Ostatní testyRecenzeStarší článek

RECENZE: OUTDOOROVÁ KAMERA SONY FDR-X1000VR

Redakce21.1.2016 - 13:20 Ostatní testyRecenzeStarší článek

Společnost Sony si nemohla povšimnout úspěchů, které sklízí GoPro se svými outdoorovými modely Hero, či jiní více či méně známí výrobci. Proto se rozhodla pro originální vzhled a využít svých bohatých zkušeností na poli pořizování videozáznamů, kde se právě Sony řadí na světovou špičku. Nám se do rukou dostal vrcholný model pro rok 2015, model X1000V/X1000VR, který disponuje optickou stabilizací, nahráváním ve formátu 4K či stereo-mikrofonem pro co nejkvalitněji nahraný zvuk. Povedlo se Sony vstoupit na trh opravdu se špičkovým zařízením, nebo zapadne mezi průměrné?

4b5e46a115270d9c369b3b645c447e1e

Design a konstrukce – GoPro nekopírujeme

Na rozdíl od výše zmiňované kamery GoPro, která by měla být právě úhlavním konkurentem, Sony vsadilo na umístění obrazového snímače na bok, oproti GoPro. Pravděpodobně tak vychází z konstrukcí standartních kamer, ať už pro širokou veřejnost, či profesionály. Její konstrukce a umístění stereo-mikrofonu lze považovat za více než zdařilé, nemluvě o níže popsané kvalitě zvukového záznamu.

IMG_0614Další fotografie naleznete v naši Galerii

Na přední straně se kromě samotné optiky od renomované německé firmy Zeiss Tessar, nachází také dva průduchy pro snímání stereo zvuku. Na horní straně je umístěno tlačítko Start/Stop a posuvné tlačítko, které uzamyká veškeré další ovladače umístěné na kameře a zabraňuje tak nechtěnému zapnutí či dokonce nahrávání. Na pravém boku je umístěn malý informativní LCD displej, a dále pak reproduktor a dvojice tlačítek pro pohyb v nastavení kamery. Dále je zde umístěn senzor NFC pro spárování s další elektronikou.

IMG_0621

Levá strana skrývá pouze logo a důležité vlastnosti. Vzadu pod dvířky se nachází umístění pro baterii, microSD kartu, konektory pro nabíjení a microHDMI.

Celkově je zařízení poměrně malé, což dokládají i rozměry 88,9×24,4×51,7 mm. Hmotnost 114 gramů včetně baterie je také více než přijatelná.

Odolnost – ničeho se nebojí

Kamerka sama o sobě bez použití ochranného pouzdra, které je voděodolné až do hloubky 10ti metrů a je součástí základního baůení, je odolná stříkající vodě, horku, prachu a písku. Je to tedy design třídy IPX4. Pokud použijete speciálního pouzdra, které je však nutné dokoupit samostatně, můžete pořizovat záběry v hloubce až 60ti metrů. Z toho vyplývá, že její použití je v našich zeměpisných šířkách neomezené.

IMG_0609

Samotné „ochranná akvária“, neboli kryty, jsou velmi odolné i vůči pádům, takže se nemusíte brát ani použití, kdy je nutné kamerku umístit na helmu, auto či kvadrokoptéru.

Foto – náhrada kompaktu?

Snímač CMOS Exmor R typu 1/2,3 s technologií převráceného snímače s rozlišením 8,8 MPx a se světelností F2,8 naznačuje, že by kamerka měla nejen dobře nahrávat, ale také pořizovat kvalitní fotografie. Komplet není navržen pro pořizování makro snímků, jelikož minimální vzdálenost pro zaostření je 50 cm. Výsledné fotografie jsou na více než slušné úrovni, potěší ostrost, věrohodné podání barev a také detaily jsou také více než dobré.

IMG_0604

Potěší rovněž možnost nastavení  rychlosti závěrky a to v rozsahu 1 / 30 až 1 / 10 000, či je možné toto nastavení ponechat v automatickém režimu. Jak pro fotografování, tak pro nahrávání lze nastavit vyvážení bíle ve třech režimech: AUTO / Teplota barev / Vlastní.

f0636672

Sony X1000V/VR užívá obrazový procesor BIONZ X, který lze nastavit ve dvou režimech scény: Automatický a Pod vodou. I přes nastavení režimu snímání pod vodou se kamerka plně nezaostřila jak při pořizování snímků, tak při nahrávání. Zde má Sony co dohánět na etalona této kategorie, kamerku GoPro Hero 4 Black.

Video – 4K či slow-motion není problém

Videozáběry pořízené kamerou Sony X1000V/X1000VR jsou bez jakýchkoliv úprav okamžitě použitelné, což jen potvrzuje možnost využít funkce Livestream na server Ustream, které je možné užívat po spárování se svým smartphonem. Díky možnosti volitelné šíře záběru buď maximálních 170, nebo 120 stupňů jsou výsledná videa pořízena touto kamerou na velice dobré úrovni. Barevné podání a záběry při nízkém osvětlení jsou, jak už u kamer značky Sony bývá zvykem, na velice vysoké úrovni. Myšleno – nízká hladina šumu při záběrech v zhoršených světelných podmínkách, tedy večerní/noční záběry, či záběry za umělého osvětlení.

IMG_0615

Kamera Sony X1000V/X1000VR jako jedna z mála outdoorových kamer disponuje funkcí SteadyShot, která v jejím případě přináší v této kategorii velice významný posun k dokonalým záběrům. Již se tedy nemusíme obávat roztřesených záběrů, které jsou pořizované dnes čím dál více oblíbenými kvadrokoptérami bez použití gimbalu (stabilizace na bázi dvou nebo tří-osého gyroskopu). Stabilizace obrazu je však dostupná pouze do nahrávání v rozlišení Full HD, při pořizování záběrů ve 4K se uživatel musí obejít bez této funkce.

Nechybí také aplikace na redukci šumu větru, či záznam ve smyčce. Nahrávací formáty jsou buď .mp4, nebo .XAVC S. Rychlost záznamu se při rozlišení 4K pohybuje v 30 fps, Full HD v rozmezí 60 – 120 fps. Pro zpomalené záběry lze využít HD rozlišení, kde je rychlost snímání až 240 fps.

Software – nic složitého

Uživatelské prostředí v kamerce Sony X1000V/VR je pochopitelně strohé. Pro pohyb v nastavení kamerky slouží dvojice tlačítek, která jsou umístěna vedle displeje. Uspořádání je intuitivní, počínaje nastavením nahrávání, tedy formát, kvalita, rychlost snímání, či úhel snímání.

IMG_0592

Následuje nastavení fotografování, kde lze volit rozlišení, počet snímků na jedno stisknutí a opět úhel snímání. Po těchto obligátních položkách následují zajímavější vychytávky, ať už jde o nastavení živého streamování, vícenásobnásobná expozice, časosběrný záznam, či nastavení snímání ve smičče. Mimo jiné lze nastavit „převrácení“ videozáznamu, což znamená, že pokud nelze upevnit kamerku do standartní polohy, ale je upevněna obráceně, obraz je otočen a není tak nutnost záběr upravovat dodatečně.

IMG_0577

Poslední kolonka je nastavení, kde lze zapnout Wi-Fi pro propojení s náramkovým ovladačem, či smartphonem pomocí aplikace PlayMemoriesMobile. Lze také zapnout nebo vypnout NFC či GPS modul, který zaznamenává polohu každé vytvořené fotografie či nahrávky a ukládá ji do paměti. Zůstaneme-li u GPS, lze také překrýt data s GPS na video, což znamená vytvoření dalšího videosouboru, kde je viditelná rychlost a další parametry.

Celek jako takový je intuitivní, po prvním projetí v menu si zapamatujete, kde co náleží a jeho odladěnost je bezproblémová a také komunikace s ostatními zařízeními nevedla k žádnému problému, ať už zpomalení, či zaseknutí.

Příslušenství – dle gusta

Jako příslušenství ke kameře nám byli poskytnuty náramkové „hodinky“, přesněji náramkový dálkový ovladač Live-View s technologií Wi-Fi RM-LVR2. Spárování ať už s kamerou či smartphonem bylo bezproblémové. Mimo jiné umožňuje připojení až pěti kamer současně.

IMG_0616

Nebyl tak problém se spárováním klasické kamery Sony Handycam HDR-PJ810. Na tomto ovladači nalezneme tlačítka pro Start/Stop nahrávání, základního nastavení kamery, přepínání mezi spárovanými kamerami a nastavením ovladače samotného. Jako zbytek výbavy je i tento ovladač prachu a voděodolný a to až do hloubky 3 metrů. Dále se v balení nachází kabel microUSB a sada lepících držáků na helmu, či jiná užívaná místa.

Doplňkové příslušenství je rovněž bohaté, ať už o již zmiňovaná lepší ochranná pouzdra, tak různé držáky a hrudní pásy.

Závěr

Outdoorová kamerka Sony FDR-X1000V/VR nás velice příjemně překvapila. Oproti konkurenci nabízí pár vychytávek, kterými převyšuje konkurenci, především tu od GoPro. Ať už jde o kvalitní optiku, stereo-mikrofon či stabilizaci obrazu, zde Sony nasadilo novou laťku standardu, které se od této společnosti dají očekávat i v následujících letech. Hlavní vadou k dokonalosti zmíněného modelu je však průměrná, až snad podprůměrná kvalita záběru pod vodní hladinou.

IMG_0562

Dá se tedy konstatovat, že kamerka Sony, kterou lze na Alza.cz pořídit za 12 500 Kč, bude sloužit více než obstojně všem uživatelům, kteří neplánují pořizovat záběry pod vodou, protože všude jinde mohou očekávat kvalitní záběry, která tato kamerka pořídí za každých okolností.

Další fotografie naleznete v naši Galerii

Graf ceny produktu SONY FDR-X1000 poskytuje server Heureka.cz

Tagy GoPro Outdoorová kamera Recenze Sony Technologie Wearables