fotka redaktora RecenzeStarší článekTesty automobilů

TEST: ŠKODA OCTAVIA RS 230 SE SYSTÉMEM COLUMBUS

Michael Krahulec6.4.2016 - 8:00 RecenzeStarší článekTesty automobilů

Rychlá a dravá auta byla vždy výsadou značek, mezi které patřila i mladoboleslavská Škodovka, především díky modelům Fabia a Octavia RS. Nové Fabie III RS jsme se již bohužel nedočkali, což ale vůbec nevadí, protože Škoda přišla s jinou lahůdkou v podobě nejrychlejší Škodovky všech dob – Octavií RS230.

car

Design a motorizace – mladoboleslavský ďábel

Octavia RS je pojem, který rozděluje milovníky sportovně laděných vozů na dva pomyslné tábory. Pro jeden je „rsová oktávka“ modlou, pro druhý naopak vůbec nepřitažlivé auto. Ti, kteří Octavii RS neuznávají s velkou pravděpodobností změní názor při pohledu na nejrychlejší Octavii RS230. Nejedná se až tak o design, nýbrž o požitek z jízdy, technické vychytávky ale především spičkový motor.

DSC_0174Více fotografií naleznete v naší Galerii

Od běžné RSové Octavie budete 230 rozeznávat jen velmi těžko. Laky zůstaly shodné, takže žádná specialitka. A v oblasti designu se nezměnilo rovněž takřka nic, až na drobné detaily. Nejvýraznějším prvkem jsou nová 19palcová kola Xtreme, která se dodávají speciálně pro RS230 a autu sedí jednoduše jako „zadek na hrnec“. Tím to ale bohužel končí. Pokud byste si RS230 kupovali, určitě byste jako já chtěli, aby bylo patrné, že máte prostě něco lepšího než „běžné“ RS. To však ale krom pohledu do technických specifikací a pod kapotu nelze poznat. Určitě by nebylo na škodu, kdyby se na zadních pátých dveřích nebo na přední masce nacházel nápis RS230.

DSC_0168

 

Vzhledem k tomu, že se RS230 od klasického RSa nikterak výrazně neodlišuje, není nutné více rozebírat design. Octavií RS třetí generace můžeme vidět na silnicích poměrně dost, a proto si každý dokážeme představit, jak výkonnostně lepší Octavia vypadá a že jí bez problému rozeznáme od klasické Octavie III (test). Nutno podotknout, že RS230 si je možné pořídit i ve variantě kombi, tedy stejně tak jako klasické RS.

Mnohem zajímavější bude zaměřit se na motor, který je u tohoto modelu nejpodstatnější. Jak už název modelu napovídá, 230 označuje počet koňských sil. Jedná se tedy o nejvýkonnější Octavii všech dob! Do RS230 můžete mít výhradně čtyřválcové 2.0 TSi, vybírat lze pouze z manuální šestistupňové nebo automatické dvouspojkové převodovky DSG, která má rovněž šest rychlostí.

DSC_0023

My jsme do testu dostali model v automatu, který dosahuje díky rychlejšímu řazení pádly plynulejšího zrychlení, které za ideálních podmínek trvá z 0-100 km/h 6,7 sekundy. Motor zvládne auto rozjet až na 250 km/h, kde ho zastaví omezovač. A nutno podotknout, že papírová maximálka a zrychlení jsou zcela pravdivé hodnoty. Díky speciálně vyladěnému výfuku má motor navíc nádherný zvuk, který není nikterak agresivní, spíše decentní.

DSC_0044

Když chcete, motor je velmi kultivovaný, dá se s ním jezdit zcela plynule a se spotřebou kolem 8 litrů. Díky režimu Normal se motor dostane do běžných otáček, převodovka nabízí odladěné délky a podvozek je vcelku pohodlný, nikterak tvrdý. Pokud však chcete probudit ďábla, stačí stisknout tlačítko RS, celé auto ztuhne, ať už podvozek tak řízení. Rovněž i řídící jednotka nastaví jiné mapy a motor tak reaguje okamžitě i při drobném sešlápnutí plynového pedálu.

DSC_0120

Octavia RS230 má krom nejrychlejší Octavie všech dob ještě jedno prvenství. Jedná se o vůbec první Škodovku s elektrohydraulickým svorným diferenciálem, který má jediný úkol – rozdělovat hnací sílu mezi přední kola, aby nedocházelo ke ztrátě trakce. Ve Škodovce dokázali, aby v případě potřeby bylo na jedno kolo přesunuto až 100 procent hnací síly, což je na okruhu znát téměř okamžitě. Ostré zatáčky můžete projíždět mnohem rychleji a s jistotou, což se hodí nejen na okruhu, ale i na okreskách.

DSC_0145

Díky diferenciálu se tedy z Octavie RS230 stává auto, které jen těžko odlepíte od asfaltu. Dopomáhá tomu i fakt, že ESP a ABS nelze zcela vypnout, jen částečně, proto pokud chcete projíždět zatáčky smykem, je potřeba si trochu dopomoci ruční brzdou. V kontrolovaném smyku se Octavia krásně ovládá a díky citlivému plynu se i skvěle dávkuje. Ve zkratce shrnuto, Octavia RS230 je spíše na rychlé projetí tratě v jistotě, na drifty a další zábavu, ze které pneumatiky nemají zrovna radost, byste určitě našli jiné, zcela zábavnější auto.

Interiér – RS klasika

Nezměnil se design vozu, nezměnil se ani interiér. Po usednutí za volant nemáte takřka šanci poznat, zda jste v něčem lepším, než v „klasickém“ RS. Všude kolem vás, na volantu, sedačkách, se nachází logo RS nebo VRS, číslovka 230 jednoduše zmizela. Možná navrhnete, že nové číslo bude k nalezení na budíkách, ale kdepak. I klasická Octavia RS zvládne 250 km/h, kde zasáhne omezovač, proto je na tachometru maximální rychlost 280 km/h. Udává se, že RS230 zvládne bez omezovače téměř až 300 km/h rychlost, proto by bylo určitě zajímavější, kdyby se tato hodnota objevila i právě v zorném poli řidiče za volantem. No nevadí, třeba příště.

DSC_0008

Palubní deska se od klasické Octavie, kterou jsme testovali již před dvěma roky, nikterak neliší. Koncepce interiéru zůstala shodná, opět je to celé pouze o detailech, které jsou však v případě Škodovky precizní. Zřejmě největší předností jsou sportovní sedačky. Nejedná se vyloženě o skořepiny, díky tomu nejsou příliš tvrdé a dá se na nich absolvovat i dlouhá trasa. Zároveň ale mají pevné boční vedení, což je na okruhu k nezaplacení. Nebojím se dokonce sedačky označit za jedny z nejlepších, ve kterých jsem měl možné sedět. Překvapivě jsou i vyhřívané a elektricky stavitelné s pamětí pro tři řidiče, což je rovněž velké plus.

DSC_0031

Velkou pochvalu si zaslouží i sportovní volant, který je jednoduše nádherný, nabízí optimální velikost a díky jeho materiálu se jej jednoduše nebudete chtít pustit. Za volantem se nacházejí již zmiňovaná pádla pro ruční řazení a přístrojová kaplička, která nabízí shodný design, jako v případě běžné Octavie.  Speciálních úprav se dočkal volič převodovky, která má červené obšití, přičemž nechybí již tradiční nápis DSG VRS.

DSC_0027n

Octavia RS230 se jednoduše nesnaží být nutně sportovně agresivní, jako například Nissan Juke Nismo RS. Stále se jedná o velmi decentní vůz, se kterým můžete vyrazit klidně na obchodní schůzku a například svést svého nadřízeného na oběd. Určitě si o vás nebude myslet, že jste pouze benzínový šílenec, ba naopak vás bude obdivovat, protože i přes všechny sportovní doplňky je Octavia RS230 stále velký elegán.

Multimediální systém Columbus

Systém Columbus s osmipalcovou dotykovou obrazovkou s rozlišením 800 x 400 px jsme již testovali před dvěma roky u běžné Octavie Kombi, Yetiho a v nedávné době rovněž u nového Superbu. Oproti těmto zmíněným vozům se ale bohužel nic u RS nezměnilo. Určitě tím nechci tvrdit, že by byl systém špatný a potřeboval změnu – stále si stojím za názorem, že systém Columbus je jeden z nejlepších multimediálních systémů na trhu, ale u RS230 bych očekával nějaké nové funkce spojené s rychlou jízdou a závoděním.
DSC_0078

Systém středového displeje samozřejmě umí Mirror-Link, nechybí rovněž velké množství aplikací pro Android i iOS, díky kterém lze například pustit do reproduktorů umělý zvuk, což je však zrovna v případě tohoto modelu zrovna zbytečné. Žádná nová aplikace speciálně pro RS Octavie ale neexistuje.

DSC_0066

Jediná nová funkce nezamířila do 8palcového displeje, nýbrž do maxiDOT displeje mezi budíky. Jedná se o funkci Lap timer, díky které si můžete změřit čas kola na okruhu. Pokud vás zajímavá více informací i multimediálním systému Columbus, doporučujeme přečíst si naše recenzi na Škodu Octavia kombi (zde) a Škodu Superb (zde).

Jízdní asistenti – elektroniko vítej

Největší jízdní asistent, a tedy samosvorný diferenciál, jsme již probrali. Rovněž jsem již zmínil i jízdní režimy, které jsou celkem tři – RS, Normal a Eco. Škoda samozřejmě neopomenula na další jízdní a bezpečnostní asistenty ze všech svých modelů, proto nechybí funkce Lane Assist pro hlídaní jízdních pruhů s funkcí automatického navrácení, automatické dálkové světlomety, rozpoznávání dopravních značek, adaptivní tempomat či funkce automatického brzdění.

DSC_0092

Nechybí samozřejmě různé stabilizační systémy, například asistent rozjezdu do kopce a pro snazší parkování jsou tu parkovací senzory a kamera. Jednoduše vše, na co si jen vzpomenete.

Závěr

Je nejrychlejší i nejlepší? V případě Octavie RS230 určitě ano. Pokud máte rádi rychlou, ale zároveň bezpečnou jízdu, je dvěstětřicítka naprostým ideálem. Škodovka si jednoduše řekla, že nepotřebuje výkon kolem 300 koní k tomu, aby bylo jejich auto rychlé a zábavné. Dle mého názoru je výkon 230 koní naprosto ideální, ať už na okruh nebo na horské silničky. Rovněž se mi líbí, že Octavia RS230 není pouze sportovní vůz, který má pouze jediné využití.

DSC_0020

Co se multimediálního vybavení týče, Škoda jednoduše sáhla po jistotě a umístila do RS230 systém Columbus s 8palcovou obrazovkou, který vždy v našich testech prošel na jedničku, nejinak je tomu i nyní. Na závěr bych chtěl poděkovat Autoklubu Karosa Vysoké Mýto a AMKČR Pardubice za možnost otestovat vůz na závodní dráze.

autodrom-logo

Více fotografií naleznete v naší Galerii

Tagy Automobily Palubní systém Recenze Škoda Technologie