RecenzeStarší článekTesty automobilů

TEST: DS 4 CROSSBACK SE SYSTÉM DS CONNECT

Michael Krahulec27.5.2016 - 0:05 RecenzeStarší článekTesty automobilů

Redakčním testem nám již profrčelo několik modelů Citroen, vždy se zdařilým systémem Citroen Connect. Tentokrát jsme si do testu vzali vůz značky DS, která již nespadá pod Citroen, i přesto že jej vyrábí, a nabízí i svůj vlastní multimediální systém. Je ale vůbec v něčem jiný? To nám prozradí test nového DS 4 Crossback.

ds-4-crossback

Design a motorizace – rádoby originál

Ještě do nedávna bych musel psát Citroen DS4, díky oddělení těchto dvou značek již mohu používat pouze DS 4. DS je tedy v podstatě „nová“ značka, kterou stále vyrábí Citroen, ale logo tohoto oblíbeného francouzského výrobce byste na voze hledali už jen stěží. I přesto, že máme čest se staro-novou značkou DS, model zůstává více méně stejný. Nejnovější DS 4 je totiž několikátou generací, která se od těch předchozích příliš neliší.

DSC_0055Další fotografie naleznete v naší Galerii

Proto jsme si do testu vybrali alespoň zbrusu novou verzi Crossback. Ve své podstatě se jedná pouze o terénní paket s mírnou úpravou interiéru. Samo o sobě je DS prémiovou značkou s důrazem na velmi elegantní design, ale nutno podotknout, že výrazné oplastování a vyšší světlá výška novému DS 4 Crossback jednoduše sluší. Jedná se o dravý hatchback, díky kterému jasně vybočíte z davu a navíc se s ním nemusíte bát vyrazit do nějakého marastu a terénu.

DSC_0064

DS 4 jako takové vychází z hatchbacku Citroen C4, je pouze větší a jednoduše nafouklejší. Černé plasty nadkolí, přepracovaný přední i zadní nárazník a vyšší světlá výška dojem zvětšení velikost ještě podporují. Samozřejmě nelze DS 4 označit za crossover nebo SUV, na druhou stranu se ale nejedná o žádné tintítko. Z designových prvků vozu musím jednoznačně pochválit novou DS Wings masku, která se po odpoutání od Citroenu změnila velmi výrazně a bude novým poznávacím znamením všech vozů DS, a různé okrasné linky a linie, které dělají vůz opravdu velmi zajímavým. Navíc typický oranžový perleťový lak pro Crossback autu nadmíru sluší.

DSC_0051

Méně zajímavý je pohled pod kapotu, kde se nic po pravdě zvláštního neodehrává. Námi testovaný kousek skrývá dieselový agregát 1.6 BlueHDi s výkonem 88 KW a točivým momentem 300 Nm. Jedná se tedy o velmi hojně používaný motor u koncernu PSA, který se může chlubit poměrně slušnou spolehlivostí, ale především minimální spotřebou, která u DS 4 činní průměrně 4,8 litru. Na druhou stranu, stále je to diesel, který je v případě DS poměrně dosti hlučný, proto bych osobně volil do takovéhoto auta spíše benzínovou jednotku, která by si i lépe rozuměla s automatickou šestistupňovou převodovkou.

Interiér – kam se poděl luxus?

Jak již bylo zmíněno, DS je zaměřeno především na luxus a tak mělo a vždy bude mít za úkol nabídnout jednoduše něco lepšího, co Citroen nedokáže, nebo spíše nechce. Pokud si pořídíte klasické DS 4, můžete vybírat hned z několika variant kůže, barevných odstínů interiéru, ale i například masážních sedaček, speciálního obšití a dalších výrazných prvků. V tomto ohledu je ale Crossback zcela někde jinde a dává jasně najevo, že není pro žádné „dámičky“.

DSC_0238

Pokud znáte interiér Citroenu C4, moc vás toho u DS nepřekvapí. Interiér, především palubní deska, není nijak extra přepracovaná, nové jsou jen budíky v přístrojové kapličce s výměnným podsvícením a volant. Proč taky měnit něco, co je dobré a zákazníci jsou s tím spokojeni. Palubní deska je dobře přehledná, dotykový 7″displej je zakomponován poměrně šikovně a velmi chválím možnost ovládání klimatizace přes ovládací panel, což už například u nových modelů Citroenu a Peugeotu nelze.

DSC_0203

Přeci jen si ale dovolím výtku k tvrdým a často nevzhledným plastům (především kolem středového displeje), které Citroeny trápí již několik let. Přesně stejnou dobu můžeme u vozů Citroen vídat shodná tlačítka a ovladače, což také není zrovna ideální image. Je jednoduše vidět, že DS se sice snaží nabudit dojem luxusu, ale na druhou stranu se šetřilo kde se dalo.

Musím ale pochválit sedadla, i když s menším mínusem. Do klasického DS 4 si lze navolit kožené masážní sedačky s velmi elegantním prošíváním, což u Crossbacku nelze. Tady jednoduše dostanete polokožené sedačky se sémišem, což ale není vůbec žádná hrůza. Sedačky nejen že dobře vypadají, mají velmi slušné boční vedení a jsou poměrně pohodlné. Horší je to s místem na zadních sedadlech, jelikož i když se může zdát, že je Crossback docela velký, cestující vzadu určitě souhlasit nebudou. Místa na nohy i nad hlavou je žalostně málo a tak lze DS 4 Crossback označit spíše za stylového společníka pro moderní mladý pár.

Palubní systém – starší, ale spolehlivé

V redakci jsme již otestovali například Citroen C4 Cactus, C4 Picasso či Peugeot 308 – vždy se stejným multimediálním systém Citroen či Peugeot Connect. „Citroeňácký či Peugeoťácký“ systém se od sebe takřka v ničem neliší, proto jsem předpokládal, že DS Connect přijde se stejnou politikou. Jenže světe div se!

DSC_0240

Předchozí generace DS 4, která na sobě měla ještě logo Citroenu, nabízela multimediální systém, který byl předchůdcem výše zmíněných systémů a jež se používal, a stále používá například u Citroenu C4. U DS se tedy rozhodli nepoužít novou verzi, nýbrž trošku omladit tu starou z předchozí generace. Pokud si srovnáme nový a staro-nový systém u DS, změny jsou sice viditelné, ale koncepce je více méně stejná.

DSC_0202

V podstatě neexistuje žádná domovská obrazovka, vždy musíte mít otevřenou nějakou funkci (rádio, navigaci, nastavení,..), což je poměrně škoda a i ke vzteku, pokud chcete mít od displeje klid. Naštěstí nechybí hardwarové tlačítko pro vypnutí obrazovky, které celou situaci zachraňuje. V horní části zaujala svoji pozici lišta, která zobrazuje čas, aktuální venkovní teplotu a mimo jiné i základní informace o spárovaném telefonu. Tato lišta se nachází u každé funkce, mimo navigaci. Naopak vespod jsou umístěny ovládací ikony v závislosti na aktuální funkci.

DSC_0179

Na celém uživatelském prostředí je znát, že má nejlepší léta za sebou. Barvy jsou poněkud zastaralé, animace nejsou také zrovna nejmodernější a hned po pár minutách používání poznáte, že by to chtělo nejspíš změnu. Na druhou stranu, systém je docela svižný, příkazy jsou jisté a nemusíte je tedy příliš často opakovat. A jak již bylo zmíněno, logika uspořádání systému (až na absenci domovské obrazovky) je poměrně slušná, čemuž napomáhá i šestice tlačítek pod displejem, která právě nahrazují domovskou obrazovku s rychlou volbou.

Propojení s telefonem – nečekané překvapení

Jak jsem zmínil o kategorii výš, i když je systém DS Connect poměrně zastaralý, prošel modernizací, která se dotkla právě možnosti spárování s chytrým telefonem. Samozřejmě můžete použít Bluetooth, USB kabel či AUX, tedy naprostý standard, kterému není co vytknout. DS 4 však nově nabízí funkci Mirror-Link, a to jak pro Android tak iOS. Během testu jsme zkoušeli spárovat iPhone 6S a Samsung Galaxy S6 edge, bohužel úspěšní jsme byli pouze v prvním případě. Se Samsungem nám jednoduše systém nechtěl za žádnou cenu komunikovat, což si neumíme vysvětlit.


DSC_0193

Apple CarPlay však fungoval na výbornou. Pokud vás Apple CarPlay zajímá více, detailněji jsme se mu věnovali u testu Škody Superb, který naleznete zde.

Multimédia – kvalitní Denon zvuk

V oblasti multimediálního vybavení už je znát mírná zastaralost systému. Ve své podstatě umí čistý základ v podobě FM/AM rádia, přehrávání hudby z CD, flash disku či mobilního telefonu přes USB kabel nebo Bluetooth. Nechybí ale možnost připojení k internetu přes mobilní data, díky čemuž si můžete otevřít webový prohlížeč či využívat naplno funkci Mirror-Link.

DSC_0182

Co se kvality zvuku týče, DS 4 Crossback je vybaveno Hi-Fi systémem od společnosti Denon, který se skládá ze 6 výkonných reproduktorů a 2 přídavných reproduktorů. Hned na první poslech je znát, že máme čest s něčím lepším. Celková kvalita zvuku je na velmi dobré úrovni, vypíchnout musím podání výšek, naopak intenzita bassů a jejich kvalita by mohla být ještě o něco lepší.

Navigace – kvalitní standard

Navigační aplikace se takřka neliší od té nové ze systému Cintroen Connect, jen má pouze odlišené uživatelské prostředí a mírně upravené barvy podkladů. Jako celek je ale navigační systém poměrně jednoduchý a přehledný. Zadávání trasy tedy nebude problém ani za jízdy, především pokud využijete hlasové ovládání, které je zcela v češtině a funguje velmi zdařile. Samozřejmostí je i hlasové navádění.

DSC_0196

Navigace je spolehlivá, navede vás přímo k danému číslu popisnému či bodu na mapě. Vybírá poměrně dobré trasy, přičemž dokáže upozorňovat na dopravní omezení na trase díky RDS. Na výběr je rovněž i několik stovek bodů zájmů rozdělených dle kategorií.

Jízdní asistenty

DS 4 toho umí poměrně hodně. Díky 7palcové dotykové obrazovce si lze užívat zadní parkovací kamery s aktivním naváděním, k mutlimediálnímu systému je rovněž doplněn asistenční bezpečnostní systém DS Connect, který umožňuje pomocí tlačítek umístěných u střešního osvětlení aktivovat hovor s pracovníkem asistenční služby či s integrovanými složkami.

DSC_0181

Když jsme u bezpečnosti – nechybí hlídání mrtvého úhlu v zrcátkách, hlídaní jízdních pruhů s vibrací sedačky, inteligentní ESP či DS LED Vision světlomety s aktivním přisvěcováním do zatáček a automatickými dálkovými světlomety. Nechybí rovněž bezklíčkové odemykání a startování vozu.

Závěr

Dalo by se říci, že DS 4 Crossback je skoro až zbytečné auto s nadsazenou cenou. Částečně je to pravda, ale právě proto od toho značka DS vznikla – aby se odlišila od konkurence a dala jasně najevo, že máte styl! Právě styl udělal z Citroenu C4 nový DS 4 Crossback, se kterým se nemusíte bát vyrazit na městské bulváry a večer se s ním vydat na chatu na grilovačku s přáteli. Prostoru příliš nenabídne, pro dva cestující je ale naprosto ideální, navíc díky HDi agregátu jde o velmi úsporný a spolehlivý vůz.

DSC_0032

Multimediální systém DS Connect byl mírně modernizován, stále si ale zanechal svoji jednoduchost a spolehlivost. Jsou na něm ale znát mírně opožděné reakce a starší design, přesto jej lze označit za velmi zdařilý. Nezbývá ale než se těšit na novou generaci!

Další fotografie naleznete v naši Galerii

 

 

 

 

Tagy Apple CarPlay Automobily Citroen DS Mirror-Link Palubní systém Recenze Technologie