fotka redaktora RecenzeStarší článekTesty automobilů

TEST: RENAULT CAPTUR SE SYSTÉMEM R-LINK

Michael Krahulec28.9.2014 - 11:40 RecenzeStarší článekTesty automobilů

Renault začal svoji novou modelovou řadu osazovat palubním systémem s označením R-Link. Jeho uživatelské prostředí vypadá na první pohled díky velkému množství barev, až moc dětinsky. Pokud však máte možnost systém vyzkoušet, zjistíte, že se jedná o jeden z nejlepších na trhu.

renault_13captursuv_1b_lowaggressive

Design a motor – odvážný bručoun

Nový Renault Captur vychází designově i konstrukčně s modelu Clio, proto se většinou setkáte s názory, že se nejedná až tak o nový model, ale právě o nafouklého menšího bratříčka. I přesto si Renault dal záležet, konstrukci upravil tak, aby se jednalo o malý městský crossower a náležitě se mu to povedlo.

20140824_135653

Další fotografie naleznete v naší Galerii

Nový Captur se drží nasazeného designového směru Renaultu. Na přední masce dominuje velký znak výrobce ve tvaru diamantu, podél kterého se táhne vzduchová mřížka pro chladič a chromovaná linka. Celek vzhledově dotváří poměrně malé světlomety a mlhová světla, která jsou opět ohraničena chromovým lemem.

20140824_135703

Z bočního pohledu vypadá Captur poměrně minimalisticky. Pěkně vypadají prahy dveří s vysokým oplastováním a opět chromovou linkou, a to i přesto, že s Capturem do nějakého marastu zavítáte jen zřídka, či vůbec. Zajímavé je, že Renault Capturu nadělil poměrně slušnou světlou výšku, na druhou stranu se jedná pouze o dvoukolkou s náhonem přední nápravy.

Pokud se na Captur podíváte zezadu, zjistíte, že největší dominantou této části není víko zavazadelníku, ale obrovský plastový nárazník doplněn o stříbrné ochranné oplastování. A opět je tu chrom, tentokrát na znaku a obrovském označení modelu.

20140824_135537

Renault Captur jako celek vypadá velmi slušně. Samozřejmě se nejedná o SUV určené do terénu, je to spíše větší a vyšší varianta modelu Clio, podobně jako Hyundai i20 a ix20. Nejzajímavějším na designu je možnost výběru hned z několika barevných variant karoserie, střechy a dalších individuálních designových výstřelků. Na výběr je hned několik desítek až stovek kombinací, které se následně nechají promítnout i do interiéru.

V námi testovaném modelu běžela pod kapotou osvědčená klasika Renaltu a Nissanu, naftová patnáctistovka DCi s výkonem 66 KW. A to i přesto, že se nejedná o příliš vysoký výkon, hýbe s tímto malo-velkým vozem moc pěkně.

20140824_135642

Mnohem hůř je na tom automatické převodovka. Přesto, že se jedná o dvouspojkový automat, neřadí zrovna chytře a ideálně.

Můžete namítnout, že význam dvouspojkové převodovky je hlavně pro rychlé přeřazení, a v tomto ohledu nemohu Capturu nic vytknout, ale u takto moderních převodovek očekávám, že dokáží přeřadit v ten moment, kdy je to opravdu potřeba.

20140824_135621

Automat u Capturu má jednoduše velmi dlouhé rozmezí převodů. Nejhůře je na tom první a druhý stupeň, a to i přesto, že na auto nijak nešlapete, převodovka nechá motor vytočit do hodně vysokých otáček a až potom přeřadí. Při svižnější jízdě se kupodivu tento jev umírní. Změny nastanou i při aktivovaném ECO režimu, ale tím celkově vůz zlenivý a jízda s ním je doslova utrpením.

Interiér – jednoduchý, ale „praktický“

Interiér Renaultu Captur není žádným futuristickým kouskem, ale i přesto se jedná o krásné, ale hlavně v některých ohledech praktické zpracování. Výrok „praktické“ však musíte brát v některých případech s rezervou. Volant, který má pěkný průměr a na první pohled vypadá opravdu krásně, v Renaultu pokazili ve spodní polovině věnce, do kterého vložiti lesklý plast. Nejen že je neustále opatlaný, nepříjemně se z něho potí i ruce.

20140824_140106

Bohužel tohoto lesklého plastu je v interiéru obrovské množství; hlavice řadící páky, středový tunel, na panelu kolem displeje či na schránce u spolujezdce.

20140824_135955

Na druhou stranu jsou tu ale praktická řešení, jako zmiňovaná schránka o spolujezdce, která je ve skutečnosti šuplíkem. Na jednu stranu, pokud na sedačce někdo sedí a vy potřebujete něco v šuplíčku najít, musí dotyčná osoba nasadit polohu alá porod, což nemusí být každému zrovna příjemné.

20140824_140124

Celkově se mi interiér nového Renaultu Captur líbí. Z palubní desky se při jízdě neozývají žádné nepříjemné zvuky skřípajících plastů a další nechtěné jevy. Největší plus bych udělil za pěkné budíky a zajímavý šuplík. A mínusy? Samozřejmě lesklé plasty a odporná placatá startovací karta.

Uživatelské prostředí – barevná paráda

Jak jsem zmínil již v úvodu, Renault opravdu překvapil na plné čáře. Konkrétně uživatelské prostředí se hodně vydařilo, proto si jej popíšeme podrobněji. Na domovské obrazovce, která je zbarvena do černo-modrých odstínů, naleznete vše nejdůležitější. V horní části se nachází jakási notifikační lišta, na které jsou informace o stavu nabití, signálu a konektivitě vašeho mobilního telefonu, dále vnější teplota, hodnocení ekologické jízdy a samozřejmě digitální hodiny.

20140824_140014

Střední část je tvoře ze tří oken, které jsou výhradně určeny pro náhled navigace, rádia a pro ekologický režim. A zcela v dolní části je ikonka pro vstup do hlavní nabídky Menu. To má rovněž stejně barevný podkres jako domovská obrazovka, a najdete tam vše nejdůležitější.

20140824_201316

Každá funkce má své určité barevné pozadí; navigace červené, nastavení žluté a podobně. Někomu může připadat, že se jedná o moc přeplácené barvy, na druhou stranu vždy bez nutnosti něco číst poznáte, u jaké funkce se právě nacházíte. Renault si pohrál i s přechody mezi jednotlivými obrazovkami, které se opravdu vyvedly.

Všechny ikony jsou přiměřeně velké a intuitivní, takže s ovládáním pomocí dotykové obrazovky není žádný problém, texty jsou rovněž krásně čitelné.

20140824_201341

Celý systém je až neuvěřitelně rychlý; po klepnutí na danou ikonu se nabídka či funkce téměř okamžitě načte. Velmi plynulé je i zadávání textu například do navigace. Jediným neduhem je příliš dlouhé načítání aplikací v obchodě R-Link Store, kde se však jedná spíše o slabé připojení k internetu.

Propojení s telefonem – zázrak se nekoná

Ať uživatelské prostředí vypadá více než dobře, nemohu systému odpustit pouze základní možnosti a funkce pro chytré telefony. Systém R-Link totiž nabízí úplný standard, který jednoduše již nenadchne.

20140824_201911

Jako u jiných automobilek máte možnost telefon připojit přes USB kabel, AUX či samozřejmě Bluetooth. Pokud se rozhodnete pro nejideálnější Bluetooth, systém vyhledává váš telefon poměrně rychle a spárování rovněž netrvá věčnost.

20140824_202006

Poté dokáže systém z telefonu načíst telefonní seznam i s fotografiemi kontaktů a záznamy o volání. Nic dalšího, například jako psaní či alespoň čtení SMS zpráv zde nehledejte. Samozřejmě je k dispozici i číselník pro vytočení nového čísla a další standardní funkce.

Multimédia – eso v rukávu

V oblasti multimediálního obsahu Renault zabodoval asi nejvíce. K dispozici je hned několik zajímavých funkcí a aplikací, které stojí zato představit si podrobněji. Hudební obsah je možné přehrát jak z chytrého telefonu přes Bluetooth či AUX, tak z paměťové karty a samozřejmě CD. Krom hudby si na dotykové obrazovce lze zobrazit i fotografie a různá videa. Multimediální přehrávač je asi tím nejhezčím, se kterým jsem se měl možnost setkat. Nejvíce se mi líbí, že design nikterak neomazuje funkčnost a praktičnost. Výstupní zvuk není až tak kvalitní, přesto se jedná o lepší standard s lehkým náznakem bass.

20140824_201715

Systém dokáže díky připojení k internetu zobrazovat nejen aktuální počasí, ale i dlouhodobou předpověď s informacemi o srážkách, pravděpodobnosti deště, rychlosti větru či UV indexu.

20140824_201822

Vynikající funkcí je Driving Eco2 , která řidiči pomáhá naučit se s vozem jezdit úsporně a šetrně k životnímu prostředí. Výuka probíhá pomocí vyhodnocovače jízdy, k dispozici je ale i EKO trénink se zajímavými tipy, jak jezdit úsporně. Totu funkci jsem si velmi oblíbil v dopravní zácpě či při červené na semaforech, alespoň u toho „zabijete“ čas při čekání.

20140824_202238

Úplnou špičkou je ale funkce Take Care. Nejedná se ve své podstatě o aplikaci, ale o příplatkovou výbavu. V rozvodech pro nasávání a následné vpuštění vzduchu do kabiny jsou umístěny senzory, které dokáží vyhodnotit kvalitu vzduchu a následně jí maličko zlepšit. Hodnotu znečištění vzduchu můžete sledovat aktuálně, či grafickým průměrem po najetí určité dráhy.

20140824_202202

Systém R-Link disponuje aplikací R-Link Store, ve které je k nalezení hned několik aplikací. Dejte si ale pozor, některé jsou totiž placené, jiné nejsou dostupné v České republice, a tak proto je k dispozici jen velmi omezené množství.

20140824_202447

Nejvíce aplikací je určených pro navigační systém, nalézt můžete i aplikace od Renaultu nebo Googlu, dokonce je možné stáhnout i aplikaci pro Facebook, která však v České republice není dostupná.

Navigace – přesnost a jednoduchost

Na to jak je celé prostředí plné designových vychytávek, navigace se dočkala pouze jednoduché designu, a to je moc dobře. Vše je tak krásně přehledné a zbytečnostmi nerušené. Největším důvodem, proč tomu tak je, je skutečnost, že navigační systém je dodávány od TomTomu.

20140824_201323

Menu nabízí krom základního zadání adresy i body zájmu a zajímavá místo vybrané TomTomem. Krom toho dokáže systém informovat o aktuálních dopravních zácpách či některých rychlostních radarech.

Moc se mi líbí, že semnou slečna z navigace komunikuje v češtině, navíc je poměrně příjemná a informace zadává vždy s potřebným předstihem. Hodně špatné je, že v případě změny směru jízdy se příkaz zobrazí přes celý displej a vy tak nevidíte mapový podklad. To je hodně špatné například v Praze, kde jsou odbočky z rychlostních silnic hned za sebou a vy tak nevíte, jaký exit vybrat.

20140824_201419

Celkově se mi navigační systém TomTom pro Renault líbí; je krásně přehledný, svižný a přesný, což jsou nejdůležitější parametry pro navigaci.

Jízdní asistenty – hodně krátký seznam

Renault pravděpodobně hodně sází na systém R-Link, v oblasti jízdních asistentů totiž novému Capturu moc vymožeností nenadělil.

20140824_202128

Samozřejmě je tu k dispozici tempomat, či parkovací kamera. Nic dalšího, jako například hlídání mrtvé úhlu či rozpoznávání dopravních značek, zde bohužel nehledejte.

Závěr

Nový Renault Captur je zajímavým vozem pro toho, kdo chce vyšší vůz, ale SUV by pro něho bylo až moc velké. Největší předností bude kontroverzní design a osvědčené motory. Největší slabinou je však automatická převodovka a některé drobnosti v interiéru.

20140824_135724

Samotný systém R-Link je tím nejlepším, co jsem měl prozatím možnost otestovat. Jeho uživatelské prostředí je i přes velké množství barev povedené, ale hlavně svižné a intuitivní. Největším lákadlem je bez pochyb velké množství zajímavých aplikací a navigační systém TomTom, naopak příliš se mi nelíbí omezenost aplikací pro Českou republiku a téměř nulové obsazení jízdních asistentů.

Další fotografie naleznete v naší Galerii

Tagy Automobily Palubní systém Recenze Renault