fotka redaktora RecenzeStarší článekTesty automobilů

TEST: NOVÁ ŠKODA OCTAVIA COMBI SE SYSTÉMEM COLUMBUS

Michael Krahulec28.6.2014 - 0:05 RecenzeStarší článekTesty automobilů

Dalším vozem, který navštívil naši pomyslnou redakční garáž, byla nová Škoda Octavia Combi. Očekávali jsme od ní hodně, splnila však vše? Prozradíme, že nás mile překvapila. Více v článku.

Úvod

Škoda Octavia, která se dočkala již v pořadí třetí generace, se prodává jako po másle. Nejen, že Octavia je nejprodávanější automobil v České republice, velké oblibě se těší i po celém světě.

IMG_9773
Další fotografie naleznete v naší Galerii

Proto měla při vývoji nejnovější generace mladoboleslavská Škoda veliký úkol – udělat špičkové auto, které zaujme po celém světě a bude srovnatelné, či dokonce lepší, jako konkurence. A po našem testu můžu s klidným svědomím tvrdit, že se to Škodovce do puntíku povedlo.

Design a motor – konzervativní, ale hlavně kvalitní

Jozef Kabaň, hlavní šéfdesignér Škodovky, který navrhl například supersport Buggati Veyron, zvolil pro novou Octavii velmi elegantní, ale zároveň nijak neurážející design. Navázal tím tak na předchozí generace modelů Škoda, které žádné designové výstřelky také zrovna nenabízely. Přesto se mi nová Octavia libí, a na rozdíl například od Citroenu C4 Picasso bude pěkná i za deset let, u francouzského MPVéčka bych takovou jistotu neměl.

IMG_9766

Samozřejmostí nových vozů jsou LED světlomety, které nechybí ani u Škodovky. Ledkové jsou pásky denního svícení, běžná světla jsou dokonce xenonová.

IMG_9768

Největším tahákem Škodovky jsou, a vždycky byli velmi kvalitní motory koncernu Volkswagen. Naší konkrétní Octavii Combi šlapal pod kapotou velmi oblíbený benzín 1.4 TSi s výkonem 103 KW. Společně se sedmi-stupňovou automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG mne motor mile překvapil. Přesto, že se jedná o objem necelých 1400 ccm, je motor velmi svižný, vůz okamžitě reaguje na sešlápnutí plynového pedálu a přitom dokáže jezdit vcelku úsporně.

IMG_9770

Dle výrobce by se dalo s novou Octavií jezdit i za 5,5 l/100 km. A ono se to opravdu dá, musíte se však velmi omezit a svou jízdu jaksi uspořádat. K tomu vám mohou pomoci i jízdní režimy, nastavení převodovky a další podobné vychytávky. My jsme s novou Octavií po dlouhodobějším testu najeli lehce přes dva tisíce kilometrů, průměrná spotřeba se nám zastavila na hodnotě 7,8 litrů, a to jsme jí zrovna nijak nešetřili.

Interiér – zlaté české ručičky

Škodovka jednoduše sází na jistotu a kvalitu, proto v nové Octavii naleznete standardní koncept palubní desky s budíky a středovým panelem, na který navazuje tunel s přihrádkami a řadící pákou. Krásné, ale hlavně velmi pohodlné a praktické řešení.

IMG_9856

Palubní deska je zhotovena převážně z měkčených plastů, přesto zde nějaký ten tvrdý festovní plast najdete. Největšími ozdobami jsou takové doplňky, jako leštěný černý plast, chromové lišty, či stříbrné výplně dveří s chromovými klikami.

IMG_9851

Mě osobně však nejvíce zaujal volant, který je opravdu krásný a skvěle padne do ruky, či pohodlná elektricky stavitelná sedadla s posuvnou loketní opěrkou. Přesto, že jsem řidič se 196 centimetry, do nové Octavie jsem se krásně vešel a dobře se mi i nastupovalo. Nejvíce bych vypíchl velmi dlouhý posuv sedadla spolujezdce – paráda!

IMG_9858

A abych nezůstával jen u pozitiv, přesuneme se k negativním vlastnostem interiéru. Jenže problém; nic zásadního mi u interiéru nové Octavie nevadí. Když bych byl veliký rýpal, zmínil bych pouze prapodivné chování tlačítek na volantu a za řadící pákou při stisknutí – připomínají stisk tlačítek dětských hraček z vietnamských tržišť.

Uživatelské prostředí – chytré a jednoduché

Když jsem si novou Octavii přebíral, měl jsem tušení, že to bude vůz s prozatím nejlepším palubním počítačem, který se mi dostal pod ruce. A musím přiznat, že jsem se nespletl.

IMG_9853

Škoda pro novou Octavii nabízí hned několik palubních systémů, které se liší svými funkcemi, ale hlavně velikostí úhlopříčky displeje. Naše Octavia ve výbavě Exkluziv však nabídla ten nejlepší z portfolia značky – tedy systém Columbus.

IMG_9779

Ten se zobrazuje na 8“ dotykovém LCD displeji s rozlišením 800 x 400px. Krom dotykového ovládání můžete využít i základní hardwarová tlačítka, jenž dvě jsou zároveň otočná. Nimi vyvoláte danou funkci, kterou lze rozšířeně přizpůsobit pomocí dotykového panelu.

Přes centrální displej lze ovládat takřka vše. Jediným odděleným prvkem ovládání je nastavení klimatizace, za což si Škoda odnáší velkou pochvalu. Hold některé trendy francouzských výrobců (viz. Citroen C4 Picasso), nejsou příliš logické.

IMG_9845

Škoda při vývoji systému vsadila na jednoduchost a praktičnost. Při spuštění vás displej nejprve přivítá logem Škoda, a po trošku delším čekání vám zobrazí hlavní nabídku menu. V ní lze posuvem prstu (stejně jako u chytrých telefonů) horizontálně vybírat z několika funkcí.

IMG_9849

Celé uživatelské prostředí je laděno v černých odstínech, jež jsou případně doplněny o zelené a bílé průhledné provedení. Mě osobně se design prostředí velmi líbil, při jízdě jsem nemusel dlouho nic hledat a tím pádem se jízda stává mnohem bezpečnější. Navíc je displej krásně čitelný a systém opravdu svižný.

Velmi zajímavým prvkem je zobrazení rozšíření nabídky a ikon pomocí senzoru. Jednoduše přiblížíte prst k displeji a vyjede vám postranní nabídka menu. Velmi chytré a jednoduché řešení.

Propojení s telefonem – standard dnešní doby

Systémy palubních počítačů automobilů již nějakou tu dobu testuji, přesto jsem se ještě nesetkal s vozem, který by mi v ohledu propojení s telefon vyrazil dech. A ani nová Škoda Octavia není výjimkou. Nabízí standardní propojení přes Bluetooth, AUX či USB kabel.

Přes Bluetooth a USB dokáže systém z telefonu vytáhnout všechny kontakty, hudbu či hudební seznamy stop. To je ale vše.

IMG_9821

Po spárování vidíte na displeji stav nabití vaši baterie, sílu signálu či název operátora. A samotné prvotní spárování probíhá velmi rychle, jakmile vás Bluetooth vyhledá, hned vám to ukáže, a nečeká, než najde všechna zařízení v okolí. Poté stačí jen usedat do vozu se zapnutým Bluetooth ve vašem telefonu, a obě zařízení se automaticky propojí.

IMG_9819

Údaje o telefonu si můžete zobrazit i na displeji mezi budíky. Zde vidíte název zařízení, signál, baterii či seznam kontaktů.

IMG_9823

A samotné telefonování? Také nic nového – alespoň že je výstupní zvuk velmi kvalitní, za což může i příplatková audio soustava Canton s deseti reproduktory.

Multimédia – milé překvapení

Kdo by to byl kdy řekl, že Škoda nabídne mnohem lepší multimediální obsah, než obyčejné rádio. Standardně máte k dispozici FM či AM rádio, které díky prémiové audio soustavě Canton s deseti reproduktory a subwooferem hraje takřka špičkově.

IMG_9814

A pokud vás rádio nebaví, můžete si spustit hudbu ze svého telefonu či tabletu, a nebo si jí nahrát do interní paměti vozu, která čítá 12 GB.

IMG_9816

Krom hudby můžete úložný prostor zaplnit fotografiemi či oblíbenými filmy, které lze následně na displeji i přehrát. Další variantou je vložení CD do mechaniky, která se nachází v přihrádce u spolujezdce, společně se sloty pro paměťové karty.

Navigace – kvalita, která se nestydí za svůj původ

Jelikož je Škoda Auto českým výrobcem, dá se předpokládat, že mapové podklady České republiky bude mít Škodovka nejlepší mezi konkurencí. A opravdu; s tak přesnými mapami, jsem se ještě nesetkal.

IMG_9829

Mapy, které se promítají na 8“ displeji, jsou krásně čitelné, intuitivní, ale hlavně přesné. Zadávání nového cíle je velmi jednoduché, vybírat můžete i z přesného čísla popisného domu, či si vybrat zajímavý bod zájmu, kterých je mimochodem v systému Columbus k vidění hned několik desítek, či stovek.

IMG_9827

Velmi zajímavou funkcí je zadávání hlasem. Jednoduše spustíte hlasové zadávání stiskem tlačítka Voice, a systém vás sám navádí (českým hlasem), jaké kroky máte dále podnikat. Jedná se sice o velmi zdlouhavou práci, ale pokud nemáte možnost zastavit, či se méně soustředit na jízdu, jedná se o zajímavé řešení. Samým způsobem lze ovládat i další funkce systému, například multimediální obsah či telefon.

IMG_9831

Navigace na hlavním displeji je zároveň propojena s displejem mezi budíky, kde vás dokáže informovat o blížících se, či aktuálních příkazech a změn jízdy. Nemusíte tak sklánět hlavu na velký displej a hledat, jaká odbočka bude následovat.

IMG_9824

A pokud se vám nechce sledovat vůbec nic, můžete využít funkci hlasového navádění. To je u nové Octavie první, které jsem po prvních kilometrech nevypl. Pravděpodobně za to může dobře skloňovaná čeština a hlas, vcelku příjemné slečny.

Jízdní asistenty a funkce – jednou dole, po druhé nahoře

Každý nový vůz je v dnešní době vybaven nějakým tím asistentem. Hned několik jich naleznete i v nové Octavii, která většinu z nich přejímá od bratrského Volkswagenu.

IMG_9840

Asi tím nejzajímavějším je hlídání, a zároveň udržování vozu v jízdním pruhu. Nejlepší bude si tuto funkci vysvětlit příkladem; jedete na dálnici, spadne vám mobilní telefon na zem, skloníte se pro něho a pustíte volant. V tento moment se nemusíte bát, že by vůz vybočil z jízdního pruhu, dokonce i v zatáčce. Auto dokáže samo pomocí drobného otáčení volantu vyrovnávat rovnou jízdu vozidla.

IMG_9842

Samozřejmě, že takto nemůžete jezdit celou dobu, po nějakém čase na vás vůz začne houkat, že si máte řízení opět převzít. Osobně musím přiznat, že se mi tato funkce velmi líbí. Musíte si zvyknout, že pokud volant držíte jednou rukou, najednou vám auto za něj začne samo tahat.

IMG_9847

Aktivitu tohoto systému můžete sledovat i na samostatné kontrolce, která v době aktivity svítí zeleně, když je funkce neaktivní, tak naopak oranžově. A pokud se vám tato vychytávka vůbec nelíbí, můžete jí jednoduše v nastavení vypnout.

IMG_9846

Další zajímavou, ale ne tak již chytrou funkcí, je automatické brždění. Možná si říkáte, proč se mi tato funkce nelíbí, vždyť je přeci dobré, když auto samo zastaví, než abych naboural? To sice ano, ale někdy má vůz větší strach, než řidič samotný a začne brzdit mnohem dříve, nebo intenzivněji, než jste chtěli vy. V tomto případě se automatické brždění stává pro nepozorného řidiče jedoucího za vámi velmi nebezpečné.

IMG_9780

Nová Octavie také dokáže hlídat vzdálenost před vámi jedoucího vozidla, či informovat o aktuálním tlaku v pneumatikách. Najdete zde i adaptivní tempomat, automatické stěrače, automatická dálková světla, či parkovací senzory a asistent kolem celého vozu. Jediné, co mi u námi testovaného modelu chybělo, byl hlídač mrtvého úhlu v zrcátkách, který však Škoda pro Octavii nabízí.

Závěrečné hodnocení

Jak jsem zmiňoval již na začátku této recenze; od nové Škody Octavie jsem očekával hodně. Nejen, že mé očekávaní bylo splněno, ono bylo dokonce předčeno. Je jednoduše vidět, že si Škoda uvědomuje důležitost nové Octavie, proto jí vybavila tím nejlepším, čím koncern Volkswagen disponuje.

IMG_9859

Asi nejvíce se mi líbil dynamický projev vozu, díky špičkovému motoru a převodovce DSG, či velmi zajímavé jízdní asistenty. A co se týče palubního systému? – lepší jsem ještě neviděl.

Svižnost, rychlost, krásný design, praktičnost – všechny tito pochvaly si ode mne systém Columbus odnáší. A bude velmi zajímavé sledovat, jestli některý další námi testovaný vůz, bude lepší, než právě Škoda Octavia z roku 2014. Zajímavým adeptem může být další novinka opět ze stáje Škoda – nový Yeti.

 

Další fotografie naleznete v naší Galerii

Tagy Automobily Palubní systém Recenze Škoda