fotka redaktora RecenzeStarší článekTesty automobilů

TEST: FORD KUGA SE SYSTÉMEM FORD SYNC

Michael Krahulec15.9.2014 - 16:30 RecenzeStarší článekTesty automobilů

Výrobci automobilů osazují převážně modely palubními počítači a systémy od svých techniků a inženýrů, Ford ale již dlouhá léta úzce spolupracuje se Sony, a buďme upřímní, v minulosti to mělo své výhody, hlavně co se audia týče. Vyplatí se ale Fordu důvěřovat Sony i nadále v době s chytrými palubními systémy?

RACE-RED

Design a motor – obratný hromotluk

Nový Ford Kuga je čistokrevným SUVčkem, a proto může na první pohled působit až gigantickým dojmem. Námi testovaný model byl navíc vylepšen o příplatkový sportovní packet  Titanium Plus. Konkrétně se tedy změn oproti standardní verzi dočkaly oba nárazníky či prahy pode dveřmi. Běžná verze Kugy může někomu připadat až nudná, takhle se ale můžete vsadit, že se za vámi nejeden člověk otočí.

_DSC1374
Více fotografií naleznete v naši Galerii

Přední nárazník je opravdu masivní, můžou za to především obrovské mřížky s průduchy pro chladič, které jsou v příplatkové verzi navíc lakovány lesklou černou. Z boku ale vypadá Kuga jako běžná SUV, která lze vídat na českých silnicích, pokud však přidáte sportovní prahy, dostane design vozu zcela jiné grády.

_DSC1373

Největší překvapení však zažijete při pohledu na zadní část. Zde největší prostor zabírají obrovské páté dveře zavazadelníku se vcelku minimalistickým nárazníkem, který je však vyšperkován stříbrným oplastováním a dvěma koncovkami výfuku.

_DSC1361

Námi testovanému Fordu šlapal pod kapotou nejsilnější diesel 2.0 TDCi s výkonem 120 KW a točivým momentem 340 Nm. A přesto, že Kuga není zrovna lehká, v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou motor s celým vozem hýbal poměrně slušně. Velký podíl na tom má bezpochyby inteligentní pohon všech kol 4WD, který sám určuje, kolik výkonu půjde na jednotlivé kolo. Velké využití této funkce nastává při rychlém rozjezdu, kde si Ford pomůže i zadními koly, při klidné jízdě po běžné české silnici je z Kugy pouze předokolka.

_DSC1368

Daní vysokého výkonu vždy bývá spotřeba, a výjimkou není ani dvoulitr TDCi u Kugy. Při klidné jízdě můžete spotřebu stlačit i pod rozumných 8 litrů, pokud však zvolíte svižnější tempo, počítejte se spotřebou kolem 10-11 litrů na sto kilometrů. My jsme s vozem najeli zhruba tisíc kilometrů s průměrnou spotřebou 10,8 litru. Na druhou stranu; kdo by řešil spotřebu, když má na auto za necelých 1,1 milionu korun.

Interiér – vesmírná loď

A chválíme dál, tentokráte interiér. Po usednutí do vozu vás nejprve zaujme krásně do ruky padnoucí volant, za kterým se skrývají poměrně pěkně designově zpracované budíky s centrálním displejem.

Samotná palubní deska je tvořena z měkčených plastů, proto při jízdě nikde nic nevrže a neskřípe. Uprostřed se potom nachází jakýsi Sony hrb, na kterém najdete hned několik desítek tlačítek a šuplík mechaniky pro CD. A abych se přiznal, tlačítka jsem se ani nepokoušel spočítat.

_DSC1407

Ta slouží k ovládaní displeje, který se nachází nad nimi. Pokud však očima zavítáte opačným směrem, tedy dolů, nečekejte žádné překvapení. Opět tu je hromada tlačítek, která slouží převážně pro ovládání klimatizace. Velkou pochvalu si ale chlapci od Fordu odnesou za umístění řadící páky; je krásně vysoko a řadí se s ní doslova výborně.

_DSC1423

Zajímavě řešeny jsou taktéž výdechy klimatizace. Ty se nachází i na místech, kde je v jiných vozech budete hledat jen marně. Díky nim dokáže klimatizace pokrýt takřka celou kabinu.

_DSC1424

Až na nesmyslnou hromadu tlačítek, k nimž se dostaneme i dále v této recenzi, se Fordu interiér u nové Kugy povedl. Je moderní, kvalitně zpracovaný a hlavně pohodlný.

Uživatelské prostředí – hodně jednoduchý základ

Jak jsem naznačil již v úvodu. Ford nadále využívá palubních počítačů Sony, které však v dnešní době nedosahují takových kvalit, jako od jiných výrobců.

_DSC1517

Asi největším propadákem je titěrný 5“ multifunkční displej, který viděl nové dotykové HD panely jen na okamžik z rychlíku. Jediným rozumným vysvětlením je, že Ford pravděpodobně zaspal ve vývoji.

_DSC1487

Uživatelské prostředí je laděno hlavně do modrého odstínu, jež je doplněn o bílý a žlutý text. V podstatě se jedná o modré pozadí a text, žádné grafický vychytávky zde nehledejte.

Trochu té grafiky můžete objevit, když spustíte navigaci s mapkou, jinak vidíte jen a pouze písmenka a nějaký ten jednoduchý piktogram.

_DSC1490

Možná navrhnete, že takto je alespoň systém přehledný a jednoduchý, například pro starší řidiče. Tím se ale dostáváme k samotnému ovládání.

Logika ovládání Ford SYNC je opravdu nesmyslná. Nejdříve se musíte vyznat v desítkách tlačítek, pochopit jaké je k čemu určeno, a poté se můžete pokusit něco ovládat. Celý ovládací princip je opravdu složitý, pokud jste řidič, tak při jízdě nenastavíte takřka nic, prostě musíte požádat spolujezdce.

_DSC1473

Světe div se, pokud se ale systému dostanete na kloub, dá se s ním spolupracovat. Stejně mi ale v hlavě běží otázka; proč bych se měl rozčilovat s desítkami tlačítek, když stačí použít dotykový panel, na který stačí jen párkrát poklepat?

Dalším propadákem je rozdělení funkcí mezi hlavní 5“ displej a 4,2palcový, který je umístěný mezi budíky. Na velkém displeji nenastavíte takřka nic, slouží hlavně pro multimediální obsah a telefon, pokud si však chcete přizpůsobit vůz k obrazu svému, musíte použít ten menší, který se ovládá přes tlačítka na volantu. A opět se bohužel jedná o nepovedené a nepraktické řešení.

_DSC1516

Naštěstí nový Ford Focus pro rok 2015 přijde se zbrusu novým systémem a dotykovým displejem; a pevně věřím, že ten bude mít ambice stát se jedním z nejlepších systémů, které jsme mohli v redakci vyzkoušet.

Propojení s telefonem – dotykáč je k ničemu

Na to, abyste propojili svůj chytrý telefon se systémem Ford SYNC postačí klidně nelogický otočný ovladač. Samotné spárování je poměrně jednoduché a svižné.

_DSC1513

Systém poté dokáže vytáhnout z telefonu základní věci jako telefonní seznam, výpisy hovorů, či  SMS.

_DSC1501

Žádné novinky oproti konkurenci Ford bohužel nenabízí.

Multimédia – poměrně boháč

Možná se může zdát, že spíše „textový“ systém nebude na multimediální obsah příliš bohatý, ale pozor, omyl!

_DSC1498

U Fordu si můžete vybrat, jakým způsobem vaše multimediální data z chytrého telefonu dostat. Na výběr máte z Bluetooth, AUX, USB či CD.

_DSC1510

Asi nejjednodušší variantou je použítí Bluetooth, přes které je možné přehrávat skladby jednu po druhé, a to v libovolném pořadí, jak počítač zvolí za vhodné. Přes USB máte k dispozici hudební seznam, a navíc se vám telefon zároveň dobíjí.

Samotný zvuk je bohatý na různé nastavení bass, výšek či hudebních profilů (Pop, Rock,…), navíc v kombinaci s devíti Hi-Fi reproduktory je výstupní zvuk krásně čistý s decentním náznakem bass.

Navigace – jistotou je autoatlas

Jelikož je nepovedený samotný systém, nemůže být dobrá ani navigace. Zadávání trasy pomocí několika tlačítek a otočného ovladače je záležitostí na půl dne, ale pokud se vám to však podaří, přivítá vás poměrně uchu hezky lahodící slečna.

_DSC1494

Ta má však jeden problém; pokud vám například oznamuje „za 200 metrů zahněte doleva“, neukončí větu důrazně, čímž si myslíte, že oznámení bude pokračovat „za 200 metrů zahněte doleva …. a …?“ Jedná se však o malý detail, na který si lze zvyknout.

Nejhorší na tom je, že se při navádění musíte spolehnout pouze na tuto slečnu, trasa na mapce je takřka neviditelná, a to nikoliv kvůli malému displeji, ale díky špatně zvoleným barvám. Situaci naštěstí zachraňují okamžité příkazy zobrazované na displeji mezi budíky.

_DSC1489

Na tu bídu je ale navigace poměrně přesná, dokáže rozlišit z nejrychlejší, nejkratší či nejvíce EKO trasy a dovede vás až přímo k určenému domu. Akorát by mohl Ford zapracovat na přesnějším umístění svých autorizovaných servisů; několikrát se mi stalo, že mi mapka ukazovala dostupnost servisu, který však široko daleko nikde nebyl.

Jízdní asistenty – poloviční Mercedes

Přesto že systém Ford SYNC není příliš dopracovaný, nabízí nová Kuga hned několik jízdních asistentů, které je možné nastavit či aktivovat na displeji mezi budíky.

_DSC1465

Nejdůležitější jsou bezpečnostní prvky, kterých má Kuga hned několik. Za zmínku stojí systém prevence nárazu při nízké rychlosti, hlídaní mrtvého úhlu, hlídání jízdních pruhů, systém kontroly průjezdu zatáček (s úsměvným názvem Curve Control) či funkce rozpoznávání dopravních značek.

Na škodu nejsou ani automatická dálková světla, sledování bdělosti řidiče, asistent rozjedu do kopce či adaptivní tempomat nebo automatické otevírání víka zadních dveří pomocí pohybem nohy pod zadním nárazníkem.

_DSC1485

Největší vychytávkou, která se však v nových vozech objevuje čím dál tím častěji, je automatické parkování s zadní couvací kamerou. A i přesto, že je hlavní displej pouze 5palcový, je na něm krásně vidět, co se za vozem nachází. Pokud však chcete aby Kuga zaparkovala sama, nemusíte se ničeho bát. Vůz si sám vypočítá, kolik místa bude potřebovat a poté již sám vybere, kam zaparkuje. Vy pouze přidáváte plyn, řadíte a brzdíte.

Závěr

Co se designu, motorů a interiéru nové Kugy týče, jedná se o velmi povedený model. Se sportovním packetem vypadá opravdu dravě a navíc je velmi praktický.

_DSC1390

Systém Ford SYNC, na kterém se podílí samotné Sony, je však velkým propadákem. Nejhorší je malá 5“ obrazovka s mizerným uživatelským prostředím a nelogickým ovládáním pomocí několika tlačítek.

b2f25ae8
Ford Focus 2015

Jak jsem již zmínil, nový Ford Focus příjde s novou dotykovou obrazovkou, která by mohla přinést zajímavé inovace. A Ford moc dobře ví, že má co napravovat, takže se máme zřejmě na co těšit.

Více fotografií naleznete v naši Galerii

 

Tagy Automobily Ford Palubní systém Recenze Sony