RecenzeStarší článekWearables

RECENZE: SAMSUNG GALAXY GEAR VR: NEVŠEDNÍ ZÁŽITEK

Michal Tymon26.9.2015 - 14:10 RecenzeStarší článekWearables

Nedávno k nám do redakce zavítaly virtuální brýle Samsung Gear VR Innovator Edition společně s modelem Galaxy S6 (recenze) a herním gamepadem. Prvotní pocity z použití brýlí jsme vám sepsali do krátkého článku, ale co všechno můžete od těchto brýlí očekávat, se dozvíte v následující recenzi.

gear-vr-galaxy-s6-s6-edge-samsung-virtual-reality-2

Design a konstrukce – vsazeno na komfort

Brýle Gear VR pro Galaxy S6 jsou po designové stránce velmi podobné s předchozím modelem brýlí, který byl určen pro zařízení Galaxy Note 4 (recenze). Ve své podstatě se jedná o plastovou krabičku se dvěma čočkami, ale tak jednoduché to zase není. Stejně jako u předchozích, se i tyto brýle skládají z pevné a posuvné části, do které zacvaknete mobil. Z vnitřní strany brýlí naleznete dvě skleněné čočky a senzor snímající vzdálenost uživatelova obličeje.

DSC_0036Další fotografie naleznete v naši Galerii

Na horní straně nalezneme poutko pro uchycení popruhu a kolečko pro zaostření. Na pravé straně se nachází poměrně velký touchpad s vyznačeným středem. Dále zde najdeme tlačítko Zpět a kolébkové tlačítko pro ovládání hlasitosti. Na levé straně nalezneme otvor sloužící pro odvětrávání, jelikož brýle disponují integrovaným chladícím ventilátorem. Ze spodní strany nově najdeme microUSB port, určený pro napájení brýlí a tedy vychutnání si svého zážitku po delší dobu. Na čelní straně brýlí se nachází prostor k napojení a zacvaknutí telefonu. Samotné popruhy jsou na „rizikových“ místech velmi bohatě polstrované a nikde netlačí. Délku každého popruhu si lze ještě doupravit pomocí suchého zipu.

DSC_0001

Celé brýle Gear VR jsou laděny do černobílé barevné kombinace a působí tak velmi elegantním dojmem. Herní gamepad Samsung je z hlediska designu a uspořádání tlačítek kopií ovladače herní konzole Xbox 360. Nalezneme zde dvě analogová tlačítka, směrový ovladač, čtyři akční tlačítka a tlačítko Play uprostřed. Na spodní straně se nachází tlačítko Napájení, Vybrat a Spustit. Na horní straně nalezneme pravou, levou spoušť a mezi nimi výsuvnou kovovou kontrukci, sloužící pro uchycení telefonu. Gamepad je taktéž situován do černobílého barevného proveden. Otázka ergonomie se však u tohoto modelu snad ani neřešila a musím říct, že horší gamepad jsem v ruce nedržel.

Kompatibilita – jednoduché a intuitivní

Ačkoliv se vše okolo brýlí může jevit malinko složitější, tak vás ubezpečuji, že se není čeho obávat. Již samotná instalace aplikace Oculus do mobilního telefonu je plně automatická. Po upevnění mobilu na své místo a zacvaknutí zámku se ozve tón signalizující připojení telefonu a brýle iniciují instalaci. Poté budete vyzváni k odebrání mobilu z brýlí a spustí se instalace samotné aplikace, která probíhá v pár krocích. Při opětovném zapojení mobilu se již načte systém, ale ještě bude potřeba projít přes průvodce základních pohybů, použití touchpadu s pár příklady na odzkoušení. K dispozici je potom také gamepad průvodce, nicméně je možné ho přeskočit.

gear vr scr2

Konečně se dostáváme do Oculus Home, což je jakási domovská obrazovka virtuálních brýlí. Oculus Home je situován do prostorného bytu s výhledem na moře, hvězdy a vybavením 360 stupňů okolo. Samotná domovská obrazovka je poskládaná ze třech částí, tedy OBCHOD, KNIHOVNA a centrální část znázorňující nejpoužívanější či nově stažené aplikace. Obchod je dále rozdělen na část All a Samsung, podle výrobce jednotlivých aplikací. Aplikace jsou v obchodě maximálně přehledné a se spoustou informací. U jednotlivých aplikací je vždy napsána cena (popřípadě free), stručný popis, vydavatel, žánr a ovládání. V Knihovně poté nalezneme všechny stažené aplikace, které jsou plně připravené ke spuštění.

DSC_0024

Podržením tlačítka Zpět se uživatel dostane z domovské obrazovky do tzv. Univerzálního menu, kde najde informace o čase, baterii, připojení, ale také si zde může nastavit jas displeje, režim Nerušit či záběr dopředu.

DSC_0029

Pochvalu si zaslouží právě zmíněný režim Nerušit, který je schopen blokovat příchozí hovory nebo textové zprávy a dopřát tak nerušený požitek z virtuálních fotografií, videí či her. Pochvalu také zaslouží dvojité poklepání na touchpad, které má funkci přeorientování obrazu tam, kam se skutečně díváte a nemusíte si tedy „vykroutit“ hlavu. Nutno podotknout, že průvodce ovládáním je přítomen po celou dobu, tudíž ho lze zhlédnout opakovaně.

Obraz – snesl by i vyšší jemnost

Stejně jako systém, tak i obraz brýlí je zcela závislý na Samsungu Galaxy S6. Přestože má tento telefon Super AMOLED displej s rozlišením QHD, tedy 2 560 x 1 440 pixelů, není to žádná sláva. Při určitých aplikacích lze totiž naprosto jasně vidět mřížku pixelů a kazí to celkový dojem z virtuální reality.

DSC_0012

Určitým způsobem tomu pomůžete pomocí zaostřovacího kolečka, ale problém to celkově nevyřeší, nicméně při soustředění se na to, co je kolem vás, snadno zapomenete a vcelku to postačí. Dalším narušitelem obrazu je občasné zamlžení čoček, ale to lze vyřešit jejich odmaštěním pomocí čističe na monitory a LCD obrazovky.

Funkce virtuální reality – jiná dimenze

Hlavní funkcí virtuální reality je právě vtažení do děje a zobrazení okolí ve 360 stupňovém rozsahu, což tyto brýle splňují na jedničku. To vše díky společnosti Oculus, která se zabývá technologií virtuální reality již nějaký čas. Fotografie i videa jsou dotažené do největších detailů, a proto se můžete rozhlédnout opravdu kdekoliv, a vězte, že budete zcela ohromeni. Z hlediska tématu se to hlavní nachází vždy přímo před vámi, ale není k zahození se občas podívat i za sebe nebo nahoru a dolů.

DSC_0011

Virtuální realita však není vhodná pro všechny lidi a dětem do 13 let jsou brýle výslovně zakázány. Dále jsou brýle zakázány pro lidi trpící psychickými poruchami či srdečními vadami. Při použití se u některých jedinců mohou vyskytnout nečekané záchvaty, závratě, deprese, zvracení, dokonce i ztráta vědomí. Stejné potíže potkali i našeho šéfredaktora, kterého po 10 minutovém používání doprovázela téměř dvouhodinová nevolnost.

Hry – připravte si peníze

Co se týče oblasti her, zde mě brýle malinko zklamaly. V obchodu totiž najdete zejména akční hry, nicméně za plné verze si budete muset připlatit. Jsou sice k dispozici také demo verze, ale je to opravdu jen k vyzkoušení samotné hry a typu ovládání. Hra stojí v průměru 3 dolary a k Oculus účtu je možno přidat vaši bankovní kartu, takže poplatky mohou být strhávány přímo z bankovního účtu.

gear vr scr1

Dalším zklamáním byl počet a druhy her. V Obchodě prozatím naleznete jen malé množství her a většinou to jsou hry, troufnu si říci, až dětinského typu a grafiky. Lze však nalézt propracovanější 3D hry, jako jsou například Shooting Showdown, Protocol Zero nebo Temple Run. Hry se většinou ovládají pomocí gamepadu, ale některé lze i pomocí touchpadu.

Komfort – menší a lehčí

Stávající druhá řada Gear VR je kompaktnější a lehčí, než brýle z první řady. Celková hmotnost brýlí i s mobilem se vyšplhala na úctyhodných 532 gramů. Spolu s bohatým polstrováním na „kritických“ místech se jedná o velice pohodlný celek, který dokážete mít na hlavě  a užívat i několik hodin, což se ovšem silně nedoporučuje. Brýle vydrží při 100procentním nabití telefonu průměrně dvě hodiny, v závislosti na vybrané aplikaci.

DSC_0009

Nejdelší použití by mělo být 30 minut s 15 minutovými přestávkami, aby byl zaručen komfort také pro oči. Doporučené dávkování by se tedy nemělo překračovat, aby nenastaly výše zmíněné zdravotní komplikace. Pochvalu si zaslouží také přibalené náhradní obličejové polstrování.

Závěr

Samsung Gear VR společně s modelem Galaxy S6 tvoří vskutku nevšední celek, který nemáte příležitost testovat příliš často. Proto jsme byli, při příchodu tohoto setu do naší redakce, příjemně překvapeni a plní očekávání. Z hlediska designu a konstrukce se brýle velmi povedly. Nikde nic nevrže a vše funguje, jak má, včetně integrovaného ventilátoru a snímače vzdálenosti obličeje. Z hlediska kompatibility, také není co bych vytkl. Samotná instalace je plně automatická a uživatel potvrdí pouze pár věcí, tudíž to zvládne i méně zdatný jedinec. Obraz je první menší mínus u těchto virtuálních brýlí. Chtělo by to větší jemnost displeje, popřípadě i vyšší rozlišení.

DSC_0034

Možná by nebylo k zahození dobudoucna vyrobit brýle pro telefon se 4K rozlišením. Pro normální použití to však zcela dostačuje,a i přes viditelnou mřížku pixelů se dostanete na úžasná místa a prožijete neskutečné zážitky. Hlavní funkce, a to vtažení do děje, splňují brýle na jedničku. Oblast her je druhé mínus u Gear VR. Dle mého názoru, by mohlo v Obchodu figurovat více her a poplatky mi přijdou opravdu zbytečné. Myslím, že cena samotných brýlí a také Galaxy S6 je celkem vysoká a poplatky za hry by si výrobce mohl odpustit. Z hlediska komfortu jsou brýle na vysoké úrovni, jelikož je celková hmotnost přijatelná a brýle nikde netlačí. Samotný gamepad je však podprůměrný a jak již bylo řečeno, oblast ergonomie zůstala prakticky netknutá. Brýle virtuální reality Gear VR jsou skvělým počinem společností Samsung a Oculus a určitě si zaslouží své místo na trhu.

Další fotografie naleznete v naši Galerii

Graf ceny produktu Samsung R321 Gear VR poskytuje server Heureka.cz

Tagy Android Galaxy Gear Oculus Recenze Samsung Wearables