fotka redaktora RecenzeStarší článekTesty automobilů

RECENZE: PALUBNÍ SYSTÉM NOVÉHO CITROENU C4 PICASSO

Michael Krahulec7.6.2014 - 0:05 RecenzeStarší článekTesty automobilů

Další díl testu palubních systémů je opět tady. Tentokrát jsme si vybrali novinku z francouzské stáje, konkrétně nový Citroen C4 Picasso, který nabízí hned dva displeje. Jaké funkce nabízí, a jsou přehledná a dostatečně intuitivní?

Úvod

Francouzská značka Citroen, která spadá společně s Peugeotem pod koncept PSA, se zaryla do srdcí automobilistů jako výrobce převážně pohodlných rodinných automobilů, nikoliv svojí kvalitou zpracování a skvělými motory. Jsme o několik let dále a Citroen přichází s modely, které se mohou rovnat s některými německými rivaly.

_DSC0951
Další fotografie naleznete v naší Galerii

Jedno z nich je právě nový Citroen C4 Picasso, které je primárně určeno pro rodinu s dětmi, přesto nabízí dynamickou jízdu a kvalitu především.

Design a motor – buďto miluji nebo nenávidím

Citroen zvolil pro nové Picasso velmi originální a futuristický design. Výraz originální však berte s rezervou, až nápadně podobnou přední část má i nový Jeep Cherokee. Zmiňovaná přední část zaujme hlavně několika světlomety, které na sebe nikterak nenavazují, čímž se dosahuje elegantního, pro někoho naopak velmi odporného vzhledu.

_DSC0890

Těsně pod chromovanou lištou s logem, která se táhne až k oběma bocím přední masky, se nachází úzké LED denní světlomety, které slouží také jako blinkry. Další standardní světla nejsou LEDková (pouze v příplatkové výbavě), a úplně dole se nachází mlhové světlomety, které mimo jiné slouží k přisvícení do zatáčky.

_DSC0947

Z boku design automobilů působí, jakoby horní část byla nakloněna směrem dozadu, za což může i velmi pěkný zadní spojlér.

Zadní část vozu vypadá díky mohutnému nárazníku velmi sportovně. Nejzajímavější jsou však LED 3D světlomety, které zobrazují tunel, který se směrem vpřed zužuje. Velmi pěkné a zajímavé pojetí světlometů, klobouk dolů Citroene.

_DSC0948

Námi testovanému Citroenu šlape pod kapotou nejvýkonnější nabízený motor 1,6 THP 115 KW s jedním turbem. Samotní prodejci Citroenu tuto motorizaci haní, a já se k nim musím bohužel přidat. Od takto výkonného motoru jsem očekával více. Na dálnici má co dělat, aby se při pátém rychlostním stupni dostal ze 100 km/h na limitních 130 km/h. Naopak výhodou toho benzínu je rychlý start z nulové rychlosti.

_DSC0886

Největším problémem je však kvalita a spotřeba. Údajně má tento motor po každých 20 tisících najetých kilometrů problém se správným sleděním rozvodů. Samozřejmě, že se nejedná o nikterak zásadní problém, jednoduše se rozvodová soustava vyladí a jede se dál. Jenže i tento servis něco stojí, a nebudeme chodit okolo horké kaše, autorizovaný servis Citroen není zrovna levnou záležitostí.

_DSC0919

Horším problémem je již zmiňovaná spotřeba. Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem je 6,0 litrů na sto kilometrů. My jsme však jezdili průměrně za 8 litrů, na dálnici kolem 9-10 litrů/100 km. Na tento motor mám jasný verdikt, nebrat! Takhle velké auto by si zasloužilo alespoň naftový 1,6 e-HDi s 68 KW, nejideálnější by byl 1,6 e-HDi 85 KW.

Interiér – vzdušnost a prostornost

Jak jsem zmiňoval v úvodu této recenze, Citroen patří bez pochyb mezi nejlepší výrobce pohodlných rodinných automobilů. Již první generace Picassa byla královsky prostorným a pohodlným vozem, ta nejnovější není výjimkou. Řidič a spolujezdec mají vpředu k dispozici velká, velmi pohodlná sedadla, který byla v naší Exkluzive výbavě elektricky stavitelná či vyhřívaná. Zajímavou funkcí však byla masáž zad či nožní opěrka u sedadla spolujezdce. V předu je obrovské místo, řidiče nijak neomezuje palubní deska či mohutné madla dveří.

_DSC0979

Velký komfort mají i cestující vzadu, a to především díky trojici plnohodnotných sedadel, které mají již zabudovaný systém Isofix pro uchycení dětské autosedačky. A pokud vám ani tato místa nestačí, můžete si pořídit sedmimístnou variantu Grand.

_DSC1000

Palubní deska je zhotovena z líbivých měkčených plastů, které jsou velmi příjemné, a během jízdy nikde nic nevrže a neskřípe. Největší dominantou palubky je však hlavní 12“ displej s HD rozlišením, k němuž se ale dostaneme později.

_DSC1020

O něco níže, ve středovém panelu, nalezneme menší 7“ dotykovou obrazovku, která slouží pro zobrazování navigace, nastavení, ale například i k ovládání klimatizace. Citroen se totiž inspiroval u Peugeotu, a například po vzoru modelu 2008 či 308 odstranil všechna tlačítka z palubní desky. Některá se však přesunula na volant, který krásně padne do ruky, je příjemný a vypadá opravdu dobře.

Uživatelské prostředí – pěkné, ale „humpolácké“ pojetí

Největším lákadlem nového Picassa je bez pochyb dvojice displejů. Ten největší, 12“ s HD rozlišením slouží pro zobrazování hodnot, které jsou běžně k vidění na budících za volantem; aktuální rychlost, otáčkoměr, stav nádrže, teplota oleje a motoru či nejdůležitější kontrolky.

_DSC1014

Mimo to si na velkém displeji můžete zobrazit i ohromné množství informací a funkcí, které se nastavují na menším 7“ hlavním displeji. Pro lepší přesnost jsem se rozhodl tuto sekci rozdělit na velký a hlavní displej.

Hlavní displej

Pro upřesnění, jedná se o menší 7“ displej umístěný na středové konzoli palubní desky. Je kompletně dotykový, hardwarovým tlačítkem se pouze displej spouští a reguluje hlasitost zvuku. Okolo obrazovky se však nachází sedm piktogramů, které slouží pro vyvolání příslušného menu, opět dotykové.

_DSC1012

Takže pěkně popořádku. První ikona slouží pro ovládání dvouzónové klimatizace; na displejise zobrazí ovladače pro regulaci teploty, síly větráku, nastavení směru větráku a další prvky. Jednoduše se běžná hardwarová tlačítka klimatizace přesunula na dotykovou plochu, což považuji za velmi nepraktické řešení.

_DSC0883

Druhé tlačítko patří nastavení automobilu a jízdním asistentům. Zde je možné vypnout, či aktivovat různé asistenty či senzory, nebo si přizpůsobit auto vlastnímu gustu; osvětlení, automatické víko pátých dveří a podobně.

Další ikonka vyvolá multimediální obsah, kterému se budeme věnovat samostatně, stejně jako u čtvrté ikony, předposlední a poslední ikony, tedy navigace, internetu a připojení telefonu.

_DSC0885

Úmyslně jsem vynechal pátou ikonu, která vyvolá nabídku nastavení. Zde je k nalezení hned trojice designů, které změní vzhled prostředí i na velkém displeji. Na výběr máte z Elliptic, Cubic a Graphic. Mě osobně nejvíce zaujal poslední zmíněný, naopak mi vůbec nevyhovoval design Cubic.

Ovládání hlavního displeje je velmi jednoduché. Všechny ikony jsou dostatečně velké, text krásně čitelný. Největším problémem je však zvolený materiál krycího „skla“ displeje a rychlost systému.

_DSC0888

Citroen, jakoby místo skla natáhl na displej gumovou plachtu. Když se dotknete jemně potřebné ikony, systém nezareaguje, když však přitlačíte, displej se prapodivně nebezpečně promáčkne. Samozřejmě, že tento jev moc neovlivňuje funkčnost systému, ale tak velké vyvinutí síly, abyste zmáčkli jedinou ikonu, mi přijde v dnešní době trošku divné a nepohodlné.

_DSC0887

A když už něco zmáčknete, tak naopak čekáte na reakci. Systém od Citroenu je velmi pomalý, například i zvýšení teplotního stupně na klimatizaci není bleskurychlé, jako u systému Columbus Škodovky či námi testovaného systému Nissan Connect.

Nejdéle si ale počkáte na změnu grafického prostředí. Vězte, že kávu byste si za tu dobu stihli uvařit naprosto s přehledem, možná si i jednou srknout. Co mi však vadí nejvíce, je fakt, že se mnou navigace nemluví česky, ale o tom níže.

Velký displej

Jak jsem zmínil již na začátku této sekce, velký 12“ displej s krásně jemným HD rozlišením slouží jako plnohodnotná náhrada běžných budíků. Ve všech grafických režimech je displej jakoby rozdělen na tři části. Ta levá slouží vždy pro zobrazení rychlosti, zbylé dvě si lze libovolně nastavit pomocí čudlíku na páčce za volantem pro ovládání stěračů či „válečkovým“ tlačítkem na volantu.

_DSC1037

Voličem na volantu lze vybírat z několika režimů, díky kterým se mění obsah zbylých dvou částí obrazovek. Jedním z nich je i takzvaný Driving, který zobrazuje aktuální povolenou rychlost a jízdní asistent, konkrétní snímač vzdálenosti před vámi jedoucího vozidla. Dalším režim, navigace, zobrazuje malou mapku a aktuální naváděcí příkazy. Tyto dvě funkce si ode mne odnáší velkou pochvalu.

_DSC0921

Dále velký displej dokáže zobrazovat názvy aktuální hudby či rádiové stanice, zobrazit můžete i fotografie, které je možné nahrát do úložné paměti automobilu.

Zcela poslední variantou je zobrazení otáčkoměru a jízdních hodnot; dojezd, spotřeba a podobně.

_DSC0961

A co se týče nastartování? Citroen nabízí, podobně jako Nissan pro model Qashqai, inteligentní klíč, který stačí mít pouze někde u sebe, poté stačí zamáčknout spojku a zmáčknout startovací tlačítko. Jednoduché a chytré.

A ještě jedna důležitá poznámka, velký displej, na rozdíl od hlavního, s vámi nebude komunikovat česky. To však nijak nevadí, jelikož zobrazuje pouze základní anglická hesla, kterým v dnešní době většina populace porozumí.

Propojení s telefon – příliš funkcí nehledejte

Hned na úvod chci uvést, že jsem od takto multimediálně nebitého automobilu očekával víc. Doufal jsem, že propojení tohoto systému s chytrým telefonem bude to nejlepší, se kterým jsem se doposud setkal. Bohužel, domněnky byly mylné.

_DSC0914

Systém od Citroenu dokáže z telefonu načíst pouze standardní věci; kontakty, výpis hovorů a také hudbu. Co si ale naopak zaslouží pochvalu, je hned několik možností, jak telefon s vozem spárovat. Na výběr máte hned ze dvou USB zdířek či AUX. Asi nejpohodlnější je Bluetooth konektivita.

_DSC0915

U ní mě však nejvíce překvapilo, jak dlouho se telefon se systémem spáruje. Citroen má jednoduše nastavené, jak dlouho bude vyhledávat zařízení v okolí, a i když už všechny telefony našel, musí proces hledání proběhnout až do konce. A vězte, že doba vyhledávání je delší jak půl minuty. Naopak velmi bleskurychlé je spojení s již jednou spárovaným telefonem, takže se první chyba skoro kompenzuje.

A budu chválit i dále, tentokráte handsfree. Zvuk v kabině vozu je krásně čistý a srozumitelný, ani druhá strana si nikterak nestěžovala. Takže palec nahoru.

Multimédia – čistý základ, ale rozšířitelný

Přesto, že Citroen nabízí hned dva displeje, nenabízí zrovna velké množství multimediálního obsahu. Možná namítáte, že jsem se zmiňoval o internetovém připojení. A ano, je to tak, ale za internetové připojení Citroen Connect je nutné pořádně si připlatit. A my jsme bohužel tímto příslušenstvím, které se nachází v samotném zařízení pro připojení do USB portu, nedisponovali.

_DSC0913

Co se týče hudby, k dispozici máte hned několik možností a zdrojů, odkad a jak hudbu přehrávat. Tím nejzákladnějším bude zcela jistě FM a AM rádio. To nabízí intuitivní seznamy stanic, vše je krásně přehledné.

Další, dle mne nejlepší variantou, je načtení hudebního obsahu z chytrého telefonu přes Bluetooth. Má to však jeden zásadní problém. Systém vám nezobrazí žádný hudební seznam stop, pouze lze jednotlivě posouvat skladbu po skladbě. Jediným řešením by bylo vytvoření seznamu stop v telefonu, ale i tak byste museli poslouchat tu určitou skladbu, kterou chce systém, nikoliv vy. Tohle kluci v Citroenu opravdu nedomysleli.

_DSC0890

Vůz disponuje i paměťovým médiem, do kterého si lze nahrát již zmiňované obrázky, ale i hudbu. Chytré řešení, ale omezené pamětí úložného prostoru. A v přihrádce u spolujezdce je k nalezení také CD mechanika, která velmi nešikovně omezuje velikost přihrádky.

_DSC0893

Pochvalu si zaslouží audio soustava, která hraje opravdu pěkně a má velmi solidní bass odezvu. Tím se dostávám k uživatelskému nastavení multimédií. Nastavit si lze v podstatě jen úroveň bass a místo, kam se má hudba soustředit. Krom nastavení zvukového profilu (Pop, rock, …), nelze nastavit nic dalšího.

Navigace – pouze omezené možnosti

Citroen udělil novému Picassu velmi propracovaný a pěkný navigační systém. Základní mapka má dobře zvolené barvy a je krásně přehledná. Jedině snad modrý „čárový“ ukazatel trasy splývá se šedivým podkladem silnice, to však nahrazuje mapka na velkém displeji.

_DSC0895

Líbilo se mi, že je navigace velmi přesná, dokáže vás dovést až ke konkrétnímu domu. Velmi chytré je i dynamické navádění v jízdních pruzích a okamžité příkazy zobrazované na velkém displeji. Je to sice drobnost, ale příjemná a užitečná.

Pokud nepotřebujete jet zrovna domů či k přátelům, ale hledáte spíše obchodní centrum či restauraci, poslouží vyhledávání bodů zájmů. I v menších městech je míst zaznamenáno více než dost, vybere si opravdu každý.

_DSC0896

Navigační systém vás dokáže sám upozornit, že na vaši trase, nebo ve vašem okolí, je dopravní nehoda či jiné dopravní omezení.

V nastavení navigace si můžete vybírat z různých nadhledů a pohledů, můžete vybrat mezi denním a nočním režimem (ten se aktivuje automaticky pomocí senzorů společně s automatickými světlomety), či si nastavit, jakou trasu zvolit a jakým úsekům se vyhnout (dálnice, mýta, …).

_DSC0897

Největším zklamáním pro mne ale bylo, když jsem zjistil, že semnou navigace nebude v žádném případě mluvit česky. Přesto, že v nastavení je k nalezení i polský hlas, češtinu ani slovenštinu lze nehledejte. A to si myslím, že je velká škoda a špatný krok od Citroenu vůči českým zákazníkům.

Jízdní asistenty a užitečné aplikace – standard moderní doby

Standardy jízdních asistentů v nových automobilech se čím dál tím více zvyšují. Přesto se některé objevují jen zřídka, a některé, přesto že jsou běžné, jsou velmi užitečné.

V novém Picassu se mi asi nejvíce líbilo pojetí hlídání jízdních pruhů. Když přejede plnou, ale i přerušovanou čáru (do určité rychlost, na dálnici neaktivní), zavibruje vám bezpečnostní pás. Je to mnohem lepší, než kdyby vám začal po kabině křičet nepříjemný tón.

_DSC0940

Dalším, velmi užitečným prvkem, je hlídač vzdálenosti vozidla před vámi. Samozřejmě, že každý správný řidič by měl mít správnou vzdálenost v oku, ale! Když se podíváte na displej a uvidíte, že máte odstup pouze 0,8 sekundy, možná se zarazíte a raději ji stáhnete na doporučované dvě sekundy. Nenásilné, ale účinné předcházení dopravních nehod, a to se mi líbí.

_DSC0944

Mezi další asistenty lze zařadit hlídání mrtvého úhlu ve zpětných zrcátkách, parkovací senzory, adaptivní tempomat či senzor podhuštění pneumatik.

Velmi mě zklamalo automatické parkování. Nejen že Citroen těžko hledá místo k parkování, ale když už jej najde, zajel by klidně přes obrubník, nebo by se zaparkoval do místa, kde dvě vozidla stojí k sobě do „v“ , čímž je omezený prostor a vůz by se do této mezery nevešel.

Závěrečné hodnocení

Celkově bych nový Citroen C4 Picasso zhodnotil velmi kladně. Osobně se mi vůz velmi líbí a s naftovým motorem bych se nebránil zaparkovat ho do své garáže.

Zajímavým prvkem je 12“ displej s HD rozlišením, který zobrazuje velmi zajímavé informace a je opravdu povedený.

_DSC0900

Moc se mi ale nezamlouvá hlavní 7“ displej, jehož dotyková plocha je zvolena z hodně prapodivného měkkého materiálu. Největším problémem je však pomalá rychlost a absence českého jazyka komentáře navigace.

Citroen prostě zkusil něco nového, což není úplně přesvědčivě doladěné. Uvidíme, co přinesou nové modely tohoto francouzského výrobce a jestli se polepší z chyb, které se nachází v aktuálním Picassu.

Další fotografie naleznete v naší Galerii

Tagy Automobily Citroen Palubní systém Recenze