RecenzeTesty automobilů

Test: Ford Mustang GT se systémem SYNC2

Michael Krahulec1.1.2017 - 0:25 RecenzeTesty automobilů

Každé auto má svoji jistou osobitost, avšak některé vozy jí mají větší, jiné naopak menší a v některých případech téměř nulovou. Ale některá se dokonce řadí až mezi takzvaná legendární, kam bez pochyb patří i Ford Mustang. Ten se poprvé ve své historii oficiálně nabízí i v Evropě a Česká republika není výjimkou. Proto jsme si ho vzali na paškál a to rovnou v nejlepší variantě GT s 5litrovým osmiválcem a multimediálním systémem SYNC 2 od Microsoftu.

Motor5.0 TI-VCT
Pohon2×4
Výkon421 koní /310 KW
Převodovka6 st. automatická
Spotřeba12.0 l/100 km (kombinovaná)
Zrychlení4.2 s/0-100 km/h
SystémMicrosoft SYNC 2
Cena1 259 300 Kč (testovaný model)

Design a motorizace – Američan v Evropě

Ford Mustang, neboli americkou legendu, musí znát snad každý, a to nemusíte být ani velký fanda do aut. Mustanga můžete vidět v mnoha hollywoodských filmech, v závodních hrách a nebo jen tak z vyprávění. Každopádně linie a rysy Fordu Mustang znáte – prostě to auto znáte, i když o tom ani ve skutečnosti nemusíte vědět. Na českých silnicích jsme předchozí generace doposud však vídali velmi zřídka, což byla obzvlášť v dřívějších letech velká škoda. Poslední generace Mustangů se ale příliš nevydařili, to se však změnilo v uplynulém roce, kdy i Ford poznal, že aktuální model se opravdu povedl a vypustil ho ze země za velkou louží i k nám do Evropy.

I když je Mustang do Evropy posílán ze Spojených států, nejedná se tak přímo o americké auto. Ford totiž pro Evropu Mustanga mírně upravil, především co se týče v otázce podvozku v závislosti na jízdní komfort (v USA nemají samozřejmě tolik rozbité silnice), plus provedl nějaké další menší změny, kterých si ale všimne jen opravdový znalec. I když se za znalce nepovažuji, jedné změny jsem si všiml, za kterou bych dal však někomu ve Fordu nejraději pár facek. Takzvané žraločí žábry, které jsou umístěny v předních světlometech, u amerických verzí slouží jako denní svícení a vypadají naprosto exkluzivně. Evropská verze však dostala pod světla blikačů šeredné kulaté světlomety, do kterých byly umístěny nechutné nažloutlé halogenové žárovky. Vážně ve Fordu nemůžete dát do auta, které stojí více než milion, LEDkové denní svícení?

Krom této výtky však ale ke vzhledu Fordu Mustang modelového roku 2016 nemám vůbec nic. Mustang jednoduše vypadá velmi dravě, sportovně, mohutně, ale zároveň i elegantně a dokonce i sexy. Navíc tvary a linie stále navazují na 50letou historii Mustangů, což je jedině dobře. Předchozí generace z nedávných let se mi příliš nezamlouvali, ale tohle je konečně Mustang, který vypadá nádherně a Ford tak udělal jedině dobře, že jej do Evropy vypustil v právě tento čas.

Pokud by vám design karoserie nepřipadal příliš americký, otevřete kapotu, která má snad dva kilometry! Pod ní se totiž nachází svátost sama – 5litrový atmosférický osmiválec, který dokáže vyprodukovat 421 koňských sil, což už není rozhodně málo. K mání je i 2,3 litrový čtyřválec s výkonem 350 koní, který se dává do Focusů RS, pokud však nechcete mít u známých a kamarádů ostudu, rozhodně doporučuji investici do osmiválce. K tomuhle auto jednoduše tento motor patří!

Zřejmě není třeba zmiňovat že 421 koní už dokáže s autem pořádně hýbat, a to i když váží dvě tuny. Papírové zrychlení z 0-100 km/h je 4,2 sekund a maximální rychlost je 250 km/h. My jsme na uzavřené letištní ploše po dešti dosáhli zrychlení rovných 5 vteřin z 0/100 km/h, avšak maximální rychlost jsme dosáhli bez problému, jelikož je ve 250 km/h stopnuta omezovačem. Pokud máte rádi čísla, není jízda s Mustangem žádný problém, pokud ho však chcete vyzkoušet v zimním období na okreskách, doporučuji uzavřít dobrou pojistku a mít pevné nervy.

Ford Mustang má samozřejmě pohon zadních kol, a v kombinaci s takto velkým výkonem a sněhem nebo deštěm se z něho stává doslova zabiják. Před vjetím do zatáčky nebo před prudkou akcelerací musíte do řízení ve velké míře zapojit mozek a opravdu začít přemýšlet, zda tento konkrétní manévr zvládnete. Mustangu totiž stačí málo a při každé vaší drobné chybě nebo nepozornosti se vás snaží potrestat utrhnutým zadkem, což je na zledovatělé silnici obzvlášť zajímavé.

Navíc jsme do testu dostali vůz s automatickou šestistupňovou převodovkou, která jistějšímu řízení rovněž příliš nepomáhá a někdy pořádně neví, jaký převodový stupeň vlastně zařadit, což vás může občas vytrestat, pokud potřebujete prudce akcelerovat. Vše naštěstí zachraňují pádla pod volantem nebo sportovní režim, jehož využití najdete například na závodním okruhu.

Velký motor tu však není pouze kvůli výkonu, ale jeho podstatnou výhodou je i zvuk. Atmosférický pětilitr je jednoduše zárukou kvalitního doprovodu a věřte, že pokud máte smolný den, po usednutí a nastartování Mustangu se vám nálada nejméně o 100 procent zlepší. Potom je tu ale spotřeba. Ford ve svých tabulkách děsí i spotřebou kolem 20 litrů, my jsme však necelých 1 500 kilometrů najeli s průměrem 12,5 litru. Pokud byste s autem jezdili opravdu s rozvahou, dostat se slabě pod 11 litrů nebude žádný problém, takže ani pohled na ukazatel hladiny paliva vám již vylepšenou náladu zhoršit nemůže.

Interiér – není nad klasiku

Máte nebo plánujete rodinu? Zadejte si zde na webu do vyhledávání Mondeo, Focus nebo Kuga. Pokud jste však sám nebo máte přítelkyni a ještě volný milion k tomu, rozhodně se o Ford Mustang zajímejte! Pro dva cestující totiž Mustang nabízí tolik prostoru, že se budete mít naprosto královsky. Navíc kolem vás najdete pouze ty nejlepší materiály jako je kůže, avšak jsou tu i nevzhledné plasty, které mnohdy imitují hliník, což je opravdu fuj. Pokud však jednotlivé díly interiéru a palubní desky neosaháváte, vaše oko zamrká blahem. A nikde nic neskřípe a vše skvěle lícuje, což je také samozřejmě fajn.

Koncepce interiéru jednoduše odkazuje na staré dobré časy amerických muscle car, se kterými můžete bez problému vyrazit na dlouhý trip nebo dovolenou, aniž byste do cílové destinace dorazili rozlámaní a místo válení na pláži museli navštívit lázeňské procedury. Tomu všemu pomáhají opravdu pohodlná kožená sedadla s výhřevem či odvětráváním, ale především pak skvěle odladěný podvozek, který přináší dostatek komfortu i na českých dálnicích.

Kdo by u auta jako je Ford Mustang koukal na praktičnost, byl by očividný blázen. Jenže Mustang je ve své podstatě vcelku praktické auto. Vpředu máte několik odkládacích prostor, takřka úplně stejně jako u běžných sedanů či hatchbacků od německých výrobců, navíc zavazadelník přesahuje kapacitu 300 litrů, a tam už pár kufrů naskládáte. O Mustangu tudíž nikdy nelze tvrdit, že to je nepraktické auto. Nepraktické je pouze v tom případě, pokud chtějí cestovat více než dvě osoby.

Na zadní sedadla se totiž velmi špatně dostává a i osoby menšího vzrůstu díky velmi sklopenému zadnímu oknu nebudou mít dostatek prostoru nad hlavou. S prostorem pro nohy to je vcelku v pořádku, ale co na plat, když musíte cestovat zkroucený jako paragraf. Ale tohle nemůžete mít Mustangu za zlé. Je to prostě auto pro dva a zadní sedačky slouží jako nouzovka, ideálně jako odkládací prostor pro drobné věci.

Multimediální systém SYNC 2

Systém SYNC 2 jsme v redakci otestovali již tolikrát, že by byla ztráta času se mu věnovat detailněji opět u této recenze. Sluší se však zmínit, že i když Mustang není obyčejný Ford, žádných novinek se nedočkal. Systém se u Mustangu zobrazuje na 8palcové dotykové obrazovce, která nabízí příjemné rozlišení a dostatečný jas. Vzhledem ke koncepci palubní desky se však displej nachází poměrně nízko a například sledování navigace je někdy trošku krkolomné. Pokud byste si chtěli Mustanga teprve objednat, můžete si ho nakonfigurovat pouze se systémem SYNC 3, který jsme již rovněž otestovali u Fordu Mondeo ST-Line, jehož recenzi vám přineseme velmi brzy. Kompletní recenzi systému SYNC 2 si můžete přečíst zde.

Podrobnější péči si však zaslouží displej mezi budíky. Jeho největší výhodou oproti hlavnímu velkému displeji je komunikace v českém jazyce. To však není vše. Nechybí soubor aplikací Track Apps, který obsahuje funkce jako akcelerometr, měřič zrychlení či měření rychlosti kol na závodním okruhu. Nechybí ale funkce jako měření výkonu brzd, v tomto případě brzdičů Brembo s 16″ kotouči, nebo funkce zámek brzd, která zablokuje přední kola a vy tak můžete za pár vteřin utratit 20 tisíc za zadní gumy – ne, samozřejmě účelem je udělat efektní kouřovou clonu :)

Pro zkušenější řidiče dokáže Mustang zobrazit vcelku užitečné informace, jako je například teplotu hlavy válců, poměr vzduchu a paliva nebo údaje o teplotě a tlaku oleje. Při běžné jízdě vcelku zbytečná, na okruhu však velice užitečná data.

Jízdní asistenty – výbava nečekaně bohatá

Ford Mustang je typický Američan, je určen spíše pro zážitek z jízdy – a bylo by až chybou, kdyby z něho Ford udělal elektronickou hračku. I přesto zde mnoho elektronických pomocníků najdeme, ač jsou do vozu zakomponovány vcelku nenásilně. Samozřejmě nechybí asistenty jako ABS, ESC, brzdový asistent EBP či asistent rozjezdu do kopce.

Pro snazší ovládání vozu je tu tempomat (nikoliv adaptivní), parkovací asistent s kamerou či systém Free Key. V otázce komfortu lze zmínit 12 reproduktorů Shaker Pro se subwooferem, bixenovové světlomety a automatickým dálkovým svícením či osvětlení interiéru LED diodami. Samozřejmě nechybí airbagy, jichž je ve verzi fastback rovnou osm.

Závěr

Mustang je prostě Mustang, nelze hodnotit zda je auto praktické, zda je v Česku využitelné a podobně. Jednoduše, kdo má Mustangy rád nebo si ho chce prostě koupit, tak si ho koupí, ať má jakékoliv množství much. Mě osobně se auto jako takové velmi líbí, ať už po stránce designu, kvality zpracování tak po stránce motorů. A především je tu jeden velký fakt – model GT s 5litrovou V8 startuje na ceně lehce přesahující 1 milion korun. Za takovou cenu žádnou novou V8 v Evropě neseženete. A to je největší eso v rukávu, které Ford Mustangu nadělil, především pokud přihlédneme k realitě downsizingu.

Hodnotit multimediální systém SYNC 2 nemá až tak příliš smysl. V redakci jsme jej otestovali již několikrát a ať se nacházel v jakémkoliv modelu Fordu, vždy odešel se stejným výsledkem. Jeho největším problémem je absence českého jazyka a trošku zmatečné uživatelské prostředí. Pokud však nad Mustangem uvažujete, systém SYNC2 se vás už netýká, jelikož Ford do České republiky dodává již jedině se systémem SYNC 3, jehož recenzi vám přineseme již velmi brzy.

Hodnocení

  • 9/10 - Vzhled
  • 9/10 - Motor a převodovka
  • 8/10 - Interiér
  • 7/10 - Jízdní vlastnosti
  • 7/10 - Uživatelské prostředí
  • 8/10 - Propojení s telefonem
  • 8/10 - Multimediální výbava
  • 7/10 - Navigace
  • 8/10 - Jízdní asistenty
  • 9/10 - Palubní počítač
  • 8/10 - Celkem

Klady (+)

  • Výjimečný design
  • Titul "legenda"
  • Osmiválcový motor
  • Pohodlný a praktický interiér
  • Funkce palubního počítače
  • Reproduktory Shaker Pro
  • Přívětivá spotřeba

Zápory (-)

  • Denní svícení
  • Absence češtiny u SYNC 2
  • Složité prostředí SYNC 2
  • Horší navigace

Kompletní galerii fotografií si můžete prohlédnout zde.

 

Tagy Automobily Ford Palubní systém Recenze Technologie