fotka redaktora RecenzeStarší článekTesty automobilů

TEST: ELEKTRO NISSAN LEAF: ZAJÍMAVÉ ŘEŠENÍ

Michael Krahulec5.8.2014 - 6:00 RecenzeStarší článekTesty automobilů

Ropa pomalu, ale jistě dochází a automobilky musejí přicházet s novými alternativními pohony. Asi tou prozatím nejrozšířenější možností (samozřejmě kromě plynu) je elektřina. Svůj vlastní elektromobil mají nyní i automobilky jako Peugeot či Nissan. A právě na novinku od Nissanu se podíváme podrobněji.

Úvod

Elektrický automobil Nissanu se dočkal označení Nissan Leaf. První generace, která se designově nikterak neliší od té druhé, nabízela oproti nové generaci menší dojezd, vyšší spotřebu a horší komfort pro cestující.

_DSC1162
Další fotografie naleznete v naši Galerii

Nová generace od roku 2013 navýšila dojezd o takřka 20 kilometrů, za což může snížení váhy (i přesto Nissan Leaf váží necelé dvě tuny) či upravení karoserie pro lepší odpor vzduchu.

Design – z jiného světa

Skoro všechny elektromobily vypadají, jako by spadli z Marsu. Výjimkou není ani Nissan Leaf, který futuristickým designem jen srší. Ať už se podíváme na vůz z jakéhokoliv úhlu, podobný designový kousek budete v ulicích hledat těžko; a možná i proto, že v České republice jezdí pouze 11 Leafů, z čehož tři slouží pro účely Nissanu.

_DSC1155

Mezi největší designové výstřelky patří bezpochyby přední světla, která jsou poměrně dlouhá, zabírají téměř celou délku kapoty, ze které zároveň vyčnívají. A pokud se podíváte pozorněji, uvidíte, že se světla uvnitř pyšní modrým zbarvením. Jediné, co bych vytkl, že Nissan použil standardní světlomety, LEDky by vozu slušely přeci jenom více.

A když už jsme u modré barvy, zůstaňme u ní i nadále. Do modra jsou vedeny takřka všechny doplňky vozu. Za zmínku stojí modré zbarvení loga výrobce, anténky pro rádio, popisků na bocích vozu či detaily v interiéru.

_DSC1144

Na jednu stranu je design Nissanu Leaf propracovaný do nejmenších detailů, ale pokud se podíváte například na kola vozu, zjistíte, že jsou nízkoenergetické pneumatiky Michelin obuty na obyčejných plechových discích, které jsou zakryty obyčejnými plastovými poklicemi. Ano, pravděpodobně se jedná o úsporu váhy, ale přeci jenom u vozu s cenovkou překračující 700 tisíc bych čekal něco více.

_DSC1150

Abych shrnul design vozu – futuristický vzhled, který někoho zaujme, jiný se naopak zhrozí, co to právě vidí za odpornost. Mě osobně se vůz celkem líbí, až na zadní část, setkal jsem se ale většinou s názory, že právě provedení víka zavazadelníku je tím největším designovým lákadlem – hold každý máme jiný vkus.

Motor – omezené možnosti

Konečně se dostávám k tomu, co dělá z elektromobilu elektromobil. Nissan Leaf nabízí poměrně výkonný elektromotor s výkonem 80KW, což je téměř stejná hodnota, jako u francouzských dieselových šestnáctistovek HDi. Na rozdíl od těchto naftových motorů máte nižší spotřebu, větší kroutící moment či mnohonásobně vyšší zrychlení. Jediné „ale“ je vlastně tím největším problémem – dojezd.

_DSC1195

Jak již bylo zmíněno, dojezd oproti první generaci narostl, ale ovšem pouze na 199 kilometrů. Tato hodnota je ale spíše papírová, ani samotný palubní počítač vám po úplném nabití ukáže zcela jiná čísla. A to ještě výrobce doporučuje nabíjet vůz pouze do 80%, kvůli šetrnosti k bateriím, poté se musíte smířit s dojezdem kolem 120 kilometrů.

Právě s 80% kapacitou baterie jsem vůz převzal i v centrále Nissanu v Praze, kde jsem žil stále s domněním, že do Pardubic po dálnici D11 musím dojet neprosto s přehledem. Omyl; přesto, že trasa byla až k dobíjecí stanici přesně 111 kilometrů a počítač ukazoval dojezd 127 km, měl jsem co dělat, aby vůz do cíle dojel.

_DSC1198

Již jedna desítka procent kapacity zmizela, ještě než jsem stačil vyjet z Prahy. A přesto, že jsem jel nesmírně ekologicky (takto v životě už nikdy nepojedu), což znamená průměrná rychlost 78 km/h s minimálními otáčkami a s ECO režimem, dojezd před cílem byl pouze 2 kilometry. A o to více vás vyděsí skutečnost, že zhruba 10 kilometrů před úplným vybitím zmizí ukazatel stavu nabití baterie a poté i dojezd. Musím uznat, velmi zajímavá a strasti plná jízda.

_DSC1158

Když si však baterii dobijete na rychlo-dobíjecí stanici, kde dobití na 100% kapacitu trvá přibližně 40 minut a víte, že pojede trasu dlouhou maximálně 100 kilometrů, zažijete s vozem příjemné zážitky.

Asi těmi největšími přednostmi je nulová hlučnost motorů a akcelerace. Pokud jedete do 50 km/h, neslyšíte takřka nic. Když zrychlíte, je poměrně hlasitě slyšet hučení kol a proudící vzduch. Na odhlučnění kabiny by mohl Nissan zapracovat mnohem více.

_DSC1161

A teď zrychlení; pokud zastavíte na světlech vedle některého manažerského Audi či sportovního BMW, vězte, že prvních 50 metrů jste vítězem. Zrychlení je takřka geniální, díky absenci řazení není od plynového pedálu skoro žádná prodleva, proto jste při rychlých startech králem.

Velkým problémem, především pro chodce a cyklisty, je právě nízká hlučnost vozu. Pokud například předjíždíte cyklistu, který má zcela nejlépe ještě obě sluchátka v uších, tak netuší, že za ním někdo jede. Proto například Audi pracuje na umělém zvuku, které by napodobovalo zvuk standardního benzínového motoru – na to si však musíme počkat u elektro verze Audi R8.

_DSC1173

Možná se ptáte, co se děje, když vám dojde takzvaně šťáva. Jednoduše vezmete kabel, který je součástí každého vozu, a strčíte jej do standardní 220V zásuvku. Tímto způsobem však vůz dobíjíte poměrně dlouho, skoro deset hodin. Lepším řešením je nabití u rychlo-dobíjecí stanice, které v České republice provozu převážně Nissan a ČEZ, kde vůz dobijete vysokým napětím zhruba za 40 minut.

Nissan Leaf má kapacitu baterií 25 kWh, a pokud si vezmete, že například v Pardubickém kraji stojí průměrně 1 kWh něco málo přes 5 korun, vyjde vás jedna „nádrž“ zhruba na 125 korun. Na pomyslnou nádrž dokážete dle výrobce najet 199 kilometrů, s naftovým motorem by vás stejná vzdálenost vyšla na průměrně na 350 korun, což je velký rozdíl.

_DSC1185

Abych elektrickou technologii u Nissanu Leaf shrnul; jedná se o velmi zajímavé řešení, které má před sebou velmi slibnou budoucnost. Jediným zásadním neduhem je omezený dojezd, který se však pomalu ale jistě u nových elektrických vozů zvyšuje. Já osobně bych nejvíce fandil hybridní technologii, elektromobil bych viděl pouze maximálně do města.

Interiér – o polovinu levnější vůz

Po usednutí za volant si snad každý položí otázku – „Vážně sedím ve voze za 700 tisíc?“. Je vidět, že Nissan pracoval především na motoru a designu vozu, interiér už poměrně odflákl.

Asi tím největším problémem jsou použité materiály. Tvrdé plasty již jiní výrobci ze svých fabrik odstranili, standardem jsou již příjemné měkčené. Nissan však použil ty nepěkné tvrdé, a ještě k tomu s prapodivným odstínem. Ani vzhled palubní desky není zrovna špičkový, přesto se již o takovou hrůzu nejedná.

_DSC1204

Na jednu stranu je Nissan Leaf vyšším vozem, proto se poměrně dobře nestupuje. Velmi pohodlný je i posez, a to jak pro řidiče, tak i pro spolujezdce. Sedačky nejsou zrovna prémiové, slovo „boční držení“ slyšely asi jen z letadla, ale zas tolik si stěžovat nemohu. O něco hůře jsou na tom cestující na zadních sedadlech, kteří mají poměrně málo místa pro své nohy. Nejhůře na tom je však osoba sedící uprostřed, proto je vůz určen hlavně pro přepravu čtyř osob.

_DSC1206

Když už Nissan pokazil vzhled palubní desky, vynahrazuje to provedením doplňků, především budíků nad volantem. Nejedná se přímo o ručičkové budíky, nýbrž o dva digitální displeje.

Ten větší, který se nachází o něco níže, informuje o nabití baterií, teplotě baterií, intenzitě sešlapu plynového pedálu, rekuperaci či o běžných provozních datech.

_DSC1214

Na menším displeji, který je protáhly hlavně do šířky, vidíte svoji aktuální rychlost, čas, teplotu vzduchu či „prapodivný otáčkoměr“, v jehož středu tvoříte ekologickou jízdou stromečky, čímž vás vůz oceňuje za šetrnou jízdu k životnímu prostředí.

Asi nejvíce se mi v interiéru líbí provedení řadiče variátoru, tedy v podstatě převodovky. Nejedná se o klasickou páku se šesti rychlostmi a zpátečkou. Tady řadíte pouze dopředu, dozadu, neutrál a parkovací brzda. Jednoduché, praktické a pěkně zpracované.

_DSC1217

Nissan Leaf je tedy dle výrobce převážně určen pro nenáročné uživatele, kteří nechtějí zatěžovat životní prostředí emisemi a chtějí jezdit úsporně, proto nepotřebují v interiéru žádné luxusní prvky jako kožené sedačky či špičkovou palubní desku.

Uživatelské prostředí – běžný vůz

Možná byste čekali, že elektromobil nabídne o něco více propracovaný, či zcela jiný systém palubního počítače od běžných modelů Nissan se spalovacími motory. A světe div se, nový Nissan Leaf nabízí ve své nejvyšší výbavě systém Nissan Connect, který jsme testovali již u modelu Qashqai či Note.

_DSC1229

Na oficiálních webových stránkách Nissanu, dokonce i v české uživatelské příručce přiložené u vozu najdete zmínku o mobilní aplikaci Leaf Manager, přes kterou lze ovládat některé funkce vozu. Poté ale zjistíte, že je určena pro systém Leaf, kterým však vozy v České republice nejsou.

A to je velká chyba, jelikož dle snímků a screenshotů vypadá tento systém mnohem lépe, a je o něco více zajímavější, jak právě standardní Nissan Connect. Proto nemá cenu zabývat se nadále tímto systémem. Kdo však naši recenze systému Nissan Connect nečetl, doporučujeme navštívit tyto odkazy.

/Nissan Qashqai /    /Nissan Note/

_DSC1227

Hodilo by se pouze uvést, že systém Nissan Connect u modelu Leaf je poměrně svižný, jediný neduh je zvolený materiál skla displeje, který je nepřirozeně měkký. To je však prozatím chyba všech modelů tohoto výrobce.

Palubní systém elektromotoru – obyčejný digitál

Jelikož nejsou funkce elektromotoru k dispozici na centrálním displeji, přesunuly se na malý digitální displej mezi budíky. Ten není vybaven žádnými designovými efekty, pouze se jedná o bílé digitální písmo.

_DSC1236

Můžete si zde zobrazit stav nabití baterie, předpokládaný čas dobití či běžné údaje o vozidlu (průměrná spotřeba, dojezd atd.).

Závěr

Nový Nissan Leaf bych zhodnotil asi takto – zajímavá ukázka budoucnosti automobilů. Jízda s elektrickým vozem je celkem příjemná, ucho automobilového fanouška sice nadšené nebude, ale i tak jsem si čas strávený s Leafem užil.

_DSC1304

Největší předností je bez pochyb vysoká akcerelace a malé náklady na jízdu. Přeci jenom si myslím, že investice 700 tisíc korun se vám nemůže nikdy vrátit na uspořených nákladech. A taky nesmíme zapomenout na omezený dojezd a téměř nulovou podporu od naší „skvělé“ vlády.

Jednoduše; elektrické vozy mají slibnou budoucnost.

 

Další fotografie naleznete v naši Galerii

Tagy Automobily Nissan Palubní systém Recenze