fotka redaktora RecenzeStarší článekTesty automobilů

TEST: FORD MONDEO SE SYSTÉMEM SYNC 2

Michael Krahulec15.1.2015 - 13:05 RecenzeStarší článekTesty automobilů

V redakci jsme během léta testovali Ford Kuga se systémem Ford SYNC, který si od nás neodnesl příliš vysoké hodnocení, vzhledem k absenci dotykové obrazovky a malé úhlopříčce displeje. S Fordy Mondeo a Focus přichází na český trh systém Ford SYNC 2. Je ale lepší než první generace?

fcar_ford_fusion

Design a motor – úspěch zaručen

Nový Ford Mondeo vychází designově z již prodávaného Fordu Fusion, který je přes dva roky dostupný na trhu v USA. A právě původ zajišťuje Fordu Mondeo exkluzivitu a pohodlnost.

Dominantou celého vozu je přední část, která nabízí obrovskou masku s mřížkou pro nasávání vzduchu do chladiče a úzké podlouhlé světlomety. Samozřejmě nesmí chybět mlhová světla a chromované doplňky.

DSC_0001Další fotografie naleznete v naši Galerii

První generace Mondea byla konstruována jako liftback, jinak tomu není ani u nové generace, ale s tím rozdílem, že Mondeo vypadá na první pohled jako sedan, a to díky velmi zkosené střeše k zádi. Z boku proto vypadá Mondeo naprosto exkluzivně, což podtrhují chromové lišty kolem okýnek.

DSC_0005

 

Zezadu jakoby nové Mondeo vypadlo z oka předchůdci. Tento dojem vykreslují světlomety, které se v podstatě příliš nezměnily, byly pouze vylepšeny o LED svítidla. Výrazně se ale změnil nárazník, který je nyní velmi masivní s malou třešničkou na dortu v podobě dvou koncovek výfuku.

V otázce designu se nové Mondeo stoprocentně povedlo. Vypadá dravě a velmi originálně, což vám zajistí značný obdiv a nejeden řidič se po vás otočí.

TIP: TEST FORD KUGA SE SYSTÉMEM FORD SYNC

 

DSC_0012

Ani v otázce motorizací Ford nepohořel. Námi testované Mondeo bylo vybaveno prozatím nejsilnější dostupnou motorizací 2.0 EcoBoost se 176 KW a točivým momentem 340 Nm. Již geniální hodnoty doplňuje 6stupňová automatická převodovka PowerShift s možností manuálního řazení pádly.

DSC_0021

Není třeba vypisovat, že motor je více než svižný, on je ale i tichý. Špičkové ticho v kabině hlavně zajišťuje zcela nová platforma podvozku, která eliminuje hluk od vozovky a samozřejmě i od motoru. Pokud ale sešlápnete plyn intenzivněji, probudí se všech 240 koní, které vydávají poměrně sportovní zvuk.

DSC_0062

Ani zde tedy není co Fordu vytknout. Jedině snad spotřeba, kde si ve městě bere Mondeo klidně 9 litrů, pokud se ale sžijete s automatickou převodovkou, můžete jezdit za 6,5 litrů v kombinované spotřebě.

Interiér – americký pohodlný styl

Po usednutí za volant si připadáte jako v nějakém americkém filmu. Nové Mondeo totiž nenabízí standardní evropský design interiéru, což mohu jen a pouze pochválit. U Fordu se zaměřili především na pohodlí, na kterém si Američané potrpí, proto se při usedání za volant automaticky odsune sedačka, při nastartování se posune do uložené polohy a při ukončení jízdy se opět odsune dozadu pro lepší vystoupení. Samotné sedačky jsou velmi pohodlné, navíc vyhřívané a v brzké době nabídnou i masážní funkce.

DSC_0079

 

Velmi chválím volant a kapličku přístrojů za ním. Volant nabízí přiměřenou velikost věnce, je pohodlný a dobře se s ním při jízdě manipuluje. Budíky jsou umístěny poměrně pěkně v zorném poli za volantem, a pokud budete hledat standardní ručičky, nenajdete. Budíky jsou kompletně digitální, což opět moc chválím.

DSC_0065

Za zmínku stojí i masivní loketní opěrka či pěkně navržena hlavice řadicí páky. Palubní deska jako celek je často médii označována za lacinou. Tento dojem může navozovat plocha pod displejem, která je poměrně velká s malým počtem tlačítek, díky čemuž vzniká obrovské množství volného místa. Jinak se ale palubní deska povedla, nabízí mnoho úložných prostor a dotváří skvělý dojem z celku interiéru.

Uživatelské prostředí – nechtěný zmatek

Jak bylo zmíněno již v úvodu, předchozí generace modelů Ford nabízela poměrně starý systém Ford SYNC, kterému oproti konkurenci scházela velká dotyková obrazovka. Ford se tedy nechtěl nechat zahanbit a přišel se systémem SYNC 2 od Microsoftu, který se zobrazuje na 8palcové dotykové obrazovce.

DSC_0189

Microsoft šel na to při návrhu systému poměrně dobře – úvodní obrazovku rozdělil na čtyři okna, která slouží pro ovládání telefonu, navigace, multimédií a nastavení klimatizace. Po rozkliknutí jednotlivých oken máte k dispozici rozšířenou nabídku nastavení. To vše, společně s pěkným tmavým designem by bylo pěkné, kdyby to ale fungovalo tak, jak má.

DSC_0215

Asi největším problémem je obrovské množství informací v jednotlivých nabídkách. Kvůli tomu musel Microsoft zmenšit ikony či text, proto je při jízdě poměrně obtížné kliknout na dotyčný text či ikonu. Poté přichází na řadu další neduh, v podobě rychlosti systému.

DSC_0177

Systém není svižný tak, jak bych od tohoto výrobce očekával. Pro správné klepnutí je potřeba použít poměrně hrubou sílu, a pokud se vám podaří úspěšně klepnout na displej, je reakce na váš příkaz velmi pomalá. A to natolik, že s rychlostí je SYNC 2 daleko za systémem MediaNav z rumunských Dacií. Zamrzí i absence českého jazyka.

Propojení s telefonem – bohaté možnosti

K systému Ford SYNC 2 můžete telefon připojit několika způsoby. Jedná se ale o tradiční možnosti jako USB, AUX nebo Bluetooth.

DSC_0194

Po spárování přes Bluetooth, které je poměrně svižné, máte k dispozici kontakty, historii hovorů, ale i SMS zprávy. Pokud nemáte kontakt uložený v adresáři, je k mání i běžný číselník. Velmi mne potěšila možnost čtení a psaní SMS zpráv nebo možnost využít mobilní připojení k využívání internetu.

Multimédia – zábavu nečekejte

Systém Ford SYNC 2 příliš zábavného obsahu nepřináší. V podstatě si můžete pouze přehrát hudbu na 12 špičkových Hi-Fi reproduktorech od Sony, a to buď z rádia, mobilního telefonu nebo USB Flashdisku.

DSC_0199

Pokud se ale budete hodně nudit, můžete si „pokecat“ s navigací. Systém totiž nabízí funkce hlasového vyhledávání (samozřejmě anglicky), takže pokud chcete například vyhledat restauraci v okolí, stačí zmínit příkaz „ I am hungry“ a navigace vám nabídne několik restaurací v okolí. V České republice je ale tato funkce značně omezena.

Navigace – vyšší level

Zadávání trasy do navigace je poměrně, ostatně jako celý systém, složité, pokud se vám to ale podaří, máte jistotu, že vás navigace navede přesně tam, kam chcete.

DSC_0205

Mapové poklady jsou přehledné a intuitivní, takže se vám zřídka stane, že se v nich ztratíte. Při důležitých odbočkách nebo změny pruzích vás systém upozorní rozpůlením obrazovky, kde na jedné polovině je k vidění mapka a na druhé grafický 3D pohled odbočky.

DSC_0204

Škoda jen, že není k dispozici české hlasové navádění, na druhou stranu je navigace propojena s displejem v kapličce přístrojů, na kterém si můžete nechat zobrazit aktuální příkazy.

Jízdní asistenty – bohatá výbava

Ford, stejně jako u předchozích modelů, dbá především na bezpečnost. Proto nové Mondeo nabízí elektronický stabilizační systém ESC, funkci Active City Stop, díky které dokáže Mondeo samo zabránit kolizi nebo asistent rozjezdu do kopce. Potěší i automatická detekce chodců, brzdový asistent EBD nebo adaptivní tempomat s omezovačem rychlosti. V otázce bezpečnosti jsou velmi zajímavé pásy na zadních sedadlech, které v sobě skrývají airbagy.

DSC_0220

K dispozici jsou i takové funkce, jako automatické parkování s kamerami a senzory, hlídač jízdních pruhů nebo monitorovaní mrtvého úhlu.

Závěr

Snad ve všech ohledech se nový Ford Mondeo povedl. Jeho design je exkluzivní a podobný vůz budete hledat jen těžko. Velkým plusem je nová platforma podvozku, která zajišťuje pohodlí a ticho v kabině nebo výkonné motory.

DSC_0092

Naopak systém Ford SYNC 2 od Microsoftu se příliš nevydařil. Jeho uživatelské prostředí je poměrně chaotické, navíc je dosti pomalý. Možná i proto Ford představuje systém SYNC 3, který má tentokrát na svědomí společnost BlackBerry.

Další fotografie naleznete v naši Galerii

Tagy Automobily Ford Microsoft Palubní systém Recenze Sony