraz byl kladen na pohodlí, prostor a především, ovšem překvapivě, na exkluzivitu. Po usednutí za volant by vás nenapadlo, že zrovna sedíte v Renaultu. Nový Espace, stejně tak jako Talisman, je jednoduše mnohem vyšší liga, kterou například konkurenční Citroen od svých klasických modelů oddělil samostatnou značkou DS, což by si ostatně právě tyto dva modely zasloužili rovněž, jelikož s klasickými modely Renaultu mají jen málo společného. Otázkou zůstává, zda nemá Renault takovýto záměr se všemi svými modely.

DSC_0095

V Espacu si díky výbavě Initiale Paris můžete užívat třech druhů masáže, vyhřívání, to vše díky plně elektricky ovládaným předním sedačkám, která jsou potažena prémiovou kůží a jsou takřka více pohodlná, než vaše křeslo z obýváků. Vůbec špatně se nemají ani cestující na zadních sedadlech, která jsou dělena ve stejném poměru, navíc nabízí vyhřívání a možnost snadného sklopení tlačítky ze zavazadelníku, ale i z centrálního displeje.

Skvělý dojem z interiéru podtrhuje exkluzivní LED osvětlení, které se nachází na středovém tunelu a palubní desce, ale i na B sloupcích a dokonce i v zavazadelníku. V systému je přednastavených 5 odstínů, které můžete libovolně měnit, stejně tak jako jejich intenzitu.

DSC_0207

Velkou parádou jsou i budíky v kapličce přístrojů, které jsou plně digitální a jejich design lze měnit. Představených je několik vzhledů a barev, stačí si jen vybrat. Nad přístrojovou kapličkou se nachází head-up displej, která po zhasnutí motoru šikovně zajede a není tak na očích. Zajímavou vychytávkou je i schránka před spolujezdcem, tedy vlastně šuplík, který se vysune pouhým položením prstu na kapacitní tlačítko.

Celkově vzato, interiér nejvyšší výbavy Initiale Paris by novému Espacu mohl závidět kdejaký vůz vyšší třídy, například z Německa. Kvalitní, luxusní materiály a zpracování, líbivý design a především nadměrné pohodlí – za to vše si franzouzští návrháři a designéři odnáší velký palec nahoru.

Multimediální systém – originál každým coulem

Jak již bylo zmíněno, bez pochyb jedním z největších lákadel Espacu je nový multimediální systém R-Link 2 (recenze první generace zde), který se zobrazuje na 8,7palcovém displeji s velmi jemným rozlišením. Jedná se o svisle podlouhlou obrazovku, což je u automobilů vcelku nezvyklé. Průkopníkem tohoto typu displeje je americká Tesla Model S, a právě u tohoto modelu americké automobilky Renault čerpal.

DSC_0189

A na první pokus se to Francouzům povedlo na jedničku. Displej je skvěle zakomponovaný do středového panelu palubní desky, který jemně a přímo přechází na středový tunel. Displej, vcelku nelogicky na pravé straně, lemuje šestice kapacitních tlačítek, které slouží pro rychlou volbu, zapnutí displeje a regulaci hlasitosti. Menší výtku mám právě k tlačítkům na ovládání hlasitosti, nejen že jsou na špatné straně, otočný ovladač by byl určitě lepším řešením. Naštěstí vše zachraňuje ovladač za volantem, kterým lze nastavení hlasitosti regulovat.

Pod displejem se nachází ovladače klimatizace. A nezbývá mi chválit, že tyto ovladače nebyli implementovány na dotykovou obrazovku, jako to dělá například konkureční Peugeot (recenze) a Citroen (recenze). Ukazatel nastavené teploty a intenzity větráku se sice zobrazuje pouze na displeji, avšak v jeho spodní části, což není až tak špatné. A pokud si chcete s nastavením klimatizace hrát podrobněji, v systému je tomu věnována samostatná funkce.

DSC_0181

Samotné uživatelské prostředí toho má s předchozí generací R-Linku společného jen velmi málo. A i přesto, že předchozí verze byla velmi povedená, podařilo se Renaultu udělat R-Link opět o něco lepší. Prostředí se velmi podobá tomu z jakéhokoliv chytrého telefonu či tabletu, ale pokud používáte smartphone se systémem Windows, budete se cítit opravdu jako doma. Hlavní menu je totiž řešeno formou dlaždic, které zastupují nejdůležitější funkce systému. I další rozšířené nabídky jsou vyvedeny velmi přehledně, především díky velké obrazovce a jemnému rozlišení.

DSC_0175

Domovská obrazovka je vymyšlena rovněž takřka stejně, jako u chytrých telefonů. K dispozici máte několik ploch, které lze gestem posunutí přepínat. Na jednotlivé plochy si můžete vložit widgety, tedy zmenšené verze funkcí systému, například rádia, navigace nebo telefonní adresář. Na domovské obrazovce, stejně tak jako u navigace, nechybí aktivní horní lišta zastupující funkci notifikační lišty ze smartphonů. K vidění na ní je čas, vnější teplota, informace o vašem telefonu či ikona zobrazující aktivitu Wi-Fi hotspotu.

Pokud aktivně používáte chytrý telefon, zžijete se se systém R-Link 2 za pár minut. Ovládání je intuitivní, navíc můžete použít jyostick doplněný o tři rychlá tlačítka, který se nachází na středovém tunelu pod voličem převodovky. Provedení uživatelského prostředí se odvíjí od zvoleného jízdního režimu Multi-Sense, který změní kompletně barevné provedení prostředí jak displeje, tak podsvícení interiéru. Navíc si můžete přednastavit až šest uživatelských režimů, do kterých si uložíte konkrétní nastavení vozu. Pokud auto používá více lidí, stačí po usednutí za volant vybrat svůj jízdní profil, vůz automaticky nastavení sedačku, zrcátka, nastavení Multi-Sense či grafickou podobu budíků. U Renaultu se individualizaci jednoduše meze nekladou.

Propojení s telefonem – maskováno luxusem

Na první pohled se může zdát, že R-Link 2 je naprosto špičkovým systémem, proto v oblasti propojitelnosti s chytrým telefonem nabídne exkluzivní možnosti. Jenže po důkladném prozkoumání zjistíte, že telefon lze klasicky spárovat se systémem přes Bluetooth či USB. Po spárování si systém zajistí kontakty, SMS zprávy či hudbu, tím to ale končí.

DSC_0157

R-Link 2 ve spolupráci s vaším chytrým telefonem toho moc neumí. Samozřejmě si můžete spustit z telefonu uložené video či si promítnout obrázek, žádné další vychytávky v podobě speciálních aplikací nečekejme. Jedinou nadstandardní funkcí tedy zůstává pouze možnost vytvoření Wi-Fi hotspotu z mobilních dat vašeho smartphonu pro ostatní cestující.

Multimédia – pro hračičky

Ani v oblasti multimediálního vybavení žádné vychytávky v podobě televizního tuneru nečekejte, filmy z telefonu si lze ale na displeji promítnout. Velkou předností vrcholové výbavy Initiale Paris je dvanáct reproduktorů Bose Surround se subwooferem v zavazadelníku, které hrají bez přehánění špičkově. Navíc pokud použijete digitální rádio či hudbu z telefonu přes USB kabel, je konečný zvuk ještě kvalitnější než z FM rádia. Vycházející zvuk si lze navíc přizpůsobit dle svému gustu díky ekvalizéru.

DSC_0155

Pokud kvalitní hudba nestačí, můžete si hrát s některými funkcemi systému R-Link. Přes multimediální displej lze složit zadní dvě řady sedadel, sledovat kvalitu okolního vzduchu, vyhodnocovat ekologický styl vaší jízdy, či upravovat nastavení sedadel a světelné provedení interiéru. Nechybí ani R-Link Store, který nabízí aplikace jako Facebook, Počasí a další.

DSC_0166

U takto velkého rodinného auta mne vcelku zamrzela nemožnost dokoupit si například za příplatek obrazovky do hlavových opěrek pro zadní cestující. Ratolesti se tak budou muset spolehnout na tablet či chytrý telefon, který však bude možné díky hot-spotu připojit k internetu, nebo do 12V zástrčky ve středovém tunelu.

Navigace – ztratit se? nemožné!

Navigace je díky velkému displeji chloubou. Velmi povedené grafické podklady vyvíjí Renault společně ve spolupráci se společností TomTom, proto je kvalita zaručena. Mapa je velká, tudíž krásně přehledná, navíc díky bohatému prostoru si navigace může dovolit zobrazit graficky velmi povedené aktuální příkazy, přičemž nikterak neomezí sledování mapových podkladů. Aktuální příkazy se přinášejí rovněž do digitální kapličky přístrojů nebo na head-up displej.

DSC_0151

Podklady se automaticky přizpůsobují denní době, proto je při zhoršených světelných podmínek aktivován tmavý noční režim. Zadávání příkazů je díky pohodlné klávesnici snadné, navíc lze využít hlasového asistenta. K dispozici je rovněž několik bodů zájmů.

Jízdní asistenty – naprostá špička

Pokud Espace někde ztrácí, rozhodně to dohání bohatou výbavou jízdních a bezpečnostních asistentů. Největším esem v rukávu je bez pochyb zadní náprava s funkcí 4control, tedy možností natáčením zadními koly pro snadnější zatáčení a stabilitu za vyšších rychlostí. Pod vnitřním zpětným zrcátkem lze nalézt kameru a senzory technologie VisioSystem, která zajišťuje automatické přepínání dálkových světel, varování před vybočením z pruhu či upozornění na překročení rychlosti.

DSC_0169

Vůz dokáže hlídat vozidla před vámi, díky tomu si lze vychutnat i adaptivního tempomatu. Pro pohodlnější jízdu nechybí parkovací asistent, LED světlomety a head-up displej. Samozřejmostí jsou asistenty jako hlídání mrtvého úhlu. Espace je vybaven tedy tím nejlepším, co lze na trhu najít.

Závěr

Renault Espace, auto, kterého se po světě prodaly miliony, přesto se nikdy nestal příliš oblíbený. Nejnovější generace se však změnila doslova od základů a přichází s úchvatným designem, osvědčenými agregáty a nebývalým komfortem.

DSC_0054

Multimediální systém R-Link 2 s 8,7palcovou obrazovkou je považován za jednu z největších dominant interiéru, a to zcela oprávněně. Samotný displej je kvalitní a jemný, přičemž prostředí systému R-Link je intuitivní a graficky velmi zdařilé. Takto odvedená práce se mi jednoduše líbí!

Další fotografie naleznete v naší Galerii

 

Tagy Automobily Palubní systém R-Link Recenze Renault Technologie