fotka redaktora RecenzeTesty automobilů

Mini test: Škoda Octavia G-Tec a Superb (2016) s novými funkcemi

Michael Krahulec20.1.2017 - 12:00 RecenzeTesty automobilů

Na jaře minulého roku prošla Škoda Octavia a Superb poměrně tichou modernizací. Ta sice není na první, možná ani druhý pohled příliš vidět, ale modernizace opravdu přišla, i přesto že se nejedná o právoplatný facelift, který přišel u Octavie teprve až na konci roku 2016. Nejprodávanější a nejluxusnější model Škody se dočkal na jaře především nových funkcí a technologických vychytávek, proto jsme si vzali do testu jak Octavii G-Tec s pohonem na CNG tak model Superb. A co že je u těchto modelů vlastně nového?

Největší novinkou u mladoboleslavské automobilky je bezdrátový Mirror-Link. Funkce Mirror-Link slouží k zrcadlení obrazovky displeje nebo alespoň podporovaných aplikací. Takřka u všech značek, kde ani Škodovka nebyla výjimkou, jste pro spárování chytrého telefonu s multimediálním systémem vozu potřebovali USB kabel. Škoda ve spolupráci se společnostmi TechniSAT a RealVNC pracovala na technologii, která by umožňovala sdílení bezdrátově. Nakonec padla volba na Wi-Fi. Pokud tedy chcete používat Mirror-Link bezdrátově, je nutné spárovat vůz s telefonem přes Wi-Fi a poté se již nemusíte o nic starat. My jsme funkci otestovali na Apple iPhonu 6S, Samsungu Galaxy S7 a HTC 10.

U iPhonu nebyl takřka žádný problém, systém si skvěle rozuměl i se systémem Apple Car Play. Bez problému fungovalo i HTC 10, které rovněž zcela bez chybičky spolupracovalo tentokrát se systémem Android Auto. Problém byl pouze se Samsungem, který se z nám neznámých důvodů odmítal s autem spárovat – a to jak u Superbu, tak Octavie. Škoda přitom mezi podporovaná zařízení uvádí telefony značek LG, Sony, HTC, Apple a právě Samsung.

Je ale pravděpodobné, že se jednalo o vadu softwaru konkrétního telefonu, jelikož i spárování přes USB kabel bylo špatně fungující. Suma sumárum, Škoda je mezi prvními značkami, které s bezdrátovou funkcí Mirror-Link přichází a už jen za to si zaslouží pochvalu. Navíc krom výjimky se Samsungem Galaxy S7 funkce funguje na jedničku a nelze jí nic vytknout, navíc, když pomyslíme na opravdu velké množství podporovaných aplikací, o kterých si můžete více přečíst zde.

Druhou, a zároveň i poslední novinkou u Octavie, (pozn. red.: Superb v rámci systému Columbus dostal do vínku více barevných odstínů pro LED ozdobné osvícení v interiéru) je PhoneBox s bezdrátovým dobíjením. Majitelé těchto vozů jistě znají odkládací prostor pro mobilní telefony s efektním šuplíčkem, kterým lze telefon zakrýt. Ve Škodovce se rozhodli tento odkládací prostor využít i vylepšit a implementovali do něj bezdrátové dobíjení.

To funguje na standardu Qi, kdy elektrický proud prochází cívkou ve dně Phoneboxu k přijímací cívce v telefonu. Během nabíjení si vysílač a přijímač vyměňují data, aby zaručily optimální přenos energie. Během nabíjení zůstává telefon plně použitelný. Je to jednoduché – jednoduše telefon vytáhnete z kapsy, položíte na podložku a už se dobíjí. Vyzkoušeli jsme na Samsungu Galaxy S7 a dobíjení vždy fungovalo bez chybičky.

Jelikož jsme měli v testu i Octavii G-Tec na CNG, podívali jsme se i na tuto technologii. G-Tec od běžné Octavie rozpoznáte jen stěží, v podstatě máte jenom tři vodítka – logo na zadních pátých dveřích, nahrazení ukazatele teploty motoru na budíkách a „hrdlo“ CNG ve víčku nádrže. Centrální MaxiDot displej mezi budíky ukazuje kvalitu CNG, dojezd na CNG či spotřebu CNG, velký systém Columbus ukazuje stejné hodnoty, navíc dokáže automaticky vyhledat nejbližší CNG tankovací stanice, kterých je v ČR ale stále bohužel poměrně málo.

Pokud CNG dotankujete, auto jede automaticky na CNG. Pokud dojde, přepne se automaticky na benzínovou nádrž, která začne pohánět motor 1,4 TSi o výkonu 80 KW. Rozdíl v palivu nepoznáte – výkon i hlučnost motoru jsou shodné. Na CNG dojedete zhruba 300 km, na benzín takřka 700 km, což není vůbec špatné. Jediným neduhem je, že za podobné peníze pořídíte Octavii v naftě a potom už je čas na otázku – má vůbec CNG smysl? Odpověď necháme na vás.

Tagy Android Automobily iOS Mirror-Link Palubní systém Recenze Škoda Technologie