fotka redaktora RecenzeStarší článekTesty automobilů

TEST: HYUNDAI GENESIS SE SYSTÉMEM DIS

Michael Krahulec12.6.2015 - 10:15 RecenzeStarší článekTesty automobilů

Prémiové Bentley, Mercedes-Benz nebo snad Jaguar? Nikoliv, Genesis – Hyundai Genesis! Korejská automobilka se nám svým vlajkovým modelem snaží ukázat, co vše dokáže, a že bez problému může konkurovat BMW, Audi a dalším prémiovým značkám. Novinka je tedy doslova nabitá technologickými vychytávkami. Jakými?

2015_Genesis_1

Design a motorizace – vše nebo nic

Aktuální Genesis je již druhým TOP modelem korejské automobilky s tímto označením, a tím pádem se dá předpokládat, že chyby první generace Hyundai odstranil a máme tak čest s dokonalým autem. A podobný chvalitebný výraz nelze vynechat ani u designu vozu.

DSC_0038Další fotografie naleznete v naši Galerii

Pokud Genesis uvidíte na ulici a neznáte ho, jen těžko bude tipovat, že se jedná o model Hyundai. Napomáhá tomu i zbrusu nové logo Genesis, které jakoby z oka vypadlo logu Aston Martin nebo Chrysleru. Nápis a logo Hyundai naleznete pouze na víku zavazadelníku, který se velmi podobá nově faceliftovanému modelu i40.

DSC_0022

 

Největší dominantou vozu je dlouhá příď, kterou doplňuje masivní mřížka chladiče a originální světlomety s LED technologií. Jinak se ale jedná o poměrně standardní luxusní sedan, který je ovšem laděný spíše do sportovního ducha, což dokazuje dvojice masivních koncovek výfuku.

DSC_0045

Hyundai Genesis zaujme jak milovníky designu a luxusu, tak i motoristické nadšence. Pod kapotou se totiž skrývá 3,8 litrový šestiválec GDi s výkonem 316 koní a osmistupňovou automatickou převodovkou. A motor je to opravdu výtečný! I když auto váží téměř dvě tuny a je dlouhé skoro 5 metrů, nemá motor problém Genesis rozhýbat. Ba naopak, z 0-100 km/h se dokáže Genesis rozhoupnout za 6,7 sekundy.

DSC_0033

Všemu dopomáhá i povedený systém řízení všech čtyř kol HTRAC, který nabízí hned čtyři režimy rozdělení výkonu na jednotlivá kola. Kvalitní jízdu zajišťuje i elektronické řízení tlumičů ECS.

Jedinou výtku bych tak měl k portfoliu motorizací – vlastně ona žádné neexistuje. Genesis se v Evropě prodává pouze s tímto motorem, s jedinou výbavou bez příplatkových variant. Lze měnit pouze barvy, a to jak interiéru, tak exteriéru. Tato jediná motorizace má za následek poměrně vysokou spotřebu kolem 9 až 11 litrů. Takovému autu by jednoduše seděl výkonný diesel, jehož vývoj by se ale automobilce příliš nevyplatil.

Interiér – první třída

Hyundai Genesis je všestranným vozem, můžete si ho sami řídit, nebo mít osobního řidiče a užívat si pohodlí na zadních sedadlech.

Začněme tedy pěkně popořádku – interiér Genesis nabízí výhradně luxusní materiály. Samozřejmě jsou k vidění i plasty, převládá však prémiová kůže „nappa“ s prošíváním, nebo dřevěné obložení palubní desky a dveří, které je opravdu z pravého dřeva, žádná umělá náhražka.

DSC_0049

Sedadlo řidiče i spolujezdce je ovládané zcela elektronicky, s pamětí tří přednastavených poloh. Chybí snad jen masážní opěradlo, jinak zde najdete vše, na co si vzpomenete.

Řidič před sebou nalezne poměrně velký volant s ovládacími prvky a pádly pro řazení, který ale padne poměrně dobře do ruky a není mu tak co vytknout. Za ním se již tradičně nachází kaplička přístrojů a budíků, kde je k vidění poměrně velký displej palubního počítače. Nad ním, konkrétně na čelním skle, je k dispozici head-up displej.

DSC_0063

Pozici mezi řidičem a spolujezdce dělí masivní středový tunel, s dělenou loketní opěrkou, která je potažena měkčenou kůží. Opěrku lze navíc křídlově otevřít a využít tak velký úložný box. Na středovém tunelu se nachází také volič automatické převodovky a ovladače s joystickem pro ovládání multimediálního systému.

DSC_0066

Na palubní desce je zachována standardní koncepce rozložení ovladačů. V horní části se nachází dotykový displej, který je zakomponovaný v dřevěné části mezi výdechy klimatizace. Tu lze ovládat několika ovladači pod displejem. Zcela dole se nachází ovládání rádia s CD přehrávačem.

Pokud byste měli v plánu Genesis využívat jako cestující na zadních sedadlech, máte k dispozici dvojici pohodlných sedaček s inteligentní loketní opěrkou. Tu však můžete zaklopit, čímž vzadu lze svést až tři cestující, pohodlí se pak ale mění spíše v trest.

DSC_0069

Pokud ale cestujete na zadních sedadlech sami, můžete využít ovladače umístěné na loketní opěrce. V podstatě se jedná o totožné ovladače multimediálního systému, které má k dispozici i řidič a můžete tak ovládat obsah na obrazovce. K dispozici jsou i ovladače pro ovládání zadního sedadla, dokonce i ovladače pro sklopení a posunutí sedadla spolujezdce. Elektricky můžete ovládat i zadní okenní roletku.

Hyundai Genesis si užijete takřka v každém smyslu, ať už jako řidič, nebo cestující na zadních sedadlech. Navíc máte k dispozici poměrně velký zavazadelník, který spolkne zavazadla až o objemu 493 litrů.

Uživatelské prostředí – konkurence se může stydět

Hyundai Genesis dostal do vínku slušný 9,2palcový dotykový displej s HD rozlišením, čímž může strčit do kapsy nejeden tablet. Jak již bylo zmíněno, displej můžete ovládat dotykově, nebo pomocí ovladačů na středovém tunelu, popřípadě ze zadních sedaček.

DSC_0081

Oba způsoby jsou poměrně jednoduché a intuitivní, přeci jenom příkaz dotykem je snazší a mnohdy rychlejší. Reakce na příkazy jsou bleskurychlé, rovněž i jednotlivé animace a přechody do různých nabídek a podkategorií.

Inženýři z Hyundai vsadili na jednoduchost, ale zároveň i na elegantní design uživatelského prostředí, proto je menu tvořeno do kruhu s ikonami, které skrývají nejzákladnější funkce. Pozadí je laděno do modrého odstínu a vypadá nadmíru dobře.

DSC_0072

U jednotlivých funkční vždy máte přehled o čase a o svém chytrém telefonu, vše je opět laděno do modra se zajímavými efekty a transparentním pozadím. Díky vysokému rozlišení, kterým se konkurence může pochlubit jen málokdy, je radost se na displej dívat, a například navigace tak dostává zcela jiný směr a úroveň.

DSC_0076

U vozu, kterého se v České republice prodá jen minimum a slouží spíše jako vozidlo v novinářské flotile nebo jako manažerský vůz Hyundai, jsem očekával absenci českého jazyka. Velmi jsem se mýlil, systém DIS umí česky perfektně, stejně tak hlasová asistentka navigace, což nadmíru chválím. V našem rodném jazyce neumí pouze 7“ palubní počítač v kapličce přístrojů, což ale vůbec nevadí.

Propojení s telefonem – (ne)překvapivá běžnost

I přesto že systém DIS patří mezi špičku na trhu, v oblasti propojení se smartphonem nenabízí až tak nic převratného. Klasicky můžete telefon s vozem spárovat pomocí USB nebo AUX kabelu, samozřejmostí je u bezdrátová varianta přes Bluetooth.

DSC_0087

Systém si dokáže z telefonu vytáhnout všechny kontakty, výpisy hovorů, oblíbené kontakty a hudbu. Na SMS zprávy zapomeňte. Jedinou vychytávkou je tak vytvoření Wi-Fi hotspotu mobilního internetu pro ostatní cestující, k systému můžete rovněž připojit více zařízení, například pro hovory přes handsfree.

Multimédia – v duchu přizpůsobení

Ani zde Hyundai nepřichází s ničím převratným. Základem je vždy hudba, ne jinak tomu je i u modelu Genesis. Pro přehrávání hudby slouží FM/AM rádio, můžete si ji ale pustit i z CD, chytrého telefonu nebo flash-disku.

Požitek z hudby je ale více než úžasný – zásluhu na tom má 17 reproduktorů společnosti Lexikon, které mají výkon 900 Wattů. Navíc si můžete hudbu přizpůsobit dle gusta díky rozmanitému ekvalizéru.

DSC_0093

Uživatelské prostředí rádia je více než přehledné a ladění stanic nabízí průměrnou rychlost. Více zábavy si se systémem ale bohužel neužijete, v tomto ohledu se tedy Genesis může rovnat s vozy, které spadají o několik tříd níže.

Navigace – požitek s vysokým rozlišením

Navigační systém je možné ovládat dotykově, ovladači nebo hlasovými příkazy, což oceníte hlavně za jízdy. A i přesto, že Hyundai nepočítá s masovým rozšířením na českém trhu, zná systém DIS české ulice naprosto špičkově a dovede vás až k určitému domu, čímž se většina systémů pochlubit nemůže.

DSC_0079

Mapové podklady jsou přehledné a díky velké obrazovce s detailním rozlišením se jen málokdy na mapce ztratíte. Tohle se jednoduše povedlo!

Jízdní asistenty – premiant

V tomto ohledu Hyundai Genesis kraluje a jasně tak dává najevo, že Hyundai umí takřka vše, co může nabídnout konkurence. K mání jsou již běžné asistenty jako hlídaní mrtvého úhlu, hlídaní jízdních pruhů, rozpoznávání dopravních značek, adaptivní tempomat, automatické dálkové světlomety, bez-klíčové odemykání a zapalování nebo parkovací kamery se zobrazením orlího pohledu.

DSC_0100

K dispozici jsou ale i méně obvyklé funkce, jako signalizace projíždějícího auta za vozem při couvání RCTA, klimatizace s ionizérem vzduchu, parkovací asistent SPAS, systém monitorování vozu AVM a mnoho dalšího.

Pro zkvalitnění komfortu jsou sedadla vyhřívaná, ale i větraná. Pro bezpečnou jízdu je k dispozici asistent jízdy, který hlídá jízdní pruhy, díky čemuž dokáže vůz několik vteřin sám řídit. Je toho jednoduše dostatek na to, aby byla eliminována co největší pravděpodobnost havárie. A když už by se vám například podařilo nechtěně srazit chodce, je vůz vybaven aktivní kapotou.

Závěr

Hyundai Genesis je jednoduše prezentací toho, co Hyundai dokáže a na co se můžeme v budoucnu těšit u běžných modelů této korejské automobilky. Hyundai počítá s tím, že Česko není trhem, kde se bude Genesis prodávat ve velkém, proto nabízí pouze jediný agregát.

Genesis rovněž dokazuje, že se nebojí konkurentů z Německa a v několika parametrech je dokonce překonává. Například cena – za Genesis zaplatíte 1 milion 630 tisíc, a za takovou cenu vám konkurence své TOP modely nenabídne v takové výbavě.

DSC_0044

Pokud si pořídíte Hyundai Genesis, vybočíte z davu Skových Mercedesů a 5tkových BMW, což vám zaručí jistou originalitu. Záleží však na vaší odvaze a smířením s kritikou „Vždyť to je přeci Hyundai?!“ Nám nezbývá nic jiného než Genesis pochválit a doporučit.

Další fotografie naleznete v naši Galerii

Tagy Automobily Hyundai Palubní systém Recenze Technologie