fotka redaktora RecenzeStarší článekTesty automobilů

TEST: LEXUS NX-300H SE SYSTÉMEM MEDIA DISPLAY

Michael Krahulec8.3.2015 - 14:30 RecenzeStarší článekTesty automobilů

Japonská automobilka Lexus se vždy řadila mezi nejvíce inovativní výrobce. Ne jinak tomu je i u nových modelů, kde Lexus vsází na nové technologie a alternativní pohony. My jsme si vzali do testu nejnovější model této prémiové značky – Lexus NX-300h, který zaujme především svým kubistickým designem.

2015-Lexus-NX-featured-package-fsport-hero-846x477

Design a motor – hrana kam se podíváš

Lexus se na modelu NX-300h jednoduše vyřádil. Po vzoru Pabla Picassa budete jen těžko hledat na karoserii jemnou či zakulacenou hranu. To vše utváří celek, který zaujme snad každého. Někomu se líbí, jiný design odsuzuje a přirovnává jej k paskvilu z budoucnosti. Nám se design nadmíru zamlouvá, a to i z důvodu, že se značně odlišuje od konzervativních konkurenčních modelů značek Audi, BMW či Mercedes-Benz.

DSC_0001Další fotografie naleznete v naši Galerii

Nejmodernější technologie jsou k nalezení i na samotné karoserii. Za zmínku stojí například LED světlomety, a to jak potkávací, pro denní provoz, mlhová, dálková, zadní světlomety či dokonce diody blinkrů ve zpětných zrcátkách.

DSC_0018

Ani pod kapotou nejde Lexus s davem. Toto městské SUV si nelze pořídit se standardním znětovým či zážehovým motorem, k dispozici je pouze 2,5 litrový benzín s výkonem 145 KW, který je vždy doplněn o elektromotor, který dokáže vyprodukovat až 105 KW. Pokud se rozhodnete pro variantu s pohonem všech čtyř kol, kterou mohu vřele doporučit, dostane NX-300h další elektromotor s výkonem 50 KW, uložený nad zadní nápravou, který slouží pouze k pohonu zadních kol. Při plném záběru všech tří motorů máte v součtu k dispozici rovných 300 KW, což nezní vůbec špatně.

DSC_0009

S takovýmto výkonem si ale téměř vůbec nedokáže poradit automatická šestistupňová převodovka CVT. Vzhledem k tomu, že jednotlivé kvalty jsou pouze virtuální, při plném sešlápnutí plynového pedálu se motor vytočí do maximálních otáček a drží, dokud neuberete. Navíc převodovka reaguje na milimetrovou změnu polohy pedálu plynu, proto je nutné se s touto převodovkou zžít a ideálně jezdit velmi ekologicky, potom není CVTčku co vytknout.

DSC_0060

Během jizdy sám palubní počítač vyhodnocuje, který motor zapojit či naopak vypnout. Při klidné jízdě ve městě se tedy stává, že se spalovací motor vypne a jedete tak pouze na elektřinu, pokud sešlápnete plyn, motor bleskurychle naskočí a k dispozici máte plný výkon. Nastartování není ale špičkové, každý start totiž poznáte díky mírnému cuknutí celým vozem.

DSC_0026

Pokud auto příliš nehoníte, ale zároveň je pouze elektrický pohon nedostačující, může benzínový egregát dobíjet pouze akumulátory. Rekuperace energie rovněž probíhá při brzdění či při jízdě z kopce, podobně jako u čistého elektromobilu.

DSC_0008

Hybridní technologie jsou především využívány pro zvýšení výkonu nebo pro snížení spotřeby. Kdyby Lexus sáhl po lepší automatické převodovce, byl by výkon 300 KW poměrně dobře využitelný, to je ale s použitým CVT pouhým snem. A spotřeba? Ani tam to není růžové. Během necelých 800 kilometrů, které jsme s vozem najeli, se průměrná spotřeba pohybovala kolem 9 litrů na sto kilometrů, a to jsme jezdili velmi elekologicky.

Interiér – nefalšovaný l(e)uxus

Ostré tvary zamířili samozřejmě i do interiéru. Ten je navíc tvořen z kvalitních materiálů jako je kůže či dřevo, takže vše vypadá velmi elegantně a luxusně. Nejedná se pouze o kvalitní estetický zážitek, důraz byl kladen i na pohodlí všech cestujících. Přední sedadla, která disponují aktivní ochranou krční páteře, jsou více než pohodlná, navíc elektricky stavitelná, s vyhříváním a odvětráváním, či poměrně se slušným bočním vedením.

DSC_0108

Celému interiéru dominuje středový panel, který se táhne od nejvýše umístěného displeje až po loketní opěrku. V něm jsou umístěny ovládací prvky pro klimatizaci, ručičkový ciferník hodin, rádio, ovladač převodovky, volič jízdních režimů či touchpad pro ovládání multimediálního systému.

DSC_0116

 

Vzadu mají cestující rovněž dostatek prostoru. A pokud chcete změnit úhel opěradel či je úplně zklopit, máte k dispozici ovladače pro automatické zklopení. Ty najdete přímo na bocích sedáků, v zavazadelníku a dokonce i na palubní desce v úrovni pod volantem.

Uživatelské prostředí – staro-nové vychytávky

Přesto že je Lexus NX-300h technologicky velmi vyspělý, éra dotykových displejů zřejmě do této japonské automobily ještě nedorazila, proto je k mání “pouze” 7” centrální displej ovládaný touchpadem.

DSC_0147

A právě samotný Lexus Touch Pad je novinkou u modelů Lexus. Možná si říkáte, proč Lexus nesáhl po dotykovém panelu? Ono to má vše ale svoji logiku. Lexus se rozhodl displej umístit na vrch palubní desky, což mohu pouze chválit, jelikož je tak téměř v zorném poli řidiče. V takovém případě je ale nemožné displej ovládat dotykově, jelikož je nutné se k němu natahovat, proto je touchpad ideálním řešením.

DSC_0132

Před dotykovou ploškou se nachází ergonomická opěrka zápěstí, proto je ovládání pohodlné a snadné i při jízdě. Chce to trochu cviku, ale po pár minutách si zvyknete a zjístíte, že ovládání je intuitivní a snadné.

DSC_0100

Ovládání pro touchpad bylo přizpůsobeno i uživatelské prostředí systému Remote Touch. K dispozici máte dva barevné profili, a sice dynamický modrý a elegantní hnědý. Systém od Lexusu se hodně podobá mobilním systémům. Ve vrchní části jsou informace o chytrém telefonu (stav akumulátoru, síla signálu a další). Další obsah je tvořen v jednotlivých dlaždicích, které jsou přehledné a čitelné, další rozšířené nabídky jsou textové a seřazeny do řádků.

DSC_0155

Přesto, že není Lexus v České republice masovou záležitostí, komunikuje s vámi v češtině, což moc chválím. V angličtině je pouze menší displej mezi budíky, na kterém můžete sledovat informace o vozidle či nastavovat různé parametry vozu.

Propojení s telefonem – standard s mírným plus

Telefon je možné se systémem Remote Touch propojit bezdrátově pomocí Bluetooth, či přes USB a AUX. Pokud se rozhodnete pro bezdrátové spárování, dokáže Lexus z telefonu vytáhnout seznam kontaktů, výpisy volání či dokonce SMS zprávy. Samozřejmostí je možnost přehrávání hudby či promítání snímků.

DSC_0141

Výše vyjmenované funkce jsou standardem u mnohem levnějších automobilek. Jelikož ale máme čest s prémiovou značkou, je nutností s přijít něčím zajímavějším. Jednou z vychytávek je 2G/3G Wi-Fi Hotspot z mobilního internetu, ke kterému je možné připojit až pět zařízení včetně notebooků.

DSC_0142

A pokud se vám jeden z telefonů vybije, máte možnost jej dobít na bezdrátové indukční nabíječce umístěné pod loketní opěrkou. Zní to krásně, ale na trhu je pouze minimum telefonů s možností bezdrátového dobíjení, takže pokud vlastníte například Apple iPhony, máte jednoduše smůlu.

Multimédia – zábava díky internetu

Jak již bylo zmíněno, ve voze lze vytvořit 3G Wi-Fi síť a cestující se tak mohou zabavit například na tabletu či notebooku. Řidič má k dispozici internetové služby Lexus Connected Services, mezi které patří online vyhledávání Google, Google Street View, aplikace Panoramio či Connected Traffic. Díky tomu si můžete trasu naplánovat doma na chytrém telefonu a jednoduše jí před jízdou odeslat do navigačního systému Lexus Premium Navigation.

DSC_0143

 

Na své si přijdou i milovníci hudby. Lexus NX-300h může být totiž vybaven prémiovou audio soustavou Mark Levinson Premium Surround s technologií GreenEdge, která přizpůsobuje akustiku interiéru. Prostorový zážitek zajišťuje zvuk ve standardu 7.1 a k dispozici je deset reproduktorů s DAB tunerem a DVD přehrávačem.

Navigace – rozmanitý znalec

Lexus vybavil palubní systémem navigací Lexus Premium Navigation, k jejíž ovládání slouží TouchPad či české hlasové příkazy. Mapové podklady nabízí 3D design se vhodně zvolenými barvami, takže nebudete mít problém s přehledností.

DSC_0136

Navigace vás dokáže dovést až k jednotlivým objektům podle čísla popisného, a pokud se k danému místu nedá dostat autem, Lexus najde nejbližší místo pro zaparkování a vygeneruje QR kód pro chytrý telefon, který vás dovede na dané místo pěšky.

DSC_0137

Zadávání trasy je díky touchpadu trošku pomalejší, nejedná se však o žádný časový propadák. Během jízdy máte k dispozici i příjemné hlasové navádění v češtině a navigační systém dokáže úzce spolupracovat i s Google Street View.

Jízdní asistenty – řidič není třeba

Dostali jsme do kategorie, kde Lexus dlouhá léta kraluje. Krom hybridního pohonu nabízí novinka NX-300h několik dalších jízdních a bezpečnostních asistentů.

Ženy zřejmě nejvíce ocení parkovací kamery s funckí Panoramatic View, díky které vidíte záběry vozu z ptačí perspektivy ve 3D. K dispozici jsou i pomocné linie při parkování, automatickým parkováním však Lexus nedisponuje.

DSC_0154

Řidiči ocení barevný 6,2” head-up displej, který je výškově stavitelný a v zorném poli za volantem zobrazuje na čelním skle informace o rychlosti či akceleraci.

Pro bezpečnější jízdu je k dispozici systém sledování mrtvého úhlu umístěný ve zpětných zrcátkách. Asistent pro jízdu v jízdních pruzích dokáže automaticky zasáhnout do řízení a udržet vůz ve správném pruhu. K zahození není ani adaptivní tempomat či automatická dálková světla, která však nefungují tak pohotově, jako například u Škody Octavie.

DSC_0125

Nepozorní řidiči ocení přednárazový bezpečnostní systém, který díky systému sledování provozu dokáže v nejvyšší nouzy sám zabrzdit, přičemž automaticky přitáhne bezpečnostní pásy. V neposlední řadě je k dispozici asistent rozjezdu do kopce, protiskluzový systém TRC, či systém řízení stability vozidla VSC.

Závěr

Lexus NX-300h je ikonická osobnost. Vůz s podobně odvážným interiérem budete hledat jen marně, a záleží na každém, jestli se mu tento designový směr líbí, či nikoliv. Lexus byl vždy prémiovou značkou, ne jinak tomu je i u nejnovějšího přírůstku v podobě městského SUV.

DSC_0130

Za investované peníze, kterých nebude zrovna málo (od 850 tisíc korun) dostanete vůz, který vám nabídne prémiové materiály, exkluzivní technologie a obdiv veřejnosti. Jedinou výtku mám k automatické převodovce CVT a spotřebě, kterou bych u hybridního pohonu čekal nižší.

Na druhou stranu Lexus nabízí prémiový palubní systém s originálním touchpadem a několika zajímavými funkcemi, takže po této stránce nelze vytknout takřka nic.

Další fotografie naleznete v naši Galerii

Tagy Automobily Lexus Palubní systém Recenze Technologie Toyota