fotka redaktora RecenzeStarší článekTesty automobilů

TEST: CITROEN C4 CACTUS SE SYSTÉMEM CITROEN CONNECT

Michael Krahulec25.6.2015 - 12:20 RecenzeStarší článekTesty automobilů

Citroen byl, je a vždy bude průkopníkem a odvážnou automobilkou, která se nebojí experimentovat s designem. Od roku 2000 tento francouzský výrobce nepřišel až tak s ničím extravagantním, až do roku 2014, kdy představil Citroen C4 Cactus.

Citroen-C4-Cactus-13

Design a motorizace – nevšednost ruku v ruce

Citroen C4 Cactus nese ve svém označení C4, s tímto modelem však nemá takřka vůbec nic společného – když už, částečně Cactus vychází z menšího modelu C3, tedy alespoň co se podvozku týče. Jinak ale Cactus naprosto vystupuje z davu dnešních Citroenů.

DSC_0076Další fotografie naleznete v naši Galerii

Právě design – to je přednost nového Cactusu. Oblé hrany, úzké světlomety nebo plastové brnění Airbump, to všechno v sobě skrývá C4 Cactus. Novinka ale zároveň klame tělem. Na první pohled vypadá jako městský crossover – ale kdepak, máme čest spíše s hatchbackem.

DSC_0070

Někomu se líbí, někomu přijde jako odporná záležitost, obdiv na silnici vám ale zajistí stoprocentně, a to je hlavní účel tohoto vozu, protože praktičnost mezi přednosti Cactusu určitě nepatří.

A když už máme čest s extravagantním autem, ani pod kapotou se nemůže nacházet klasika v podobě naftového agregátu nebo standardního VTi motoru. Námi testovaný model dostal do vínku tříválcovou 1,2 PureTech se 110 koňmi a manuální 5-ti stupňovou převodovkou.

DSC_0023

A právě tento motor se k Cactusu náramně hodí – zvukový projev tříválce byste u jiného auta bytostně nenáviděli, ke Cactusu ale patří. Navíc 81 KW není zrovna málo a s autem dokáže tento motor pořádně zahýbat. Na druhou stranu ale budete s Cactusem jezdit velmi úsporně, takže mi nezbývá nic jiného než smeknout klobouk a pronést „Ano, tohle se opravdu povedlo!“.

 Interiér – praktičnost ustupuje, design nastupuje

Nadpis této kategorie mluví jasně – i zde se designéři Citroenu odvázali a udělali interiér Cactusu opravdu nadmíru originální. Jeden příklad za všechny – volant, není standardně kulatý, ale prapodivně šišatý a poměrně velký.

DSC_0047

Pokud si pořídíte Cactus s automatickou převodovkou, můžete si místo dvou sedaček pořídit velkou lavici, na které však tři lidi vozit nemůžete. I samotná palubní deska vypadá velmi originálně, na druhou stranu je převážně tvořena z tvrdých plastů, což není zrovna na jedničku. A ani její praktičnost není na úrovni, hodně dlouho budete hledat, kam odložit telefon, peněženku nebo klíče od domu.

DSC_0039

Odporné černé plasty se nachází i na dveřích a středovém tunelu, za což Cactusu tentokrát klobouk nesmeknu, hold někde se šetřit musí. A právě úspor se dotklo i pohodlí pro zadní cestující, kde si nelze stáhnout okénka, ale pouze vyklopit. A ani příliš pohodlí si vzadu neužijete, místo nad hlavou i pro nohy je více než bídné. Velmi podobně je na tom i zavazadelník.

Palubní systém – staří známý

Za co udělím inženýrům ze země galského kohouta velkou pochvalu, je design multimediální dotykové obrazovky. Ta připomíná vystouplý tablet, na jehož spodku se nachází chromový válec se základními ovladači pro klimatizace a jízdní asistenty.

DSC_0116

Displej v sobě skrývá systém Citroen Connect, který můžeme znát i z Peugeotů pod názvem Peugeot Connect. Tento systém jsme již několikrát testovali u bratrského Peugeotu a před rokem u Citroenu C4 Picasso, a ani po této době nepřišlo PSA s žádnou převratnou modernizací.

DSC_0082

Ve své podstatě to ani není třeba, systém je to povedený, o tom žádná. I přesto má několik svých much, které nejednomu řidiči mohou lézt na nervy. Za zmínku stojí například tolik nenáviděný systém Stop-Start. Proč Citroen neumístil hardwarové tlačítko pro jeho deaktivaci na váleček pod displejem? Po každém nastartování se musíte zdlouhavě propracovat až do nastavení, kde ho lze vypnout.

DSC_0090

Nebo ovládání klimatizace – pokud si chcete změnit teplotu, musíte opustit aktuální obrazovku, například navigaci, a upravit si klimatizaci pomocí dotykového displeje. A takových špatných inovací nabízí Cactus více, což je docela škoda.

DSC_0096

Jinak ale není systém špatný, je sice o něco pomalejší než konkurence, ale ve své podstatě si zaslouží pochvalu, především za uživatelské prostředí, propojení s telefonem a navigaci. Více o tomto systému naleznete v naši recenzi na Citroen C4 Picasso nebo Peugeot 308.

Jízdní asistenty – bohatá výbava

Citroen Cactus je určen především pro mladé, a tedy nepříliš zkušené řidiče, kteří ocení zajímavé jízdní a bezpečnostní asistenty. K dispozici tedy máte barevnou parkovací kameru s parkovacím asistentem, asistent rozjezdu do kopce nebo přisvícení světlomety do zatáček.

DSC_0030

Asi největší zajímavostí jsou vzduchové kapsle AirBumb, které chrání téměř celý obvod vozu proti nárazům, bouchnutím dveří a dalších nepříjemností, které by mohli poškodit lak vozu. Ale ani zde Citroen nemyslel na praktičnost – vzduchové „polštáře“ nejdou takřka vůbec umýt a navíc rádi praskají.

Závěr

Originalita – to je ten pravý název pro Citroen C4 Cactus. Pokud dáte přednost designu před praktičností a rádi budíte ve svém okolí pozornost, je pro vás Cactus to pravé ořechové.

DSC_0021

Za obdiv se ale velmi často platí, a to i u Citroenu. Základní verzi s 66 KW motorem si lze pořídit od rovných 300 tisíc korun, což není zrovna málo. Podobných aut ale budete hledat jen málo, jediným konkurentem tak může být například Nissan Juke.

Další fotografie naleznete v naši Galerii

Tagy Automobily Citroen Palubní systém Recenze Technologie